וירוס קטלני (בעיקר לכיס של החוסכים ולכלכלה)

By | מרץ 13, 2020

אני כותב את הפוסט הזה ומשכתב אותו כבר פעם שלישית. כל פעם עוד ועוד אירועים זורמים, והפוסט שכתבתי רק לפני יומיים, הופך להיות לא רלוונטי. כל זה קורה, שאני בבידוד עם עוד שני חברים, שחזרתי איתם מחופשת הסקי באוסטריה. שניהם עובדי הייטק ולפעמים אני כולי קנאה בהם שהם תכלס לא כל כך בכלל שמים לב למצב. בחרתי אגב לעשות את הבידוד מחוץ לבית בגלל שיש לי שני ילדים קטנים ולא רציתי להלחיץ את הגננות ואת ההורים של ילדים אחרים.

בשבועות האחרונים, כל מהדורות החדשות נפתחו בעדכוני קורונה, בידוד לחוזרים מחו”ל, מספר החולים עולה דרמטית, ביטול טיסות וסגר על המדינה. ראש הממשלה מכנס מסיבות עיתונאים דרמטיות וקורא לממשלת חירום לאומית. שר הבריאות ממלמל משהו, שאף אחד לא מבין, ואז מתחילים לנחש מה הוא אמר ומגוון פרשנים באולפן מעלים הערכות מפחידות.

לפני שתמשיכו לקרוא את הפוסט מציע להקשיב לראיון הנ”ל עם מי שמעבירה הנחיות לצוות הרפואי בבית חולים העמק ומדובר לפי דעתי בהנחיות הכי רציונליות ששמעתי עד עכשיו ואני חושב שכל אולפן חדשות צריך לקרוא לה לתדריך:

לינק

אני לא רופא ואני גם חושב שאף רופא לא יכול לנבא איך המשבר הזה יתפתח. יכול להיות להיות שבשבועות הקרובים נגיע לשיא ואז נראה ירידה והפסקת הידבקות עד הקיץ ,ויכול להיות שהוירוס ימשיך ללוות את החיים שלנו עוד מספר חודשים. כרגע, לפי הערכות האנליסטים של גולדמן ונומורה, נראה חזרה לנורמליות ברבעון 3, אבל כמובן שכל זה יכול להשתנות בהתאם להתפתחויות.

אגב, לפני שנמשיך עם ההשלכות על שווקי ההון, רק אספר שבערך לפני כשנה, בגן של הבן שלי כולם הדביקו את כולם בשפעת רגילה. גם לא מעט הורים היו חולים, ולא רק זה הבת הקטנה שלי שנדבקה בדיוק באותה שפעת פיתחה דלקת ריאות חריפה והיינו מאושפזים מעל שבוע בבית חולים ועוד שבוע היא קבלה אנטיביוטיקה. כאשר נוכחתי לדעת שוירוס הקורונה לא מסוכן לילדים, אני בטוח שרמת החרדה תרד דרסטית בזמן הקרוב.

לדעתי, לפני שנכנסים לסטרס, צריך לקחת אוויר ולהבין כי קורונה זאת מחלה קלה לרוב האוכלוסייה. גם במקרה ןיידבקו, רוב הציבור בקושי ירגיש את הסימפטומים. גם אם עושים ניתוח נכון למספר הנפטרים באיטליה, מבינים שרוב האנשים שנפטרו היו מעל גיל 70. כן זאת מחלה מסוכנת לגיל המבוגר ואולי הפתרון הנכון לעשות בידוד לאנשים מבוגרים במקום לשתק מדינות.

מצד שני, הפאניקה בתקשורת והצעדים שנוקטת הממשלה אלו צעדים דרקוניים לכלכלה, ולדעתי ישנם גם שיקולים פוליטיים להגברת הפאניקה (ואני מצד הימני של המפה הפוליטית). אם הצעדים הללו ימשכו עוד מספר חודשים, נראה פשיטות רגל של הרבה עסקים בארץ ובעולם, וזה בשילוב עם המינוף הגבוה של משקי בית, יכול להוביל למשבר חריף ועליה באחוזי האבטלה. כמובן שזה תסריט קיצון, אבל אם משרדי הממשלה והבריאות ימשיכו לזרוע פאניקה בציבור, הסבירות לתסריט זה בהחלט לא אפס.

כבר היום, ענף התעופה משותק, יש אלפי ביטולים בבתי מלון וחברת אל-על כבר בעצם פושטת רגל, ללא עזרה ממשלתית. לכן, חשוב להיות אמיתיים ולהגיד שזה כנראה המשבר האמיתי הראשון מאז שנת 2008. כמובן שעוד לא הגענו לפאניקה של 2008 בכלכלה הריאלית, ואני גם מקווה שלא נגיע לשם עם אלפי מפוטרים, וחברות שפושטות רגל, אבל בהחלט המצב לחודשים הקרובים מדאיג במידת מה.

אז מה עושים

זה מה שכתבתי בפוסט המקורי “לפי היכרותי עם השוק הישראלי ושיחות עם מספר גופים מוסדיים אני לא חושב שהגענו לשיא הפאניקה והירידות, ולכן יש סיכוי טוב שנמשיך לראות ירידה במניות שגם ככה נשחטו למחירים לא רציונליים. אני כרגע בהחלט בצד של הקונים, אבל עוד לא הבאתי את המשאית בשביל להיות ממש אגריסיבי.” כתבתי את השורות האלו רק לפני ארבעה ימים, והמצב השתנה ביום רביעי וחמישי. הרגשתי שהשוק ממש נשבר, לאנשים כבר לא אכפת מכלום, אלה רק לראות מזומן בחשבון הבנק שלהם. מאינדיקציות ושיחות שניהלתי און ליין עם המוסדיים, הרגשתי שהם ממש בהלם. זה היה מבול פניות של תמכור הכול ובכל מחיר, וזה הביא את המניות למחירים דמיוניים. ביום חמישי, רוב היום הייתי עסוק במכירת מט”ח, שלמזלי סוף סוף עלה וקניית מניות.

לשמחתי הגענו בקרן וגם אני באופן אישי למשבר עם הרבה מאוד נזילות בגלל שהשווקים היו בשיא וגם בגלל שהיו מספר מניות שעלו בחדות בפברואר ומימשנו חלק מההשקעה שם. אבל כמובן לראות את שווי ההשקעות נחתך בצורה פראית זה אף פעם לא נעים. אם יש משהו אחד שלמדתי ב-15 שנה שאני פועל בשוק ההון זה שהזמן הכי טוב לקנות מבחינתי זה כאשר אני מתחיל לפחד שאולי זה באמת משהו שהעולם לא נתקל בו עד עכשיו. אם אני עם הרבה ניסיון מתחיל לפחד זה אומר שהאנשים בסטראס טוטאלי ולכן אם נסתכל עוד שנה מהיום, כנראה שנראה מחירים שונים לגמרי לחלק גדול מהחברות. גם מדד הפחד,ה-VIX, עבר כבר את 75, שזה היה סך הכול 3 פעמים מאז שהמדד הושק.

מה האלה

אין לי כדור בדולח להגיד האם הגענו לשיא המשבר או שיש לנו עוד דרך לעבור. אם נסתכל על הגרף של תאallshare  נראה שהמדד ירד ב-34% מהשיא; תא125 ירד 30% מהשיא, וs&p500 ירד כ-26.5%. אני חושב שהירידות החדות האלו (החדות ביותר מאז ומתמיד בזמן קצר ) כבר מתמחרות תסריט נורא של משבר מתמשך. מצד שני, המשבר עוד לא התחיל בעוצמה בכלכלה הריאלית. אנחנו עדיין לא רואים אלפי מפוטרים עם קרטונים. אני מדבר עם המנהלים של החברות שבהן אנחנו משקיעים ברמה יומית, והם לא מרגישים כרגע שינוי עסקי. יש גם חברות שלפי דעתי המשבר יכול לעשות להם טוב דוגמת שגריר שלא יפגעו בעסקי הליבה, ומצד שני אולי יוותרו על החלום למכירת קאר2גו, שכן בשוק הנוכחי יהיה בלתי אפשרי לגייס כסף מבחינתם. גם פלוס500 צריכה להנות מהתנודתיות החריגה, ויהיה מאוד מעניין לראות את הדוח הקרוב שלה. גם שוהם ואופל יכולות להנות מהמצב, אם כי צריך לראות איך יתפקדו במשבר ושלא הכול זה סיפורים. אם שוהם ואופל יצלחו את המשבר בהצלחה, הן יקבלו מכפילים גבוהים בהרבה אחרי, שכן השוק יסתכל עליהן כמו על חברות אנטי מחזוריות, וזה יכול להחזיר את החברות לשיאים חדשים.

אני רוצה להאמין שרוב הלחץ בשווקים נגמר לתקופה הקרובה וכרגע השוק ימתין לראות איך מתפתח המשבר. אם נראה אפילו אינדיקציה חיובית קטנה ביותר השווקים יחזרו לעלות. מה שעוד יותר מעניין שכאשר האנשים יצאו מההלם ויבינו שהנגיף לא יהרוג את כולנו הם גם יבינו שאנחנו במציאות חדשה שבה הריבית אפס להרבה מאוד שנים מפה, ואפיק החיסכון היחיד שאליו צריך ללכת אלו המניות. אם קרנות הפנסיה לא ילכו למניות הן לא יצליחו להביא תשואה ויפשטו רגל ולכן אין להן ברירה.

גידור כן או לא

כאשר מדד הפחד VIX עבר את ה-75 זה כנראה לא הזמן הנכון לקנות פוטים, מצד שני אף פעם לא נתקלנו במחלה נגיפית במאיימת לשתק את העולם. כרגע קניתי לפני שבוע בערך אופציות פוט על מדד פיננסי XLF מתוך הנחה שמניות הפיננסים יורדות יותר מהשוק במשבר וכמו כן הפד ינקוט בדרך של הורדת ריבית בשביל להתמודד עם המשבר, ואז שוב תהיה פגיעה במניות הפיננסים. חשוב להדגיש שלמרות שהפוטים עלו כבר פי 10 וכמה בשבוע, אני עדיין מעדיף להפסיד את הפרמיה הזאת ושהכלכלה תחזור למסלול. הגידור הזה מפצה על פגיעה משאר המקומות ולפי דעתי פוטים על מדד פיננסים עדיפים על מדד ה- S&P500 , אבל במחיר VIX הנוכחיים אני סוגר אותם לאט לאט.

בזמנים כאלו חשוב להסתכל שנה קדימה ולשאול האם המניות שאנו מחזיקים ישרדו משבר? ואם הן ישרדו את המשבר, אני מניח שבעוד שנה מהיום החברות יהיו חזקות יותר ומחירי המניות שלהן יהיו גבוהים יותר. אני לא יודע האם המשבר ימשך עוד הרבה זמן או יסתיים בעוד כחודש, מה שבטוח, שהמשבר הנוכחי הוא הזדמנות חד פעמית לקנות מניות, למי שמתנהל נכון.

 

20 thoughts on “וירוס קטלני (בעיקר לכיס של החוסכים ולכלכלה)

  1. יובל

    שטויות
    כל המניות שאתם מפמפמים אתה ושמיר כל יומיים, כולן נטחנו דק דק דק, ואז אתה מספר סיפורים על פוטים שמוטים ושאתה מרוויח נכון ?
    atto -50% שגריר -40% gan.l -40%
    פלוס500 מופסדת גם….
    אבל אתה… מרוויח פחח

    Reply
    1. מרק Post author

      יובל תגובה ממש יפה וממחישה למה אנשים מפסיקים לכתוב. אני בהחלט חטפתי בכל המניות שציינת וזה בהחלט לא נעים. לא מכרתי אף מניה , ובחלקן אפילו חיזקתי. כרגע אף חברה לא פשטה רגל אז נמשיך ונראה מה יהיה בעוד מספר חודשים

      Reply
      1. ד

        מרק, לא צריך להתרגש מכל תגובה נבזית שכזו כמו של יובל.
        אתה עושה עבודה מצויינת בבלוג וכל המשקיעים מבינים שיש גם תקופות כאלה שצריך לעבור. מי שלא מבין פשוט חסר הבנה בסיסית של מה זה להיות משקיע ובעל עסק בכלל.
        אל תתרגש ואל תתגונן.

        keep up the good work !!!

        Reply
        1. מרק Post author

          תודה דודו. הכל בסדר האנשים מתחילים לאט לאט לאבד שפיות בגלל הלחץ. מה חשבו שהמחיר של שגריר לא ירד? אטטו לא ירד? הבורסה בברזיל נפלה 40 אחוז בשבוע וחצי. כן גם לי זאת תקופה לא פשוטה ותמיד באסה שהכל יורד בחדות אבל אני יודע להפריד בין הרגשה לפעולה ומבין שכרגע זאת הזדמנות של פעם בעשור בערך. אז ממשיך לסבול ולקנות לרדת ולקנות עוד ונחזור לתגובה הזאת עוד שנה מהיום , מה שיפה שבבלוג יש היסטוריה.
          התלבטתי הרבה האם לפרסם את התגובה אבל היה חשוב לי לפרסם בשביל לחזור עליה כאשר הדברים מעט ירגעו

          Reply
    2. ד

      יובל, אני ממש לא מבין את התגובה שלך והיא אפילו נבזית ולחלוטין לא עניינית.
      אתה לא חייב לקרוא את הבלוג אם מה שכתוב פה לא מוצא חן בעיניך.
      וגם אם מה שכתוב פה לא מוצא חן בעיניך אז אתה לא צריך להגיב. רוב מוחלט של המשקיעים מסביב לעולם מפסידים בזמן הזה, כולל המשקיע הגדול מכולם – באפט. אז מציע לך להירגע קצת.

      הכלל מספר אחד למשקיעים במניות ובכללי הוא שהשקעה זה מסוכן.
      גם לפתוח עסק מכל סוג זה דבר מסוכן.

      אתה יכול לנקוט בכל אמצעי הזהירות ולהיות הנהג הכי זהיר בעולם ובכל זאת להיהרג בתאונת דרכים שלא באשמתך.

      Reply
    3. מרק Post author

      מה שיפה בבלוג שכל ההיסטוריה נשמרת. כאשר אני נזכר בתגובה הזאת זה מעלה חיוך ואני שמח שאישרתי אותה בזמנו. אגב מאז אותה תגובה מניית גאן עלתה בערך פי 4, פלוס ושגריר בערך פי 2 ואטטו עדיין מדשדשת. אני בטוח שכותב התגובה עדיין ימשיך לזלזל בעבודה של אחרים בנפילה הבאה, אבל כסף בשוק ההון הוא לא יעשה

      Reply
  2. זאב

    היי מארק
    יש ח דש עם אטנטו, ירדה קרוב ל50% לאחרונה
    סביב 1.5$ … תשרוד את הקורונה ותחזור מהר ל3$ +
    תודה

    Reply
    1. מרק Post author

      בהחלט הזוי המחיר שהם הגיעו עליו. אבל בארץ יש לא מעט דברים הזויים לא פחות. על אף שזה בהחלט לא נעים אני ממשיך להאמין שהשווי של החברה דרמטית גבוה יותר מה גם שהם לא כל כל מושפעים מקורונה

      Reply
  3. אילן ר

    כתבת יפה ולעניין!
    מאמין שבקרוב הקורונה תחזור להיות רק בירה.

    Reply
  4. reader

    With regards to $ATTO and the impact of the coronavirus on the company, why do you think that the company should not be much affected?

    I’ll refer to the Q4 2019 conference call. At the time we were relatively unaware of the massive impact of the virus on Europe (Mar 4, 2020):
    Carlos Lopez-Abadia — Chief Executive Officer – “…Very much in our radar screen. It’s difficult these days to not do that, even if you are not running an operation such as ours. So far, Latin-America has been one of the least affected regions. Spain has been already has a number of cases. Funny enough, I was last week, a week ago, 10 days ago, I was in Madrid. I don’t remember it started, but I think there was either no cases, maybe one case and week after I left. I think that in excess of 100 cases, maybe 200 by now, I don’t know. So, this is something that is evolving very rapidly, as you know. In terms of, we take it very seriously to say with people business, and a lot of our communities depend on our services and a lot of our clients depend on our services. So we have put in place, we’ve been working on these weeks ago. Even before this was top of the news, for us, we have a number of contingency plan, we have we’re acting in three dimensions….One is to make sure that we exceed all the health and safety regulations… And the third one is, number of contingency plans with our clients to make sure that indicates that there is service disruption in the future, country got forbid, goes into China mode, so to speak. What will be the sequence of the steps with the different customers? So we are acting on all those preparing, as you would imagine that the contingency plans for business continuity at the moment, we have not been affected in any measurable way. But I think we have the responsibility to our employees to our customers and to the communities where we serve to make sure that we do everything we can to prevent the spread of the virus.”

    First, it is good that Carlos sounds ahead of the situation, both in terms of internal safety/health, and in terms of communicating with their clients in order to mitigate service disruption. So that’s all good. Nevertheless, I don’t see how a globally diversified CRM/BPO company would not be affected by the situation. Particularly for $ATTO, Europe operations are centered in Madrid, and after Italy this is the country that took a hard hit of the virus. Also the brazil situation on the news these days with Trump/Bolsonaro surly does not help, though Brazil itself seems mostly unaffected.

    I agree that at 130M$ the stock looks cheap, with or without the PIK notes situation. The big question is if >40M$ FCF can be maintained in 2020.

    Reply
  5. בובי

    מרק – חזק ואמץ. דווקא כשהשוק יורד חשוב לי לשמוע קולות יותר מנוסים , החושבים לטווח ארוך ובאופן שקול, ובמיוחד על חברות שירדו הרבה ללא סיבה. מי שמפסיד לא מפחד …

    Reply
    1. מרק Post author

      בובי אני בטוח שהמשבר הזה זה הזדמנות חד פעמית בעשור או אולי עשרים שנה הקרובות. מי שמנסה להקניט אותי על זה שאטטו ירדו ל1.5 דולר או ששגריר ירדו לשווי של 60 מיליון שקל שיבושם לו. אני כרגע ממוקד בקניות לא אכפת לי מה חושבים האחרים אני מסתכל מעבר לחצי שנה הקרובה. לציטוטי מניות כרגע אין שום משמעות, ממש כלום אפס. מישהו חושב ששווי של שגריר שעושה תזרים של 18 מיליון נקי בעסק ליבה שלא מושפע מכלום יכול להיות 60 מיליון בעולם נורמלי? יש חברה של אנרגיה סולארית שירדה 60 אחוז למרות שגייסה כסף לפרויקטים לפני חודשיים והכסף מספיק לה לשנתיים, ויש לה אפס פגיעה בעסק אז מה זהו כל הבעלים שקנו במחיר גבוה 70-80% אהבלים ולא מבינים כלום.
      מה שאני בטוח ב100% שבחור שכתב את התגובה בחיים לא יעשה בסף בשוק ההון. אני וגם חברים ומכרים שני בקשר איתם בחיים לא נזלזל במישהו שההשקע שלו ירדה. אנו ננסה להבין איפה הוא טעה וללמוד מהטעות.

      Reply
  6. גיא

    מרק מה דעתך על החברות חוץ בנקאיות בתקופה זאת ?
    ירדו בטווח של 50-60 ֵ% , האם זה מוצדק לדעתך ?

    Reply
    1. מרק Post author

      גיא הרבה דברים ירדו ב50 אחוז והמדד ירד ב40 אחוז מהשיא – תאALLshare. לגבי אשראי חוץ בנקאי כרגע יש ביקושים מטורפים לצד זהירות של החברות וגם הכסף הזול שהחברות גייסו נהיה פחות נזיל. אני צופה פגיעה ברווחיות החברות ברבעון השני ותחילת חזרה לנורמליות ברבעון השלשי. ברגע שהמשק יחזור לתפקד החברות האלו יהיו החמצן לעסקים במיוחד שהרבה מאוד חברות קטנות בתחום לא אישרו להם את הרישיון.

      Reply
  7. 3718

    מה דעתך על ההודעה של ATTO מאתמול ה 30-3-2020 ? הם כותבים שהעבירו כ 27K מכח האדם לעבוד מהבית, והשרות שלהם נדרש יותר מתמיד כעת

    לדעתי זו הודעה חיובית, אבל מצד שני, דווקא אתמול המניה ירדה ב 10% כך שאני כבר מבולבל (יתכן שההודעה היתה בסוף היום?)

    בכל אופן, בהצלחה!

    Reply
    1. מרק Post author

      המניה שלהם יכולה לרדת בגלל שסתם גוף מסויים החליט למכור 150 אלף מניות בלי קשר לכלום. אני חושב שכרגע המחיר כבר לא מגוכחך אלה פשוט מגלם פשיטת רגל -ואפס עגול להון. לחברה יש עוד שנתיים וחצי למחזר את ההלוואות אז אני לא חושב שכרגע זה היגיוני אבל ברגעי משבר יש הרבה דברים לא היגיונים.

      Reply
      1. 3718

        מהסתכלות על האג”ח שלהם נראה שהוא היה בצניחה חופשית מתחילת מרץ (משער 100 לשער 60 במחזורים די קטנים), כך שנראה שחוסר הנזילות בשוק האגח הקונצרני פוגעת בהם קשות וזה משפיע גם על המניה.
        מבחינתם הדבר הנכון הוא לקחת את ה 30 מליון דולר ולקנות איתם אג”חים של החברה ולא מניות.

        https://finra-markets.morningstar.com/BondCenter/BondDetail.jsp?ticker=C701229&symbol=ATNL4525152

        Reply
        1. מרק Post author

          כן האג”ח ירד די חזק אבל לא ברור האם זה בעיית נזילות או הלווים חוששים. כרגע המיחזור של האג”ח הוא עוד שנתיים וחצי אז אין פה סיכון מיידי. אני יודע שהחברה ניצלה את קווי האשראי בריביות של 5% אבל כרגע הם רוצים לשמור על נזילות גבוהה ובגלל זה לא קונים. אני פה הייתי קונה גם מניות וגם אג”ח אבל אני לא מנהל את החברה.

          Reply
          1. 3718

            האם יש קשר בין בעלי החוב של ATTO לבין BAIN ?

            זה יכול להסביר את האדישות של BAIN לדעיכת ערך האקוויטי

            דחיפת החברה לחדלות פרעון תעביר החברה לנושים, על חשבון בעלי מניות המיעוט והמלווים ל BAIN

            שתי ציפורים במכה אחת

          2. מרק Post author

            אין קשר. ביין לא מחזיקים בחוב. בנוסף לביין אין כרגע עניין באטטו כל כך. הקרן שהחזיקה בהם כבר נסגרה ולכן אין משמעות לביצועי המניה על ביצועי אותה קרן ולכן זה חלק מהטענות שלנו להחלפת הדיקטורים של ביין.. מצד שני ללווים (של הPIK) יש אינטרס ברור להציף את הערך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *