טרילוגיית JD -חלק ראשון

By | אוגוסט 27, 2018

JD

לעיתים שוק המניות מזמן לנו הזדמנות לרכוש עסק מעולה במחיר מעולה. זה לא קורה הרבה אבל כאשר שתי הפונקציות האלו נפגשות, ההחזר על ההשקעה צפוי להיות משביע רצון. בחודשים האחרונים, בזמן שהמשקיעים ממשיכים לנהור לשוק המניות האמריקאי שנמצא בשיא כל הזמנים, השוק הסיני נכנס לטריטוריה דובית חזקה.

בעבר נמנעתי מלהשקיע בחברות סיניות. הייתה לי סטיגמה חזקה כנגד הרגולציה העסקית שם. והאם אפשר באמת לבקר את הדוחות של החברות הללו? גם היום אין לי תשובה חד משמעית בנושא. על אף הפתיחה השלילית, אני בטוח שיש לא מעט חברות סיניות שהן כנראה ברות השקעה. וכך מצאתי את עצמי מבלה את החודשים האחרונים בחקירת סגמנט הE-Commerce בסין לאחר שקרן קפלר השקיעה בחברת JD.COM.

כאשר התחלתי את המחקר על החברה, כל המשקיעים היו מאוד שוריים על החברה והצמידו לה מחירי יעד גבוהים מאוד, (פי 10 תוך כמה שנים) מה שהפריע לי,  שכן הפעם האחרונה שבה נתקלתי בקונצנזוס כזה בקרב קהילת המשקיעים היה בחברת לילך או שורט על טסלה. כאשר מניות החברה ירדו ב40% מהשיא פתאום התחילו להישמע גם קולות מנוגדים, שדיברו על איומי סחר מצד ארה”ב, האטה בסין, ומלחמת על מותגים מול עליבאבא. הנקודות השליליות שהועלו גרמו לי לבדוק את רעיון בצורה מעמיקה יותר ולקבל יותר בטחון בהשקעה.

אני חושב שמהמחיר הנוכחי של 31.5 דולר לADR החברה תציג IRR של לפחות 15%-20% בשנה על פני תקופה של כמה שנים.

השנים הראשונות.

חברת JD נוסדה על ידי (ריצ’יארד לו) בשנת 1998 כחנות לממכר מוצרי אלקטרו אופטיקה. ריצ’ארד הגיע ממשפחה עניה מהפרברים של סין והקים את העסק בעשר אצבעות. היוזמה העסקית הראשונה שלו הייתה בעסקי המסעדנות ונחלה כשלון חרוץ כאשר העסק פשט רגל, משום שהעובדים פשוט עבדו עליו. ריצ’ארד נשאר ללא כסף,  שחסך במשך מספר שנים ואפילו והסתפק במנת נודלס אחת במהלך היום.

השיעור הפך אותו לחשדן הרבה יותר בעתיד ולכן הוא הוקיע מJD כל סממן של חוסר יושרה ושחיתות.

בשנת 2003 כאשר JD כבר מנתה 12 חנויות למכירת מוצרי אלקטרוניקה, תקפה את סין מחלת הסארס. כיון שאנשים לא יכלו פיזית להגיע לחנויות החברה, נולד הרעיון, איך לא להשבית את העסק, אלא למכור את הפריטים דרך האינטרנט וכך נולד האתר jdlaser.com

במהלך השנים העסק המשיך להתפתח גם אונליין וגם אופליין. מה שאפיין את JD עוד מתחילת דרכה הוא הסלידה מזיופים שכל כך לא אופיינית לסין. גם כאשר המצב הפיננסי בחברה לא היה מזהיר ריצ’ארד התעקש לא למכור זיופים בחנויות החברה. באחד הרעיונות מלפני כמה שנים הוא טען שהיה עליו לחץ עצום למכור דיסקים מזוייפים משום שהשוליים היו הרבה יותר גבוהים. ההתעקשות הזו הובילה את החברה במהלך השנים לבנות מותג שמשויך למוצרים איכותיים יותר ופונה יותר למעמד הביניים והמעמד הגבוה שצפוים לגדול בצורה משמעותית בשנים הקרובות.

הדרך לתהילה לא הייתה חלקה. בתחילת דרכה JD, הייתה מעורבת במספר מלחמות מחירים מול חברות חזקות בהרבה. למשל ב 2010 החברה נכנסה לתחום של מכירות ספרים שנשלט באותו זמן כדואופול, על ידי דאנג דאנג ואמזון. על ידי מבצעים מקוונים, מיקוד ויכולת להוביל מבצעים רוחביים בסגמנטים פופולריים אצל המתחרות. החברה הצליחה להדיח את שתיהן מהבכורה והפכה לשחקן מוביל למכירת ספרים. מלחמה זו לוותה בהחרמת מפיצים שעבדו עם JD בדומה למה שעליבאבא עושה היום עם חנויות אופנה. הסיבה שעזרה ל JD לנצח הייתה  שהקונים שהגיעו לקנות את הספרים (שאותם החברה מכרה בהפסד), קנו גם מוצרי אלקטרוניקה. דאנג דאנג ניסתה להשיב מלחמה על ידי סימון 100 מוצרים הנימכרים ביותר בJD ומכירתם בהפסד. בשל חוסר היעילות של דאנג דאנג הדבר הוביל להדרדרות בשולי הרווח הגולמי של החברה מ20% אחוז ל14%, לצניחה חדה במחיר המניה ולסוף המלחמה.

JD מול עליבאבא (BABA)

הרבה אנשים טועים בהשוואת JD לעליבאבא רק כיון ששתיהן חברות סיניות שמוכרות מוצרים, שכן מדובר בשתי חיות שונות לגמרי. JD פועלת בתחום של B2C כלומר מכירות ישירות או של יצרנים מובילים ללקוח סופי, ובניגוד לעליבאבא גם מטפלת בכל נושא המשלוחים עד הבית, וניהול מלאים.

המתחרה העיקרי של JD בסגמנט הB2C היא פלטפורמת  Tmall של עליבאבא. גם בסגמנט ה Tmall, עליבאבא בעיקר נותנת לעסקים להקים חנויות אינטרנט בפלטפורמה שלה, ולא מנהלת את המלאי בעצמה. כמו כן משתמשת עליבאבא בצד 3 לכל המשלוחים. JD במובן הזה דומה יותר לאמזון ועושה בנוסף גם משלוחים עד הבית סטייל UPS או DHL.

Market Share

אפשר לראות מהתמונה שJD ועליבאבא כנראה כבר ניצחו את המלחמה על הE-Commerce בסין, שכן לשאר השחקנים יהיה מאוד קשה להתחרות בהם. אפשר לראות ביטוי לכך, שוולמארט שהייתה לה חטיבת E-Commerce  בסין החליטה לחבור לJD במקום להתחרות בה. מפלצת אינטרנט נוספת שחברה לJD היא Tencent מפעילת פלטפורמת WeChat, ובעצם נכון להיום Tencent וולמארט הם בעלי המניות הגדולים בJD.

החבירה של Tencent  לJD היא רוח גבית אדירה לחברה, שכן החנויות של JD זוכות למיקום בלעדי בפלטפורמת הWechat. נכון להיום, כל אורך החיים של אזרחי סין במיוחד הצעירים שבהם, מסתובב סביב Wechat ולכן שיתוף הפעולה הזה מהווה חפיר חזק מאוד לעסק.

אפשר לראות בתמונה למטה איך משתנה שוק התשלומים בסין:

Payments

 

מודל עסקי

המודל העסקי של עליבאבא הוא מודל פלטפורמה ולכן קל לה הרבה יותר להראות שולי רווח משביעי רצון שמשקעים כל כך אוהבים. מצד שני JD השקיעה המון ברשת לוגיסטית עד הבית, ניהול מלאים ובניית מחסנים מה שפוגע בינתיים ברווחיות שלה, אבל מייצר לה יתרון תחרותי עצום שישוקף בעיקר בעתיד. יש הרבה דיבורים עכשיו סביב משלוחי אוכל טרי בסין ואין לי ספק מי צריך לנצח במשחק הזה, שכן פה מדובר במשלוחים של שעות ספורות עד לבית הלקוח.

כרגע JD עובדת בשולי רווח נמוכים מאוד שכן החברה משקיעה המון בהתרחבות ופיתוחים טכנולוגיים. אחת הסיבות לתמחור החסר של החברה הוא חוסר השיפור בשולי הרווח הגולמי והתפעולי שלה בשנתיים האחרונות. חשוב מאוד להבין כמובן מה הסיבה לכך. אחת הסיבות המרכזיות הוא ההשקעה בR&D. אם בשנת 2015 החברה השקיעה סביב 1.8% בR&D מאז גדלה ההשקעה ל2.3%  מהכנסות גבוהות בהרבה. כלומר בשנתיים האחרונות החברה האיצה את ההשקעה. השקעות בפרסום גדלו גם הן לאזור ה4.3% מ3.5% בשנים עברו.

לריצ’ארד אין בעיה לוותר על רווחיות בהווה, על מנת לתפוס נתח שוק ולהגדיל את המחזורים והיתרון התחרותי של החברה, ולהרוויח יותר בעתיד.

אחד הציטוטים שהכי נכנסו לי לראש כאשר קראתי את המכתבים שלו הוא:

“Loss-making enterprise is shameful. But if a company is too eager to make money and dares not to invest, and it has no ambitions, no dreams, then it is an ignorant, pathetic and stupid company”-Richard Liu

 

בפרק הבא נדבר על הצפי של E-COMMERCE בסין, ההשקעה בלוגיסטיקה של JD ולמה זה יהווה יתרון בסופו של דבר, ומלחמה שעליבאבא מפעילה על מותגי אופנה מובילים לא לעבוד עם JD.

 

Category: JD

8 thoughts on “טרילוגיית JD -חלק ראשון

  1. Gilad

    מארק ניתוח מעניין מאוד!
    זו לא חברת ערך טיפוסית. לי אישית קשה להשקיע בחברות עם EV/EBITDA 328 ו- P/FCF 18 ומרג’ין תפעולי אפסי (!) אבל הניתוח שלך משכנע . מהפוסט נראה שהערך הוא בחפיר שהחברה בנתה וממשיכה לבנות ב- ecommerce בסין. בנוסף יש עליה ב- FCF בשנתיים האחרונות וצמחיה משמעותית בהכנסות 5 שנים. כמה שאלות בעניין הזה:
    1) האם היא מתכוונת בקרוב לצאת לשווקים אחרים (להיות גלובלית כמו עליבאבא)?
    2) בהנחה שהיא תעשה את זה – האם יש לה יתרונות יחסיים (למשל במבנה עלויות) הענקיות המערביות – אמזון, ebuy
    3) האם אתה חושב שהתלות בשוק הסיני מסוכנת (במיוחד לאור ענייני ה חוב בסין)
    תודה על הפוסט המעניין – גלעד

    Reply
    1. מרק Post author

      קודם כל מסכים זאת לא השקעת ערך קלאסית כאשר מסתכלים על מכפילים. למרות שבמכפיל מכירות החברה נמצאת במכפיל 0.7 שזה זול מאוד.
      לJD יש כל כך הרבה UPSIDE מהצמיחה של השוק הסיני שזה פחות משנה האם החברה תצא לשווקים אחרים. למרות שריצ’ארד אמר בבראיון אחרון לפני כמה ימים שהוא רוצה לחבור לפייסבוק (וואטצאפ) בדומה למה שהוא עשה עם Wechat בסין.
      החוב הסיני פחות מארה”ב. הכלכלה צומחת שם הרבה יותר מהר. עבדתי הרבה שנים מול חברות סיניות בתפקידי הקודם אני חושב שסין תמשיך לצמוח ולשגשג גם אם יהיו מהמורות בדרך

      Reply
  2. עידן

    מצאת תזמון מעניין לפרסם את הפוסט 😉
    בתור משקיע, העדכונים האחרונים מצאו אותי לא מוכן.
    המניה זולה בטירוף, מצ”ב אחד אני נוטה להאמין שהתרבות הארגונית מוטמעת היטב בחרה, והיא יכולה להמשיך בצמיחה היפה. במקרה של jd המנכל הוא בעל מניות משמעותי מאוד (אזור ה-80%) כך שיכולות להיות להסתבכות שלו השלכות על שאר בעלי המניות. אשמח לשמוע את דעתך!

    Reply
    1. מרק Post author

      כן ללא ספק התזמון היה מושלם ): וגם אחרי הרבה שנים בשוק ההון תמיד אתה לא יודע מאיפה לצפות את ההפתעה הבא
      קודם כל המנכ”ל מחזיק כ15% מהמניות ו80 אחוז מזכויות השליטה. המחזיקה הגדולה בחברה זאת חברת טנסנט
      יש פה כמה סצינריום לפי דעתי:
      1) ההאשמות לא מוגשות ואז הרעש יתפוגג עוד כמה ימים
      2)ההאשמות בגין אונס מוגשות אבל מגיעים להסדר עם התביעה\הקורבן -יש פה פגיעה תדמיתית בעיקר מול החברות שמשקיעות בו -גוגל,וולמארט וטנסנט
      3)הולכים למשפט ארוך ומייגע והחברה נמצאת בכותרות שליליות כל הזמן -לא סביר אבל תמיד יכול להיות

      מבחינה עסקית -בסין לא רואה איך באמת תהיה לזה השפעה מעבר לשבועיים שלושה -(מישהו זוכר את תחקיר המזגנים המתלקחים של תדיראן?)
      השוק בפניקה בגלל שלא ברור במקרה של ההאשמות מה יקרה לזכויות השליטה ואיך יקבלו החלטות -אם נניח שריציארד חושב באופן רציונלי לא מאמין שהוא ירצה לפגוע בעסק שהוא הקים אז ימצאו פתרון גם אם יוגש כתב אישום

      החברה לא באמת זולה היום. אני השקעתי בחברה בגלל שאני מאוד מאמין בתעשיה הזאת, ולאן החברה יכולה להגיע. אני באמת מאמין שהיא יכולה להגיע להכנסות של 400-500 מיליארד עוד 5-8 שנים ואז היא תהיה מאוד מאוד זולה.
      בגלל שהמחיר היום באמת אטרקטיבי ומשקף פניקה קצרת טווח קניתי גם אופציות למרץ 2019
      שוב אני לא יועץ ואני מרבה לטעות ככה שקחו את הדברים בערבון מוגבל

      Reply
  3. אחד

    המאמר מנסה להבדיל בין שתי חברות-האם אבל מציג אי דיוקים רבים, אציין רק כמה. גם ב TAOBAO יש B2C. גם ב JD יש מישלוח ישיר של חברות צד שלישי בדיוק כמו ב TAOBAO ו TMALL.

    ל TMALL יש “סופרמקט” וירטואלי שמנוהל באופן עצמאי כולל מלאי, ומשלוח יכול להתקבל באותו היום, כמו גם חנויות נוספות שמתמחות ביבוא מוצרים. יש כיום לאליבבה גם סופרמרקטים אמיתיים (בריקס אנד מורטר) מצויינים ששולחים עד הבית תוך חצי שעה, כולל מוצרים טריים כמובן.

    אפשר להמשיך כל היום. התחרות בסין הרבה יותר מורכבת וכוללת חברות נוספות. אני בקלות רואה איך JD מוחלפת בחברה אחרת, אבל זו כבר דעתי האישית.

    Reply
  4. מרק Post author

    אחד TAOBAO זה ממש פלטפורמה לC2C זה לא נכון מה שאתה אומר. לגבי JD ברור שיש לה C2C (צודק לא הדגשתי את זה מספיק) וזה בערך כבר 50% מהGMV.
    לגבי סופרמרקטים לא נכנסתי לניתוח של זה בכלל אבל נכון גם לJD וגם לבאבא יש חנויות פיזיות.
    אני אישית חושב שJD בכלל החפיר של הלוגיסטיקה והמותג של לחימה בזיופים יש לי יותר ודעות שלא תוחלף בניגוד נגיד לPDD
    יופי שכתבת את התגובה אני באמת צריך להוציא פוסט עדכון עליהם עשיתי הרבה עבודה נוספת והיום מכיר את החברה הרבה יותר טוב ובאמת שווה לעדכן

    Reply
  5. אחד

    תוכל להגדיר למה אתה מתכוון ב B2C?

    B2C, or business-to-consumer, is the type of commerce transaction in which businesses sell products or services to consumers

    ב TAOBAO יש המון חברות רשומות שמוכרות. המון. רבות מהחברות ב TMALL היו ב TAOBAO. בשביל להיכנס ל TMALL צריך לספק דוחות לגבי בדיקה מסויימת וכו.

    ד”א TAOBAO ו TMALL קשורים חזק, כאשר מחפשים ב TAOBAO מקבלים תוצאות גם ב TMALL.

    Reply
  6. מרק Post author

    ברור שיש חברות בToabao וגם בTmaLL. אבל הכוונה שעליבאבא עצמה לא מנהלת מלאים בניגוד לJD. באנלוגיה של עולם מערבי אמזון מול Ebay.
    החברות שמשתמשות בפלטפורמה של עליבאבא הן לקוחות שלה ולכן זה מודל C2C

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *