מנגנון ליצירת עושר

By | אוקטובר 4, 2020

במהלך השנים למדתי שהעושר האמיתי לא נוצר בחברות זולות אלא בחברות שיש להן את היכולת לצמוח ולעבור טרנספורמציה לעסק הרבה יותר גדול ולהיכנס לטריטוריות או תחומים חדשים.

 כך הייתי מאפיין את החברה הפוטנציאלית שיש לה את היכולת לעשות את המהלכים הללו:

  • שוק אטרקטיבי שהולך לצמוח בשנים הקרובות
  • חברה שאינה זקוקה להון על מנת להתרחב ויכולה לעשות את צמיחה עם המקורות שלה
  • לרוב בחברות אלו יהיה מנכ”ל מייסד או בעל מניות דומיננטי.
  • לחברה יש יתרון תחרותי מובהק -היו ראשונים להיכנס לשוק, מוצר מנצח, בסיס לקוחות פנאטי

אני בכוונה לא מדבר על תשואה על ההון, או שולי רווחיות, שכן הם בדרך כלל מראש גבוהים מאוד בחברות האלו אבל כיוון שחלקן משקיעות חזרה את כל הכסף בצמיחה עתידית, משקיע יכול לחשוב שהתשואה נמוכה באופן  מלאכותי. ההצלחות שלי בחברות מהסוג הזה כללו את ההשקעה בGAN שעלתה פי 6 ממחיר הקניה שלי השנה, טלסיס שעלתה כבר פי 2.5 ואני עדיין מחזיק במניותיה, שוהם שגם אצלה המניה עלתה בערך פי 4 מהקניה הראשונית ובזמנו גם בXPEL. מה שיפה בחברות האלו שגם אחרי מספר שנים הן לא נראות יקרות והתוצאות העסקיות שלהן עקפו בדרך כלל את התחזיות הראשוניות שלי. מה שעוד יותר מעניין שהמחיר ששילמתי בכלל לא היה רלוונטי אחרי שנה בערך.

אני זוכר עד עכשיו איך התבאסתי כשהתחלתי לקנות את שוהם מבית קפה במוסקבה במחיר של 2 שקל והמחיר התחיל לרוץ אחרי מספר ימים לאזור ה2.4 שקל -האם זה משנה עכשיו שנתיים אחרי האם הייתי משלם 2 שקל או 2.4 שקל ? לא בדיוק

הטעויות הגדולות שלי בהשקעות לא היו הנפילות בפלייבי או קוקו, שאומנם כואבות לטווח קצר אבל ההפסד הכספי בהן הסתכם ב5-8 אחוז ,אלא חוסר ההבנה המעמיק איך מנגנון יצירת עושר עובד בעסקים הטובים. למשל אנשים יכולים לחפש בפוסטים שלי שהשקעתי ב-2013 בחברת XPEL  ומכרתי אחרי שעשיתי 70% בחצי שנה (מדהים אה ):), סביב 3$ למרות שממש אהבתי את המוצר והחברה רק בגלל שהחברה לא הייתה זולה סטטיסטית.הטעות הזאת עלתה לי הרבה יותר מאשר כל הנפילות שלי בעסקים הגרועים במצטבר.

אז באמת בשנים האחרונות אני משתדל שחברות מהסוג הזה יתפסו חלק מרכזי בתיק ההשקעות. אני גם משתדל (לא תמיד מצליח ) לא למכור אותן בעליות אלא לנסות להבין איך הביזנס יראה בעוד מספר שנים ולהחליט על בסיס זה.כמובן זה לא אומר שאין מקום לנצל הזדמנויות ברעיונות הזולים שבהחלט אפשר לעשות שם 40-50%, אבל מראש חשוב להבין שאלו לא יהיו רעיונות שיעשו את 5-10 Baggers אלה אם נפלתם על מנכ”ל יוצא דופן כמו שקרה לי בפיאט עם סרגיו מרקיוני.

כל ההקדמה הארוכה הזו היא על מנת להציג את החברה החדשה שנסחרת בגרמניה, יש לה מוצר מנצח, אופק צמיחה רחב מאוד, ומייסד פנאטי שמחזיק ב45% מהחברה. קשה לי מאוד לראות איך החברה לא מכפילה את עצמה תוך שנתיים וגם אז, זו תהיה רק תחילת הדרך. אם הקלפים יסתדרו ולו רק במעט אפשר לעשות ברעיון הזה לפחות פי 5 ב 3-4 שנים.

ENDOR AG

5 thoughts on “מנגנון ליצירת עושר

  1. סופי

    שלום מארק
    ביאהו פיננס יש 3 סימבולים שונים לendor ag
    אחד במינכן שער 130 )אחרי ירידה של 1.52%
    אחד בשטוטגארט שער 130 אחרי עליה 3.17%
    ואחד בהמבורג שער 125 בכלל.

    על איזה טיקר/סימבול להסתכל ?
    תודה רבה

    Reply
  2. בני

    היי. תודה על הכתבה
    המניה של החברה עלתה השנה 621% כבר.
    חבל שלא כתבת עליה לפני שנה…

    לדעתך צפויה לעלות עוד 300% בשנים הקרובות ?
    כלומר לא “מפחיד” להכנס אחרי עלייה כזו ?
    תודה

    Reply
    1. מרק Post author

      הי בני בהחלט המניה עלתה הרבה . לפי דעתי אבל החברה בדרך לעשות מספר מהלכים מאוד משמעותיים קדימה. אני חושב שהחברה יכולה גם לעלות יותר מ300% אבל בהחלט בגלל העליה החדה פתחתי כרגע רק פוזיציה התחלתית ואני אגדיל אם נקבל עוד ודעות או מחיר יותר טוב

      Reply
  3. יהונתן

    תודה על הפוסט מרק, אני חושב ממש כמוך, גם אצלי המניות האלו עבדו הכי טוב. אבל ברור שלא כל המשקיעים מסתכלים על הדברים באותה צורה, כל אחד עובד בדרך שמתאימה לאופי ולכישורים שלו.
    שתי דוגמאות להשקעות מהסוג הזה, הראשונה זו מיטרוניקס עליה הסתכלתי בתחילת 2016, היא תמיד נראתה יקרה (מכפילי 15) ביחס למה שמשקיעי ערך מחפשים, אבל היתה מובילת שוק בשוק אטרקטיבי, ניהול טוב, מוצר טוב וצורך נמוך בהשקעות. מאז לא רק שהרווח התפעולי עלה פי 2, גם המכפיל עלה פי 3…
    דוגמא אחרת היא סולראדג’, שוק ומוצר מנצחים וצורך נמוך בהשקעות. בסוף 2016 נסחרה במכפיל נמוך מאוד. מאז צמחה חזק והמכפיל ממש עלה, כך שעשתה בערך פי 20. קניתי (ומכרתי) את המניה לאורך השנים, מ-12 דולר עד 80 דולר.. היום היא ב-250.

    לגבי XPEL – מעניין למה לא חזרת למניה אחרי שמכרת ב-3 דולר, אם העסק השתפר? פסיכולוגית זה מאוד קשה אבל אם החברה מעולה, יש סיכוי סביר שעדיף לחזור למניה מאשר לחפש חברה/מניה זולה ודפוקה. אחד המשקיעים שאני מאוד מעריך כתב וקנה את XPEL באזור ה-6 דולר ב-2018, אחרי שכבר עלתה באותה שנה פי 4.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *