הפסיכולוגיה של המשקיע

By | ינואר 17, 2021

נכתב על ידי: דני שוורץ.

בחודשים האחרונים שווקי המניות חוו ראלי מרשים שלבטח גורם להרגשה טובה של הצלחה וניצחון אצל משקיעים רבים. משקיעים שהצליחו לאורך זמן בשוק ההון מאופייניים בבחירת מניות “מנצחות” באחוז גבוה יותר מרעיונות שכשלו לצד מתודולוגיית השקעה מוגדרת. מי שעוקב אחר כתבות וכותבים שעוסקים בשוק ההון נחשף לרעיונות השקעה איכותיים לצד רעיונות פחות איכותיים. עם השכלה והכרת תחום ההשקעות ניתן לבחור מניות של חברות “מנצחות” מהכתבות השונות שמתפרסמות מעת לעת בבלוגים ובעיתונות, אך יחד עם זאת האם זה מספיק על מנת להשיג תשואות משביעות רצון לאורך זמן?

הטיית הטווח הארוך

ישנם מספר ציטוטים של וורן באפט המדברים  על השקעות לטווח הארוך, עם השנים משקיעים שונים אימצו את המסר הזה, אך מידי פעם מוציאים אותו מהקשרו. אנו בקפלר קפיטל חושבים שצריך להשקיע עם מחשבה לטווח הארוך בעסקים איכותיים עם הנהלות נמרצות חכמות ואיכותיות. לאחר נפילת מחירי המניות במרץ 2020 שבאה בעקבות הקורונה אני נשאל לגבי השקעות בתעשיות שחטפו ממש חזק בעקבות הקורונה ולרוב ההסבר של השואל: “אני מסתכל לטווח הארוך”. אני לא באמת יודע לומר איך יראה העתיד של חברה שנפגעה קשה בקורונה בעוד מספר שנים, ואני לא באמת יודע לומר האם התמחור הזול בחברה שנפגעה בקורונה מצדיק את הסיכוי/סיכון של השיקום לטווח הארוך, מה שאני כן יודע לומר זה שחברה שהצליחה להתאים את עצמה לתקופה וחברה שהמודל העסקי שלה הרוויח ושגשג גם במשבר הקורונה כנראה תדע לעשות זאת בהמשך.

הטיית עליית  מחיר המניה

עלייה במחיר המניה מספקת לנו הרגשה טובה, הנה צדקנו הנה הצלחנו, אך נשאלת השאלה עד כמה מחיר המניה יכול לעלות? אמנם בחברת TESLA התחושה שאין לזה גבול ומחיר המניה יכול להגיע גם לשמיים, ולכן נדרשת מתודולוגיה ברורה, האם אני נשען על ההרגשה הטובה או שאני פועל לפי תוכנה מוגדרת מראש. כמובן שאין מתודולוגיה אחת נכונה עבור כלל המשקיעים, כל משקיע צריך לקבוע לעצמו את המתודולוגיה המתאימה לו.

מתי לקנות? מתי למכור?

החלק של מתי לקנות הוא פשוט יותר, אמנם יש את אלו שממתינים שהמחיר ירד עוד קצת, לפעמים זה עובד להם ולפעמים הם יאלצו לשבת מהצד ולהמתין למחיר כניסה נוח בעוד שמחיר המניה כבר עלה עשרות אחוזים. לגבי השאלה מתי למכור זה מעט מורכב יותר. באופן אישי אני חושב שעל השאלה מתי למכור יש לענות עוד לפני הקנייה וכך למעשה השאלה מתי לקנות מתייתרת, ולמעשה נשארנו רק עם השאלה מתי למכור. נקודת המכירה מאופיינת ממספר פרמטרים הקשורים להגדרת המתודולוגיה האישית בשילוב תמחור המניה. נקודה נוספת שקשורה לשאלה מתי למכור, קשורה להתפתחות העסקית של החברה. מאחר והפעילות העסקית של החברה הינה תהליך נושם וחי שבנוי מתפעול הקיים לצד הפיתוח העסקי היזמי בחברה, על המשקיע לבחון ברמה השוטפת את מחיר המכירה שהוא תכנן בכניסה לפוזיציה ולשאול את עצמו לאורך פרקי זמן מה מחיר המכירה היום? האם ישנו מידע חדש לגבי הפעילות העסקית/יזמית? האם התוכנית הראשונית שלי תקפה או שיש לעדכנה.

מה גודל החשיפה המתאימה לרעיון?

על מנת לענות על שאלה זו על המשקיע להגדיר את ציפיותיו האישיות לגבי רמת הסיכון שהוא מוכן להיחשף לרעיון ההשקעה, לצד הגדרת המתודולוגיה המותאמת אליו אישית. אני מכיר מספר משקיעים שבוחרים לחלק את התיק בין מספר חד סיפרתי של פוזיציות, מנגד אני מכיר משקיעים שבוחרים לפזר את התיק על כ 20 ואף יותר פוזיציות שונות. למספר הפוזיציות ישנה השפעה ישירה על תנודתיות התיק ובחירת מבנה התיק נעוצה בחוזק הקיבה של המשקיע הספציפי.  בקפלר קפיטל אנו מעריכים את איכות המודל העסקי בחברה לצד איכות ההנהלה כשתי התכונות המקבלות את המשקל הרב בהחלטה על משקל הרעיון בתיק, תשואה על ההון המושקע לאורך מספר תקופות לצד מאזן נקי מחוב ותזרים מזומנים יציב הינן תכנות שמקבלות את המשקל השני בחשיבותו.

לסיכום

לדעתי תהליך ההשקעה בנוי על בחירת רעיונות טובים על ידי ניתוח מעמיק לצד הגדרות ברורות של מגרש המשחקים, לא ניתן להתעלם מהצד הפסיכולוגי הנעוץ בכל השקעה. לא תמיד עולם ההשקעות מסכים עם הרעיון שלך ולרוב נדרש זמן שהשוק ישנה את דעתו, אך זה לא קורה לבד צריך שיהיה טריגר ברור בפעילות העסקית שיגרום לציבור המשקיעים להבין את הרעיון ולרצות לרכוש את המניות של החברה.

 

 

One thought on “הפסיכולוגיה של המשקיע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *