Vealls Limited

By | מאי 24, 2016

פוסט אורח נוסף מאת דני שוורץ. כפי שהזכרתי בעבר דני הוא משקיע מנוסה שפועל בשוק ההון כבר מספר שנים, בנוסף הוא מביא איתו רקורד של הרבה שנים בתפקידים בכירים בתעשייה. אני מאוד נהנה משיתוף הפעולה איתו ושמח לתת לו את הבמה בבלוג.

חשוב להדגיש שדני לא יועץ השקעות וגם לא רוצה להיות יועץ, יש סיכוי סביר שהוא טועה בניתוחים שלו ואין לראות בשמות של החברות שמוצגות בבלוג המלצה כלשהי.

ביוני 2015 כתבתי על  Citizens Bancshares Corporation , אז מה עבר על הבנק מאז שכתבתי , האמת שלא הרבה , הם הגדילו את ההון המוחשי שלהם ב כ 3%  ,הם העבירו את המשרדים שלהם למיקום חדש ויותר חדשני , סך הפיקדונות קטנו במקצת בתחילת השנה אבל בינתיים חזרו לאותה רמה , גם ההלוואות קטנו במקצת בתחילת השנה אך בינתיים חזרו לאותה רמה , והמניה בגדול ספגה כמו כל השוק בתחילת השנה, וירדה עד לרמה של מכפיל הון מוחשי של 0.35 , לא יכולתי להתאפק וכמובן הגדלתי את ההחזקה , אני אמתין בסבלנות לתקופת ריביות נוחה יותר כאשר השוק ייתן לי מכפיל הון מוחשי באזור ה 0.8 .

Vealls Limited

כפי שכבר הבנתם לרב אני נמשך לחברות קטנות בגלל מספר סיבות :אחת הסיבות העיקריות זה דוחות קצרים שלפעמים מסתכמים בעמודים בודדים עד כמה עשרות  ,סיבה נוספת ,הפעילות פשוטה ולרב גם יחידה ולכן קל להבין את העסק וכמובן פשוט יותר לצפות את החברה.

אני יודע שיש לא מעט משקיעים שסולדים מחברות קטנות עקב השעמום לרב אין הודעות (למעט דוחות)  או כתבות ,סחירות נמוכה , שליטה משמעותית של מנכ”ל/יו”ר , אך זהו סגנון ההשקעה המועדף עלי, את העניין והאדרנלין אני לרב מביא מתחביבים אחרים .

ברשומה הזאת אני רוצה להכיר לכם חברה משעממת שכזאת :  Vealls Limited , החברה הינה חברה  אוסטרלית ונסחרת בבורסה האוסטרלית ולכן כל המספרים שיוצגו הם ב AUD  .  שווי שוק ליום 24/5/16  71 מיליון , מחיר המניה 8  והסימבול שלה ביאהו VELCP.AX

אז מה מיוחד בחברה הזאת ?

במאזן שלהם יש 98 מיליון נטו במזומן כלומר אנו יכולים לקנות את הדולר ב 72 סנט , ועכשיו על זה יש מתנה של נכסים ממשים בשווי 24 מיליון מה שמביא אותנו למכפיל הון מוחשי של 0.6 .

בכל רגע נתון ניתן למצוא בבורסות השונות מספר חברות שנמצאות במצב דומה ולרב הם נמצאות במצב הזה מסיבה טובה ומוצדקת, ולכן אני רוצה להיות משוכנע שמתי שהוא  , בעתיד הקרוב , נראה את הפער הזה נסגר תוך כדי שמירה/גידול של ההון .

מה עושה החברה ?   

בשנים האחרונות החברה מוכרת את נכסיה ( בדרך כלל מעל המחיר בספרים ) ואת המזומנים שהיא מקבלת בעבור המכירות הללו היא מפקידה בפיקדונות , הפיקדונות הללו מספקות לה הכנסות מריבית מזעריות של כ 2.5% – 3.9% משווי המזומנים , ועם ההכנסות הללו החברה משלמת את שכר 4 העובדים ויתר ההוצאות השוטפות, זה מייצר לחברה תזרים מזומנים קטן אבל חיובי שלמעשה שומר ואפילו מגדיל במקצת את הון בעלי המניות של החברה .

בעבר עיקר ההכנסות של החברה באו מאתר סקי הממוקם בניו זילנד שהיה ברשותה Cardrona Ski Resort , במהלך 2013 הם מכרו את הנכס הנ”ל ב36 מיליון דולר ניוזילנדי שזה כ 8 מיליון דולר מעל השווי בספרים.

מי מנהל את החברה ?

יו”ר Iay Raymond Veall  בן 91 ומשמש כיו”ר משנת 1966 ומחזיק בכ90% ממניות החברה , בעל מיומנות בכספים.

Martin Charls Veall  בן 62 משמש כדירקטור משנת 1989, בעל מיומנות בניהול חוות יערות.

Robert Sidney Righetti  בן 65 משמש כמנהל שאמון על נושאי החשבונאות והבקרה בחברה משנת 1996 ומחזיק שברירי האחוז ממניות החברה.

Duncan Reginald Veall   בן 59 המשמש כדירקטור משנת 1999.

  אלו נכסים נותרו לחברה ?

לחברה נותרו נכסים שאינם מניבים הכנסות שנתיות , ותזרים בגינם במידה ויהיה יבוא רק על ידי מכירה , כפי שכבר ראינו החברה נוהגת בשמרנות כלפי השווי בספרים ולכן אפשר להניח שביום המכירה נראה מכירה לפחות בשווי הרשום .                                                  1100 דונם של יער בצרפת הרשומים בספרים בשווי של 3.7 מיליון  שווי היער מגיע משווים של העצים.  ושטח האדמה בצרפת שהיער גדל עליו בשווי של 1.4 מיליון .שטח אדמה ב Mt Martha  באוסטרליה סמוך לאזור מגורים  שמיועד לבנייה בשווי של 18.7 מיליון .

אחת התופעות עם חברות במצב הזה הוא שהם יכולות לשבת שנים על הכסף בלי שיקרה שום דבר, כפי שראינו בחברה הנ”ל ישנם עוד שני נכסים המיועדים למכירה , לפחות זו הייתה הצהרת המנכ”ל ,בהנחה שהם ימכרו על פי המחיר בספרים אזי החברה תהפוך לחברת מזומנים בלבד .

אני מאמין שהפער במכפיל ההון יצטמצם או ייסגר עקב הקיטון בסיכון של הערכת שווי החברה, מצד שני בהחלט יכול להיות מצב ( כפי שקרה במכירות של הנכסים האחרים )  בה הנכסים שנותרו ימכרו מעל שווים בספרים ואז שוב הפער ייסגר אבל מהר יותר , יש גם את האופציה השלישית שהנכסים ימכרו מתחת לשווים בספרים , במקרה הזה אנו מוגנים מהמזומנים הקיימים .

סגירת הפער במכפיל ההון יכולה לבוא גם עלי ידי הפיכת החברה לחברה פרטית ,ליושב ראש החברה יש את האמצעיים הכספיים למהלך שכזה , במקרה הזה תקנון החברה מגן על בעלי המניות בזה שאמורים לשלם לבעלי המניות לפחות את שווי ההון למניה שזה עומד נכון להיום על כ 13.71 לאחר כל התשלומים לבעלי מניות הבכורה למיניהם , לא רע כ 71% מעל המחיר היום .

כפי שכבר כתבתי מדובר בהשקעה משעממת להחריד שתדרוש סבלנות רבה , יושב ראש החברה מדבר על כשנתיים עד למכירת שאר הנכסים לא באמת יש לי מושג כמה זמן ייקח לו אבל רק לטעמי חישוב אני מעדיף להניח שמדובר על 3-4 שנים  כלומר תשואה שנתית של 17.75%- 23.6%  ( בחישוב לינארי ) .

 

 

 

13 thoughts on “Vealls Limited

  1. נועם

    מרק, יופי של בלוג
    דני, יופי של פוסט תמשיכו לכתוב פשוט תענוג!
    חייב לומר שההשקעה הזאת נראית הרבה יותר מעניינת מאשר בנק במכפיל הון נמוך כי אי אפשר לתת למשקיעים מכפיל הון נמוך הוא פשוט יכול להישאר תקוע שם שנים ואולי לנצח, החזרת הכסף למשקיעים לא רלוונטית בבנק אלא זה מה אנשים חושבים עליו וזה נראלי כבר יותר קשה. מצד שני מזומן כבר נראה יותר טוב וסיכוי טוב שייקנו את החברה בזמן יותר סביר או תחלק דיבידנד או רק דיבור על זה וזה כבר יקפיץ לשווי הוגן.
    זה נראה קל מדי במבט ראשון אז אני אסתכל לצדדים טוב טוב שלא עושים לי תרגיל כי יש כסף על הרצפה 🙂

    Reply
  2. דני

    תודה רבה נועם , אתה בהחלט צודק במקרים כאלו תמיד עולה השאלה , האם לא יעקצו אותנו ? לדעתי בעלים שמחזיק כ 90% בגיל 91 עם מוניטין של כ 50 שנה לא הולך היום לשנות את התנהגותו .
    אחת הבעיות עם מקרים מהסוג הזה זו הסבלנות האישית של כל משקיע , יכולים לעבור חודשים שלמים בלי תנועה רצינית .

    Reply
  3. ארי

    רעיון מעניין מאוד. תמיד מסקרן אותי איך מוצאים דברים כאלו.

    לדברי היו”ר, התוכנית של החברה היא למכור את הנכסים כפי שציינת, ואת הכספים הקיימים והעתידיים הם מתכננים להשקיע בניירות ערך. לא ברור איזה סוג ני”ע, אבל יש קצת רמזים לגבי מניות בסינגפור וסין. בינתיים, לדבריו הוא שומר על הסטטוס קוו, עד שיהיו הזדמנויות (כנראה מחירים טובים בשוק המניות).
    המסקנות שלי, א. לא נראה שיש לו תוכנית לקחת את החברה לפרטית. ב. יש כמובן אפשרות שהדיסקאונט במחיר ייסגר, אבל קשה לראות את הערך לבעלי המניות עד אז, שכן בעלי המניות תלויים לגמרי בהחלטות ההנהלה, שאי אפשר לדעת אם ומתי יחליטו להשקיע את הכספים ובאיזה אפיקים. ג. אין ודאות שמחיר המניה יעלה אחרי מימוש הנכסים, שכן גם היום היא נסחרת בדיסקאונט גדול למזומן. אבל עדיין זה רעיון מאוד יפה.

    Reply
  4. דני

    איציק , תודה
    ארי ,ליו”ר יש חברה נוספת בסינגפור ( יכול ליהיות שיש יותר מאחת ) והוא שואף לקחת את המזומנים לטובת החברה הזאת לטובת השקעות כאלו ואחרות , והשאלה איך הוא יוציא את הכספים מהחברה הנ”ל , ע”י הפיכת החברה לפרטית ,ע”י חלוקת דיבידנד , מה שבטוח שהוא לא יכול לתת את הכסף במתנה לחברה הפרטית שבבעלותו בלי לעבור על החוק.
    לגבי סגירת הדיסקאונט , בהחלט יש מצב שהוא לא יסגר , אבל אני מחפש אסימטריה מה לדעתך הסיכוי שהדיסקאונט יגדל ?
    לגבי התלות בהנהלה , כן יש למשקיעים תלות מלאה בהנהלה לא שאני חושב שאילו הוא היה מחזיק רק 30% לא הייתה לנו תלות מלאה בו , האמת שאני לא זוכר באיזו חברה שהחזקתי לא הייתה לי תלות מלאה בהנהלה , ולכן צריך לנסות ולבחור חברות בעלות הנהלות אמינות שעומדות אחר מה שהם כותבות , ובינתיים מה שהוא כתב הוא גם עשה .
    לגבי איך מוצאים רעיונות שכאלו , מרק ענה בבלוג הזה ב 27/12/15 בידיוק על השאלה הזו , ראה לינק מצורף http://www.follow-value.com/?p=330

    Reply
  5. אורי

    נועם
    בדרך כלל השקעות שנראות בטוחות בסגנון low hanging fruit לא עובדות
    דווקא רעיונות משעממים כמו הבנק חסר הסכוי מניבות טוב יותר
    יש טרנד מאוד חזק של קונסולידציה בבנקים הקטנים ומי שלא מוכר לא שורד עקב הרגולציה והוצאות כבדות ולכן סכוי במכירה של הבנק גדול יותר מהסכוי שבעלי החברה הנל לא יפסידו את כל המזומנים בהשקעות כושלות במניות

    Reply
    1. נועם

      אולי אתה צודק אני לא מבין מספיק בעניין הבנקים והייתי שמח לראות דוגמאות לבנקים קטנים שנסחרו ב0.4 מכפיל הון ונקנו במחיר גבוה משמעותית.
      בעניין החברה זה די נראה שהיא בעניין ההנזלה עד הסוף ומחיקת החברה ממסחר , אם המנהל היה רוצה לסחור במניות הוא היה עושה את זה במזומן שיש לו ולא מוכר את כל הנכסים לפני שהוא עושה איזה שטות, אולי אתה צודק אבל זה נראה לא סביר. קשה למצוא נט נט כאלו ובכל מקרה אני בספק אם אצליח לקנות מניות במסחר הדליל שם.

      Reply
      1. אורי

        יש המון
        תראהאת הבלוג של TIM MELVIN אן Timyan מתמחים בבנקים קטנים שנסחרים מתחת להון המוחשי ובעלי חוסן פיננסי
        חלקם בשווי שוק של 8 מליון ונסחרים פעם כהרבה זמן. כך שלקנות אותם גם צריך סבלנות
        התשואה בשנים האחרונות לבנקים הללו היתה מעל לתשואת השוק כי כשאחד כזה נמכר התשואה היא בין 40 – 60 אחוז.
        יש כמה אקטיביסטים חזקים בתחום. כך שאם קונים בנק כזה או סל של איזה 20 או 30 עם אקטיביסטים ומתחת להון המוחשי ואיתנות פיננסית ומחכים בסבלנות שנים זו אסטרטגיה לא רעה.
        הבנק שדני כתב עליו – אין בו אקטיביסטים אך יש הרבה א=חרים עם אקטביסטים שפועלים למען בעלי המניות וחלקם אגרסיביםץ דוגמא לבנק עם הרבה אקטיביסטים: ANCB

        Reply
  6. אייל

    תודה על הרעיון המעניין של veals .

    למרות שגם אני חסיד של חברות קטנות ומשעממות, נראה לי שיש סיכון גבוה מידי שם, והסיכון הוא שאין תמריץ נראה לעין להפוך החברה לפרטית.

    למה להם להוציא כסף מכיסם, אם כרגע הם יכולים לשלוט באותו הכסף בלי לשלם אגורה?

    סיבות ללהפיכה לחברה פרטית יכולה להיות רגולציה נשכנית של שוק ההון (כמו שקיימת בישראל) שמונעת העלאות שכר או עיסקאות בעלי עניין ומחייבת דיווחים מפורטים מידי, או בעלי מניות מיעוט אקטיבים שמציקים, אך לא נראה לי שיש שם בעיה כזו, אז למה להם?

    Reply
  7. דני

    אורי , אתה צודק הרגולציה והוצאות המחשוב בהחלט מכבידים על הבנקים הקטנים והם אכן נקנים , יתרה מזאת הבנק הנ”ל נמצא תחת חברת החזקות , מה שמאפשר את מכירתו יותר בקלות , אבל מצד שני יש אלפי בנקים שכאלו ואני לא חושב שסיטיזן ימכר על כל פנים זה רק יכול ליהיות בונוס .
    Vealls לא מפרטת בדוחות שלה מה בידיוק היא מחזיקה עם המזומנים שלה , אבל זה לא מניות זה פיקדונות שנושאות ריבית בניוזילנד והסיכון להפסד הון לא קיים להבנתי .
    נועם , החברה כתבה בדוחות שלה שלאחר שהיא תסיים להנזיל את עצמה ,היא מעונינת לבצע השקעות ( לא פירטו איזה סוג אני מנחש נדל”ן ) דרך חברת ההשקעות בסינגפור שנמצאת בבעלות מלאה תחת המשפחה , אני מנחש שכנראה מסיבות מיסוי כאלו ואחרות .
    וכן המסחר דליל אבל אין שום בעייה לפתוח פוזיציה , צריך קצת סבלנות , לי יש .
    אייל , אני חושב שישנו תמריץ והוא בדמוי תכנון מיסי עזבון ( הרי היו”ר לא ממש צעיר ) , בשביל הפיקנטריה אני מצרף לינק ממחוזותינו ובן זמננו המסביר בצורה מעצבנת במיוחד איך אנשים עשירים עושים את זה ,שווה לקרא.
    http://amsterdamski.com/3118/

    Reply
  8. יוחאי

    דבר נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת לפני כניסה, זה נושא שער החליפין.
    הדולר האוסטרלי נמצא בנפילה חופשית מאז שנת 2011, ובהסתכלות על בועת הנדל״ן שיש שם ועל המקום המרכזי של ענף הכרייה בכלכלה, אני לא בטוח שהסוף קרוב.
    המשך הקריסה של הדולר האוסטרלי עשוי לאפס לחלוטין כל רווח (במונחים שקליים), ואפילו לקחת רווח בדולרים ולהפוך אותו להפסד בשקלים.
    בתור מי שהרוויח לא מעט כסף בשנתיים האחרונות בהשקעות נגד הדולר האוסטרלי, אני לא הייתי נכנס לאף מניה הנקובה ב- aud, אלא אם עיקר נכסיה בחו״ל ובמטבע זר.

    Reply
  9. דני

    יוחאי, מעניין למה הייתה לי תחושה בעט כתיבת הרעיון שמישהו יעלה את נקודת בועת הנדל”ן באוסטרליה ופיחות המטבע 🙂 , אז בשלב הראשון אני לא עוסק במקרו ואני קונה רק מה שזול ויש בו ערך שלא בא לידי ביטוי המחיר המניה , לגבי בועת הנדל”ן באוסטרליה או בכלל בועות כאלו ואחרות , אני לא ממש זוכר על איזו בועה כתבו בעיתונות לפני שהיא התפוצצה לעומת זאת אני זוכר המון כתבות שמסבירות על הבועות לאחר שהן היתפוצצו .
    לגבי פיחות המטבע , אכן ערכו של הדולר האוסטרלי ירד משמעותית בשנים האחרונות ואולי זו בידיוק הסיבה לקנות בנוסף לפי הכתבות האחרונות ( אם להאמין להם ) כלכלת אוסטרלי צומחת בקצב מהיר מהמצופה בגלל המטבע החלש , ראה בלינק הבא http://www.themarker.com/wallstreet/1.2651058 .
    בנוסף פיספסת , באחת הערות הקודמות כתבתי שהמזומנים נמצאים בניו זילנד שגם שם ישנו פיחות מסויים ביחס לדולר , אולי יקל עליך לראות גרף של שערי המטבעות לאורך עשור .
    דרך אגב אם להאמין לכתבות בעיתנות אז היום הדולר האמריקאי בקריסה ,

    Reply
  10. דני שוורץ

    לאחרונה החברה פרסמה שהיא מתכוונת לצאת לרכישה עצמית של מניותיה במחיר של 14.6 דולר אוסטרלי למניה, שזה פחות או יותר שווי ההנזלה למניה , המהלך נועד להגדיל את אחזקת משפחת VEALL אל מעל ל 90% וכנראה בעתיד להפוך את החברה לפרטית. על כל פנים ניצלתי את המסחר שיצרה ההודעה וסגרתי את הפוזיציה .

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *