שנה מחוץ להייטק

By | ינואר 1, 2019

לפני שנעשה את הסיכום של המספרים שהפעם יהיה אפילו ארוך יותר, בגלל המיזוג בתחילת נובמבר עם קרן שמיר סטון,  אני רוצה לעשות סיכום אישי של שנה ראשונה מחוץ להייטק (אחרי 14 שנות עבודה) ועיסוק מלא בהשקעות.

סיום העבודה

קודם כל חשוב לי  לציין שכבר לפני מספר שנים חשבתי לעזוב את העבודה וכל הזמן דחיתי את הקץ. עבדתי בחברה שהייתה בהדרדרות מתמדת וכך הייתי יכול לשלב בין קריאת דוחות לבין עבודה. בפועל בדיעבד כנראה לא עשיתי טוב אף אחד מהדברים אבל באמת היה לי קשה מאוד לוותר על השכר הנאה.

התהליך שראיתי, חברה מידרדרת שמנהליה נלחמים בשיניים על המשך קיום הפעילות רק על מנת לשמור על שכר והטבות נאים ללא יצירת ערך אמיתית, גרמה לי גם להבין טוב יותר באילו חברות אני לא רוצה להשקיע. חשוב מאוד לא לזלזל במוטיבציה של מנהלים לייצר מצגות שווא לבעלי המניות. אני חושב שאם בעל המניות (דירקטריון) היה הבעלים האמיתי והיה מוציא כסף מהכיס האישי המצב לא היה נמשך כפי שהוא.

המעבר

בהתחלה היה לי קשה מאוד להתרגל להיות משקיע במשרה מלאה. קודם כל להיות במשך היום לבד,כאשר אין משימות ברורות ואתה אדון ללוח הזמנים שלך ואין ביקורת על התהליך. בתחילת השנה הייתי מאוד לא אפקטיבי בניהול זמן עד כדי כך שהייתה לי הרגשה שכאשר עבדתי בהייטק חקרתי יותר חברות והספקתי הרבה יותר. אפקטיביות העבודה השתפרה באופן ניכר ככל שהשנה התקדמה ולמדתי לעשות הרבה דברים בצורה נכונה יותר. במהלך הסופ”ש כבר למדתי לבנות לעצמי לו”ז מה אני מתכנן לעשות במהלך השבוע, ועל אילו חברות אני מתכוון לעבור, איזה חברות אני רוצה לבקר ועם מי אני רוצה לדבר.

אני חושב שהשיפור הגדול בניהול זמן הגיע לאחר המיזוג עם שמיר סטון בתחילת נובמבר. קודם כל סיטואציה של שלושה אנשים מצריכה כבר עבודה הרבה יותר מסודרת. בנוסף הכנסנו הרבה שינוים אירגוניים כמו הקלטה וניתוח של ועדות השקעה, סיכום כל שיחה עם הנהלה, סיכום מחקר על חברה אפילו אם לא משקיעים בה וקביעת פגישות ביומן.

היתרונות

מבחינתי היתרון הגדול הוא שאני לא מבזבז שעתיים וחצי על פקקים. עבדתי 8 שנים בחברה ברמת החייל ולהגיע לשם היה סיוט. כל בוקר נסיעה לפחות של שעה וחצי וכל ערב לפחות שעה בחזרה. כמובן שיכולתי להשקים קום ב5 בבוקר אבל אישית אין לי את היכולות לקום בשעות כאלו ולכן זה היה פשוט בלתי נסבל.

בילוי עם הילדים – כיף לי לאסוף את הילד מהגן ב16:00 וללכת איתו לשחק במגרש משחקים וזה משהו שחשוב במיוחד בגילאים הצעירים. כאשר עבדתי הייתי חוזר הביתה ב19:30 -20:00 והייתי רואה את הילד רק בסופ”ש.

שאני אדון לזמן שלי -אם אני רוצה לבלות יום בקריאת ספר, ביקור בחברה מסוימת, או סתם ללכת עם אשתי לאכול צהריים אני לא צריך לתת דין לאף אחד.

מבחינת השקעות -הגדלתי את רשימת המעקב וזה יעזור לנו בהמשך הדרך. אני חושב שגם שיפרתי מאוד את יכולת המחקר אבל זה עדיין צריך לבוא לידי ביטוי בתשואות עתידיות. למדתי שאין מה להשוות לאיכות המחקר כאשר חוקרים חברה כמה ימים ברציפות לבין שעושים עבודת מחקר בין משימות בהייטק.

בניתי קשרים עם משקיעים בארץ ובחו”ל -שוב זה משהו שכנראה לא הייתי עושה תוך כדי עבודה. היום אני מקבל הרבה חברות לבדיקה וברור שזה מגדיל את הסיכוי למצוא רעיונות טובים

החסרונות

אז כמובן שהחסרון הגדול הוא שאין לי משכורת הייטק, ושאני צריך להרוויח את הלחם שלי במציאת חברות שיעלו. הזמן יגיד אם פיננסית זאת הייתה ההחלטה הנכונה אבל כרגע אני מרגיש שכן. בינתיים לא הרגשתי שמשפחתי צריכה להצטמצם בהוצאות אבל אני מרגיש שב2018 היינו יותר מדי פעמים בחו”ל וזה משהו שכנראה שנקצץ בו בשנה הקרובה.

בדידות – כרגע אני עובד מהמשרד בבית. כלומר עכשיו אחרי הגידול בנכסים המנוהלים אנו חושבים למצוא משרד אבל זה בטח יקח עוד קצת זמן. הייתי רגיל לעבוד עם אנשים באופן אינטנסיבי ולכן באמת המעבר מבחינתי הוא די חד.

סיכום ומטרות:

השנה קראתי לא מעט ספרים וגם ספרי השקעות, קראתי שוב את ספריו של פיטר לינץ, ועברתי על חלקים גדולים מהספר Security Analysis. קראתי גם ספר שאני ממליץ בחום Thinking in Bets שמדבר על לפעול בסביבה של אי ודאות. אני מרגיש שבתחילת שנת 2018 לא הקדשתי מספיק זמן לניתוח, ולא הצלחתי להיות ממוקד. זה מאוד השתפר במהלך השנה ובמיוחד בחודשים האחרונים. המטרה לשנת 2019 להמשיך בקצב של החודשים האחרונים

בנוסף אני מקווה למצוא יותר זמן לספורט, שכן זה גם משהו שאני ממש צריך להשתפר בו.

באופן כללי אני יכול להגיד שסך הכל כיף לי. אני קם כל בוקר בציפיה להתחיל את יום העבודה, יש סיפוק אדיר ממה שאנו עושים עכשיו וזה היה מאוד חסר לי בשנים האחרונות.

שנה טובה לכולם ושנזכה לשנה ירוקה חזקה ):

7 thoughts on “שנה מחוץ להייטק

  1. שלומי ארדן

    היי מרק,
    תודה על השיתוף, מאוד מזדהה עם המצב – החל מהעבודה ברמת החייל והפקקים (אצלי זה היה 3 שעות פלוס ביום) ועד הצורך בבניית לו”ז. מה שעזר לי זה העובדה שכעורך-דין בכל מקרה אני צריך משרד – אז שכרתי משרד וכשאין משהו לעשות כרגע אני פשוט מגיע, נפגש עם אנשים אבל עדיין הבוס של עצמי ומתעסק המון במחקר. עבורי האווירה של משרד הרבה יותר ממקדת – במיוחד למי ששנים עבד קודם לכן במשרד כעורך דין.
    אחרי כמה חודשים באמת מתחיל להיבנות לו”ז דיי מסודר וזה נהיה קל יותר. גם אני שמח על המעבר – גם בגלל האספקטים המשפחתייים וגם צמיחה מקצועית.

    המון בהצלחה!

    Reply
  2. אייל ויצנר

    פוסט מצוין מרק, 16:00 בגן לאסוף את הילד זה Priceless
    ומעבר לכך מגיעה נקודה בחיים בה חשוב (לנסות) להגשים חלומות מקצועיים.
    שתהיה שנה מעולה!

    Reply
  3. שי

    הי מרק,
    ממש מזדהה איתך… גם אני נמצא בשלב בחיים שהעבודה כשכיר מתגמלת ומאד קשה לעשות שינוי בגיל 47 + 3 וההשלכות של לעזוב משכורת קבועה וללכת פחות או יותר אל הלא נודע…..
    כל הכבוד על הצעד האמיץ הזה!!!
    אני עוסק בניהול כספים בחברה, ומאד רוצה לעסוק רק בתכנון פיננסי הוליסטי למשפחות מהמקום של לעשות טוב לאנשים ולא רק לחברה ולבעלי המניות שלה שהם הנהנים העיקריים של המאמצים שלי.
    חלק מהתכנון הפיננסי הזה מתרכז בהשקעות וחלוקה נכונה שלהם, ולכן זה מאד מעניין אותי.. אך עדיין אין לי את המשנה הסדורה לעשות את המעבר החד הזה ומצד שני אין לי גם מספיק זמן לכל החלק ששייך לתכנון הפיננסי ומלהיב אותי.
    מעניין, איך מתגברים על הפסיכולוגיה של האנשים שלא קשורה לטיב של השקעה בחברה אחת או אחרת??? זה משפיע באופן ישיר על הביצועים שלך ואם אתה חי מזה…. זה נראה לי מלחיץ מאד.
    בכל מקרה שתהיה לך שנה מוצלחת בהשקעות ובפיתוח העסק שאתה בונה.

    Reply
  4. ורד

    שלום מארק.
    הייתי מצפה שתשחררו מכתב שנתי עם סיכום שנה מבחינת החזר על ההשקעה ולא תתחבאו מאחורי רגולציה.
    גם מנהלים אחרים כותבים מה ההחזר שלהם עם אפשרות להגדיר משקיע כ”כשר”.

    Reply
    1. מרק Post author

      אנו לא אחראים למי מציג מה אנו פועלים לפי החוק ברגע שיהיה פורם באתר המכתב יעלה לשם

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *