מכתב אפריל 2016

By | מאי 10, 2016

קצת על הדוחות:

חודש אפריל היה עמוס בדיווחים. מה שלמדתי מהדוחות שאנו לא לפני סוף העולם. חברות פיננסיות ממשיכות להרוויח וחלקן אפילו די יפה על אף הסביבה העסקית המעט בעייתית. מה שהצחיק אותי זה שבנק אוף אמריקה כמעט כרגיל הציג רווח ורווח אחרי התאמות חד-פעמיות. אני משקיע/עוקב אחרי הבנק משנת 2011 ואני חושב שלא היה רבעון אחד שלא היו בו הוצאות חד-פעמיות. בלא מעט מקרים גם ההוצאות החד-פעמיות היו יותר גבוהות מהרווח. לפי מה אני שאני חישבתי בין השנים 2011-2016 הבנק שילם בסביבות 60 מילארד דולר בכל מיני הסדרים כאשר כל שווי השוק של הבנק היום בסביבות 140-150 מיליארד.

ואם כבר מדברים על חברות פיננסיות אני רוצה לדבר בכנות על ההשקעה שלי בוורנטים. אני חושב שזו הייתה טעות די גדולה בזמנו להשקיע סכומים מאוד גבוהים בוורנטים. וורנט זה מינוף ובשוק עולה זה נותן לתיק כנפיים. כאשר הדברים משתבשים, באופן טבעי המינוף עובד לצד הנגדי וזה מוסיף תנודתיות חריגה לתיק. באופן כללי אין לי בעיה עם תנודתיות אבל במקרה של הוורנטים שהם מוגבלים בזמן זה מוסיף מימד של לחץ. גם כאשר בחנתי באופן אובייקטיבי את התשואה שלי בין השנים 2011-2016 ראיתי שאת רוב התשואה עשיתי בחברות פשוטות עם תנודתיות נמוכה בהרבה וברוב השנים הוורנטים משכו את התשואה מטה.

על אף שאני עדיין ממשיך לחשוב שהבנקים בארה”ב די אטרקטיביים בעליות האחרונות המשכתי לדלל משמעותית את הפוזיציה בוורנטים.

FCAU–  פיאט-קריזלר הוציאה דוח שהיה בסדר. לפי הרווחיות כרגע החברה במכפיל 4.5. בחציון השני של 2016 נראה שיפור בגלל:

  1. תחילת יצור ג’יפים במפעל השני בסין
  2. השקת SUV מדהים של מזרטי והשקת אלפא ג’יוליה
  3. אני צופה המשך צמיחה באירופה
  4. על אף שהאנליסטים בחרו להתמקד בחוב נטו (חוב בניקוי מזומן) שגדל ברבעון הראשון בגלל שינוי בהון החוזר, החוב ברוטו (חוב כולל ללא ניקוי מזומן) דווקא ירד וכך גם תשלומי הריבית. אנו נראה ירידה בחוב ברבעונים הבאים ולכן גם תשלומי הריבית ימשיכו לרדת.

גם כמובן החדשות האחרונות בדבר שיתוף הפעולה עם גוגל חיובי.

הרבה השתנה כאן…

בפסח האחרון חזרתי למוסקבה אחרי 6 שנים. מהביקור הקודם זכרתי את מוסקבה מאוד יקרה, עם אנשים מעט מתנשאים, והרבה מאוד “שופוני” בולט לעיניים.

מאוד סיקרן אותי להגיע למדינה שנמצאת תחת סנקציות של המערב ומשבר הנפט ולעמוד על הנעשה מקרוב. כמובן שאי אפשר באמת לדעת מה עובר על מדינה על סמך ביקור קצר של מספר שבועות אבל בכל זאת מספר רשמים.

אז באופן כללי יוקר המחיה  במוסקבה ירד (טוב כאשר אתה מחלק את הרובל ב2 זה לא חכמה גדולה) החנויות מלאות במצרכים ולא ראיתי חוסרים משמעותיים. המחירים מאוד זולים בסופרים אבל מצד שני המסעדות עדיין לא זולות.

נראה שהרוסים הפעילו סנקציות נגדיות נגד המערב במקומות שנוח להם. ככה כנראה שהסנקציות עשו טוב למחלבות ומשחטות ברוסיה שכן כל הגבינות תוצרת מקומית כמו גם הבשר.   מצד שני כל חנויות הבגדים מלאות מותגים מערביים מקולקציות החדשות ביותר (שלישראל תגענה רק בעוד כמה שנים). טוב כנראה שיש גבול עד כמה הרוסים מוכנים להקריב.

המקום שבו מרגישים את המיתון זה מחירי הדירות. אם פעם דירה במוסקבה עלתה יותר מהדירה בארץ אז היום זה פחות מחצי. בכלל בכל מקום יש שלטים של מכירה וזה מרגיש ששוק הדיור במוסקבה נמצא במשבר די גדול. כמובן שכאשר הריבית על המשכנתאות עומדת על מעל 10% אז גם הביקוש לא מזהיר.

סך הכל משיחות עם אנשים (שכירים ואנשי עסקים) התרשמתי שהמצב לא מזהיר, אבל הם כבר רגילים. בכלל אני מוריד את הכובע בפני יכולת ההסתגלות של העם הרוסי. בסך הכל אני חייב לציין שנהניתי הפעם מהביקור הרבה יותר מאשר לפני 6 שנים ומאוד ממליץ על הביקור דווקא עכשיו כשהמחירים מעט שפויים.

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “מכתב אפריל 2016

  1. השטן ממוסקווה

    אני חושב שזה לא כל כך כוחות לבדוק את מצב הסנקציות רק על מוסקווה. סה”כ זאת מדינה ע-נ-ק-ית.
    בדיוק כמו שתייר בישראל יסיק על המצב בכל המדינה רק מתל אביב.
    אני בטוח שכשמתרחקים 100 ק”מ מהמרכז המצב נהיה meh

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *