סיכום מחצית ראשונה של 2014

By | יולי 2, 2014

שלום לך,

אני שמח להציג את התוצאות של מחצית ראשונה של 2014

  התיק שלי תעודת סל תא 100 תעודת סל S&P500 תעודת סל FTSE
תשואה במחצית הראשונה(1H) של 2014 4.1% 3.65% 6.3% 4.29%
  • משנת 2013 התחלתי להשוות את ביצועי התיק שלי לתעודות סל על מנת לערוך השוואה נכונה יותר מול כלים אחרים הזמינים למשקיעים פרטיים.
  • מתחילת 2011 התחלתי לרשום את התשואות על מנת להשוות את ביצועי למדדים השונים

במהלך הימים הקרובים אני אפרסם את מבנה התיק באתר שלי: Follow-Value.com

הקדמה:

המכתב הפעם יהיה קצת יותר ארוך מהרגיל בגלל הארועים הרבים שקרו במהלך הרבעון האחרון. הדבר הטוב הוא שעל אף השגיאות שעשיתי אני עדיין מסיים את המחצית הראשונה של שנת 2014 בתשואה חיובית. הדבר השלילי הוא כמובן ההתנהלות הלא נכונה עם COCO

זה המקום להזכיר לכולם שאני לא יועץ שקעות וגם לא מתיימר להיות שכזה. אני יכול לקנות ולמכור ניירות ערךגם בלי ליידע את הקוראים בבלוג או במכתבים שאני שולח.

 

אז נתחיל עם ההשקעה הגרועה שלי אי פעם

בערך לפני קצת פחות משנה פתחתי את הפוזיציה בCOCO. בהתחלה פתחתי פוזיציה זניחה של 1.5% מתיק ההשקעות במטרה ללמוד את התחום. ככל שהתקדם הזמן ומחיר המניה ירד , כך גבר הפיתוי להוסיף עוד ועוד ממניות COCO. המשכתי לקנות מניות גם 1.8$ ,ב1.5$ וגם ב1.3$. באיזשהו שלב ההחזקה בCOCO הגיעה לכ8% מהתיק. ההיגיון היה ברור – אם COCO מצליחה להתאושש אני עושה הרבה מאוד כסף (אני חשבתי שאני יכול כמעט להכפיל את כל התיק רק מהשקעה זו). התזה נראתה לא רע על הנייר : לחברה יש בערך מיליארד דולר הכנסות ובתחום שבו החברה פועלת אין בעיה מיוחדת להשיג שולי רווח של לפחות 5% כאשר המצב יתייצב. הבעיה הייתה שהמצב רק הלך והתדרדר ולא רציתי כנראה להסתכל אובייקטיבית על המצב. בחרתי להאמין להנהלה שסיפרה כמה המצב הולך להשתנות, איזה חסכון הם הולכים לעשות ,ואיך לתביעות נגדם שום שחר.

הדבר החמור ביותר שבחרתי להתעלם ממנו הוא שכל ההכנסות שלהם מגיעות מהממשל. אם יש כל כך הרבה הפרות ותביעות נגדם אז הממשל יכול ביום אחד לסגור את השאלטר –ובום החברה בפשיטת רגל. השקעתי בעבר בלא מעט חברות שהיו נגדן תביעות ובסופו של דבר זה נגמר בדרך כלל בהסדר מסוים שלא השפיע מהותית על התוצאות התפעוליות. אבל המצב בCOCO היה שונה לגמרי ולא השכלתי להבין את זה. אפשר לדמות את זה שלCOCO היה לקוח אחד (משרד החינוך האמיריקני) וברגע שהוא לא אוהב את ההתנהלות של החברה לחברה אין יותר לקוחות, אין תזרים והחברה בדרך הבטוחה לפשיטת רגל עוד לפני שבכלל מתחיל איזשהו דיון משפטי.

אני חושב שהנורה אצלי הייתה צריכה להדלק כאשר הם הכריזו שחברת מימון הפסיקה לעבוד איתם ותהיה פגיעה בתזרים במשך כמה רבעונים. אבל ההנהלה יצא כל כך יפה מזה במהלך שיחת הועידה שבחרתי להתעלם גם מזה.

אפשר לסכם את השגיאות שעשיתי בהשקעה בCOCO במספר סעיפים

  1. הטעות הראשונה לפי דעתי הייתה הקצעת הון לא נכונה. לחברה כמו COCO לא צריך להקצות יותר מ-3-4% מהתיק. אני התפטתי להוסיף במחירים הנמוכים מה שגרם להפסד גדול מאוד בתיק.
  2. אם כבר בחרתי בתחום בעייתי הייתי צריך ללכת על חברה איכותית בתחום זה ולא להסתכל רק על התמחור. (פיטר לינץ כתב על זה לא פעם ). בסופו של יום אני מאמין שתחום For Profit Education ימשיך להתקיים ולחברות הטובות בתחום יש סיכוי הישרדות הרבה יותר גבוהים (אין טביעות נגדן, הרגולטור יותר סלחני כלפיהן …). אז נכון כנראה אי אפשר לעשות פי 10 על ההשקעה אבל גם פי 3 זה לא רע.
  3. יכול להיות שהייתי נעול מדי על הרעיון. כלומר ככל שהגנתי על התזה בבלוג, ובבלוגים אחרים – ממש “ננעלתי ” על הרעיון. ואז הראש לא היה פתוח להסתכל יותר אובייקטיבית על המצב.

גם אחרי כל דברי הסיכום אני ממש לא מצטער שנכנסתי להשקעה בCOCO. למדתי המון דברים חדשים שבעתיד יעזרו לי להיות משקיע טוב יותר ולקבל החלטות נכונות יותר. אני בטוח שגם בעתיד תהיינה השקעות שאני אפסיד עליהם כסף והמטרה שלי היא להוריד בכמות השקעות שכאלה.

עדכונים אחרים

כפי שכבר כתבתי בעדכון הקודם מכרתי את כל ההשקעה בוורנטים של וולס פארגו. השקעה זו עבדה טוב מאוד גם ב2014 עם תשואה של מעל ל30%. במקום הוורנטים בוולס פארגו קניתי עוד מניית BAC וורנטים של JPM.

הקטנתי את הפוזיציה בConrad בערך בחצי. החברה עדיין זולה לכאורה. היא נסחרת במכפיל 8 על רווחי 2013. הבעיה שצריך לזכור שזו חברה ציקלית וקשה לדעת באיזה צד של הסייקל אנו נמצאים (בשיא או שעוד לא הגענו לשם) ולכן המכפיל יכול בהחלט לרמות.

ניצלתי את ירידה במחיר המניה של EBIX בשביל להוסיף עוד 3% לתיק. סך הכל ההחזקה בEBIX מגיעה ל7% מהתיק. החברה הגיעה להסדר סופי עם התובעים ,מה שאולי יוריד את ההתקפות על החברה. החברה נסחרת כרגע במכפיל 8-9 על רווחי 2013 שכללו גם חיובים משפטיים יוצאי דופן. הרבה משקיעים שואלים האם יש עוד פוטנציאל בחברה שכן החברה לא הציגה צמיחה ב2013. אני חושב ש2013 הייתה שנה קשה לחברה ולכן כאשר אני קונה חברה במכפיל 9 אני ממילא לא משלם על הצמיחה. אני אישית אוהב את החברה ואת המודל העסקי שלהם.

מכרתי את ההחזקה שהייתה לי בDTG במחיר ממוצע של 280p כאשר קניתי את המניות במחיר ממוצע בסביבות ה150p. בכסף מהמכירה קניתי מניות בחברת ETI.L בסביבות ה130p . אני ארחיב על החברה בפוסט הבא.

הקטנתי מעט גם את ההחזקה בחילן לפני כמה ימים. עוד חברה נהדרת שנושקת כבר למכפיל 15 ולא מציגה צמיחה משמעותית. החברה רכשה לפני שבוע את נס במחיר של 145 מיליון שקל. הכנסות נס עומדות בשנה בסביבות 650 מיליון כלומר במקרה האופטימי נראה שולי רווח של 5% או רווח של 30 מיליון ובמקרה הפסימי נראה שולי רווח של 2% או רווח של 13 מיליון בשנה. אני אישית פחות מתלהב מכל תחום הIT שהמרווחים שם יורדים עם השנים והתחרות גוברת ולכן חילן קצת פחות אטרקטיבית מבחינתי שכן מנוע הצמיחה שלה עובד בשולי רווח נמוכים מאוד ובתחרות גבוהה.

פתחתי גם שורט על סך הכל 7% מהתיק על RIO&VALE. עדו מרוז ויניב אוליאל כתבו על זה כל כך הרבה בבלוגים שלהם שכן כל המוסיף גורע.

פילוסופית השקעות

בעקבות כל מה שכתבתי למעלה על COCO הרבה אנשים שאלו אותי למה בכלל להשקיע בחברות כאלו? הרי אפשר בלי מאמץ מיוחד לבחור תיק שכולל חברות סופר איכותיות שנסחרות במכפילים סבירים דוגמת וולס פארגו , ברקשייר, חילן, פרוקטר אנד גמבל ….מדובר בחברות עם חפיר מעולה והנהלה איכותית. מי שירכיב תיק כזה יכול להנות כנראה מתשואה של 6-8% בשנה כולל דיוידנדים. אפשר די בקלות להרכיב תיק השקעות כזה וללכת לים. (אגב זה מה שעשיתי באחד התיקים שאני מנהל לאנשים)

אפשר גם לבנות תיק שכולל רק וורנטים, אופציות או סיגר באטס (מניות זבל).תיק כזה יכול להינות מתשואה חלומית בשנים טובות אבל לרדת גם 70-80% במשבר.

אני אישית אוהב את שתי הדרכים עם העדפה ברורה לדרך הראשונה. אני מאוד אוהב חברות כמו חילן או וולס פארגו שאני יכול לשים שם בלי בעיה 30% מהתיק. הבעיה שחברות הללו נסחרות היום במכפילים גבוהים מה שאומר תשואה עתידית נמוכה. בגלל שאני מכוון לתשואה שנתית של מעל 15% אני משלב את שתי הדרכים לצורך השגת המטרה. אני לא בטוח שהדרך שלי מתאימה לכלל האנשים שכן התיק שלי חשוף לתנודתיות לא קטנה, אבל כמו שכבר כתבתי בעבר משקיעי ערך לא צריכים לפחד מתנודתיות, אלה לנצל אותה לטובתם.

בברכה

מרק

 

 

One thought on “סיכום מחצית ראשונה של 2014

  1. Adit

    היי
    תודה על הסקירה המעניינת
    אתה נשאר על השאריות של קוקו?
    נראה שהממשל החליט לעשות מהם דוגמא
    לסטודנטים שלהם שרובם בני מעמד נמוך, פורטוריקנים וכו אין ממש כח.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *