אפס מארבע בניחוש מגמה

By | אוגוסט 3, 2016

אחד הדברים שאני אוהב לעשות הוא לעבור על הנתונים של החברות  המדווחות לפני תחילת המסחר ולנסות לנחש את המגמה בימי מסחר הקרובים. לא זכור לי מפח נפש כמו שהיה לי בתקופת הדוחות האחרונה. נראה שמר שוק מגיב בצורה רנדומלית לחלוטין לנתונים הפיננסים.

בנוסף נפתחה מגמה מעניינת בשווקים (וגם בתיק שלי) שבו חברות פשוטות בלי תלות מאקרו מקבלות מכפילים גבוהים להפליא והופכות ליקרות יותר בזמן שחברות תלויות כלכלה גלובלית נהפכות מזולות לזולות הרבה יותר עד גיחוך.

אפשר לקרוא על זה במאמר המעניין שפורסם ב Broklyn Investor -http://brooklyninvestor.blogspot.co.il/

קצת על הדוחות

רולס רויס שנסחרת באנגליה תחת הסימבול (RR.L) – בפעם הראשונה כתבתי על רולס רויס בערך לפני שנה. כמה חודשים אחרי שהמניה ירדה בחדות  ניצלנו זאת להגדלת ההחזקה. בערך חודש אחרי פרסום הפוסט המקורי קיבלתי תגובות כמו :

1)איזה ממריאה? – המניה מתרסקת!

2) רולס רויס זה לא השקעת ערך

3)מאיפה אתה בוחר את המניות האלו ):

כפי שכתבתי לא פעם בבלוג אני לא ממליץ לחקות את ההשקעות שלי. אני כותב על חברות על מנת לחלוק מהידע שצברתי במהלך השנים. כמובן שאין לי בעיה לקבל ביקורת להפך אם מישהו מתייחס לכשלים בתזה שרשמתי ,זה עוזר לי לחדד את הדברים.

בנוסף צריך להבין שאי אפשר לדעת חודש-חודשיים אחרי שהעליתי את התזה האם התזה לא עובדת. שינוים בעסקים לוקחים זמן, לפחות שנה שנתיים עד שבכלל דברים מתחילים לזוז.

ספציפית לגבי הדו”ח של רולס רויס –הדו”ח היה די צפוי ולא משהו מיוחד. סוף סוף ראינו שהחברה עומדת ביעדים לאחר כ 5 פעמים שהיא לא עמדה ביעדים שהיא הציבה לעצמה. בנוסף במהלך השנה היו כמה נקודות שאהבתי בהתנהלות החברה. הם הורידו שכבת ניהול על מנת שהמנכ”ל יהיה קרוב יותר לפעילות העיסקית של החברה, רכשו את שארית חברת ספקי הרכיבים על מנת לעלות שולי רווח, ובנוסף יעדי ההתייעלות עומדים בעינם ואפילו קצת הועלו. גם הBrexit עוזר לחברה שכן החברה מוכרת בדולרים ורוב ההוצאות התפעוליות שלה בפאונדים, ביום פרסום התוצאות החברה רצה כ 15% , למען הפרופורציה מדובר בחברה עם שווי שוק של כ 13 מילארד פאונד ו 15% זה גידול בשווי השוק של כמעט 2 מילארד פאונד בלי שום סיבה ממש טובה הם סה”כ עמדו בתחזית של עצמם, אמנם מאז הריצה המטורפת מר שוק התעשת וכמעט חזר לרמה שלפני פרסום הדוח.

פיאט-קרייזל

הדו”ח של פיאט היה טוב ראינו שיפור בכל הפרמטרים וגם העלו תחזית. כל זה לא מנע מהחברה להיחתך כמעט 10 אחוז. בשנת 2014 פיאט הוציאו תוכנית חומש עד לשנת 2018. אני זוכר שהתגובות לתוכנית נעו בין “סרג’יו לא לקח את הגלולה..”, לבין “הוא פשוט חי בללא לנד..”. כרגע פיאט עוקפת בכל הפרמטרים את התחזית שהם נתנו בזמנו ל2016.

הדו”חות המדהימים של חברות הרכב לא משנים לאנליסטים (אפרופו מה שכתבתי שחברות זולות נהפכות ליותר זולות) שממשיכים לטעון שמכירות הרכב בארה”ב נמצאות בשיא הסייקל ומכאן נראה ירידה.

קצת על סייקל

כל משקיע ערך בתחילת דרכו לומד שחברות מחזוריות הכי יקרות במכפילים נמוכים. כלומר כאשר חברה מחזורית נמצאת בשיא הסייקל זה הזמן למכור על אף שמכפיל הרווח נמוך. אבל מה אם האנליסטים טועים? מה יקרה אם מכירות ירדו קצת בשנים הקרובות ואחרי זה ימשיכו לעלות? האם עדיין המכפילים הנמוכים יהיו מוצדקים? מה אם לא נראה ירידה דרסטית במכירות בשנים הקרובות?

לפי דעתי זה גם לא נכון להשוות את שיא המכירות ב2007 בריבית של 5% או בסוף שנות ה90 בריבית של 6% למה שקורה היום. דיברת עם קרוב משפחה שגר בארה”ב. לדבריו  לוקחים שם המון מכוניות בליסינג מימוני (זה קורה גם בארץ) בריביות אפסיות והחזרים נמוכים ומחליפים רכב כל 3 שנים. המודל הזה לא היה קיים כמעט לפני עשור. זה דבר אחד להחזיר את הרכב במחיר מחירון, להוסיף קצת כסף למחזר את ההלוואה בריבית אפסית ולצאת עם רכב חדש, לבין להתעסק עם מכירת רכב ולקחת הלוואה חדשה בריבית גבוהה. הסביבה הממונית היום נותנת רוח גבית חזקה לשוק הרכב.

בנוסף אירופה רק בתחילת ההתאוששות ודרום אמריקה עוד לא התחילה עם ההתאוששות ולכן לדבר על שיא הסייקל זה עוד קצת מוקדם ,לפחות לפי דעתי.

גם אם נראה ירידה במכירת המכוניות, מחירי המניות של חברות הרכב כבר מתמחרות את התרחיש הזה.

מצד שני אנליסטים חושבים שאנו נמצאים כנראה בנמוך של סייקל בחברות הציוד הכבד אחרת קשה לי להבין את מכפיל 35 שהשוק הדביק לקאטרפילר. לא משנה שרוב החברות ממשיכות להוריד קאפקס על מנת להתאושש מירידה במחירי הסחורות, חברה מוציאה דו”ח זוועתי, ונותנת תחזית פסימית, המניה עולה 10 אחוז בכמה ימי מסחר עוקבים. גם אם נתאם את הדו”ח של קאטרפילר ונפריד את החלק הפיננסי מהחלק התפעולי נקבל שהחברה נסחרת במכפיל 13 על EV/Ebitda ממש חברת צמיחה.

 

VSEC

גם בויסק הדו”ח היה די בסדר מה שהוביל לירידה של 10 אחוז ביום מסחר העוקב. החברה ממשיכה להציג צמיחה יפה בחטיבת הפדראל בשורה העליונה ועדיין שולי הרווח מאוד נמוכים שם. בעבר הרווחיות בפדראל הייתה סביב 5-6% ואם החברה תעלה ולו במעט את שולי הרווח נוכל לצפות לעוד כמה מיליונים ברווח הנקי.

בנוסף בגלל תשלומי earn outs החברה כמעט לא החזירה חוב בחציון הראשון. ברבעון השלישי החברה תשלם את התשלום האחרון של הearn outs על סך 10 מיליון והחל מרבעון הרביעי תוכל להתמקד בהחזר חוב.

את החלק המעניין בדוח הם רשמו דווקא בסעיף הסיכונים

Increases in our level of business from our Federal Services Group’s new contract activity, possible capital investments associated with our Supply Chain Management Group’s potential participation in the USPS vehicle fleet replacement, and future acquisition activity will likely require increased levels of capital investment. This could limit our debt reduction or possibly increase future debt levels

אם החברה תשתתף במכרז של הדואר להחלפת מכוניות כנראה נראה צמיחה חזקה גם בסגמנט של הSupply Mangement  שהרווחיות שם גבוהה בהרבה.

לבסוף עדכון נוסף , לאחרונה מבנה הקרן עובר שינוי מבני ולכן אני מתנצל בפני כל אותם קוראים שפנו אליי בנושא הקרן ,בשלב השינוי הקרן תהיה סגורה למשקיעים חדשים , השינוי אמור להסתיים במהלך השבועות הקרובים , עדכון מסודר לגבי אופי השינויים ופתיחת הקרן מחדש למשקיעים חדשים יפורסם במהרה.

2 thoughts on “אפס מארבע בניחוש מגמה

  1. משקיע ערך מתחיל

    כתבת : “כל משקיע ערך בתחילת דרכו לומד שחברות מחזוריות הכי יקרות במכפילים נמוכים. כלומר כאשר חברה מחזורית נמצאת בשיא הסייקל זה הזמן למכור על אף שמכפיל הרווח נמוך”

    תוכל להרחיב בנושא ? למה חברות מחזוריות הכי יקרות במכפילים נמוכים ? מדוע מכפיל נמוך = זול, לא עובד במקרה של חברה מחזורית ?

    תודה .

    Reply
  2. מרק Post author

    משקיע ערך מתחיל.
    בחברה מחזורית צריך להבין מה הוא הרווח המייצג. למשל דיברתי על חברות הרכב אז האנליסטים טוענים שמכירות בשיא ולכן הרווח המייצג הוא הרבה יותר נמוך מהרווח של הרבעונים האחרונים. אותו דבר בחברות שמפיקות נפט למשל, כאשר הנפט היה במעל 100 דולר לחבית כולן היו מאוד רווחיות ובמכפילים די נמוכים אבל היה די ברור שזה לא הרווח המייצג וכאשר מחירי הנפט ירדו החברות הרוויחו הרבה פחות או שעברו להפסד.
    אני אולי אכתוב פוסט על מגבלות השערוך החברות על בסיס מכפיל רווח בלי הסתכלות על סייקל

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *