מכתב אוגוסט 2013

By | אוקטובר 19, 2013

שלום לך,

כפי שהסברתי במכתבים הקודמים כמידי כל חודש אעדכן על נושאים מעניינים בשוק ההון. הרבה אנשים חדשים הצטרפו החודש אז ברכות למצטרפים. מי שמעוניין לקבל את המכתבים הקודמים שיכתוב לי מייל ואני אשלח אותם.

מאיפה מתחילים?

הרבה אנשים שואלים אותי (בעיקר מי שלא היה איתי בקשר בשנים האחרונות) איך הגעתי לתחום הפיננסים?  האם תואר שני במנהל עסקים (MBA) שעשיתי גרם לשינוי? וגם מתעניינים מאיפה להתחיל את ההכשרה בשוק ההון: האם לעשות את אחד מאינספור קורסים בשוק ההון? על איזה ספרים אני ממליץ ובאיזה אתרים כלכליים אני משתמש.

אני התחלתי את היכרותי אם שוק ההון בערך לפני חמש שנים. אז היה מין טרנד כזה בהייטק לקחת קורס בהשקעות ואכן נרשמתי לאחד כזה. אני זוכר שהקורס עזר לי להבין מושגים מאוד בסיסים בשוק ההון (מה זה תעודת סל, קרן נאמנות …) אבל לא מעבר לכך. די מהר הבנתי שהגרפים שמשרטטים בקורס לא יעשו אותי יותר עשיר אלא יתנו פרנסה טובה מאוד למרצי הקורס.

אחרי שסיימתי את הקורס ובלי להבין יותר מדי התחלתי לקנות ולמכור מניות על סמך המלצות האנליסטים. הייתי נכנס ל Bizportal  קורא המלצות והייתי קונה מניות. אם המניה הייתה יורדת יותר מ 10 אחוז הייתי מוכר מיד. אחרי שבמשך שנה הפסדתי קצת כסף ולא התקדמתי מבחינת הידע, חבר לעבודה המליץ לי על ספר “חוק מספר אחד”.

תחילת הכשרה – ספרים בסיסיים

הספר “חוק מספר אחד” –הספר כתוב בשפה פשוטה מאוד ועדיין היה לי קשה להבין את המושגים המוסברים בהתחלה. הספר מסביר בצורה יפה מאוד את המושגים: תשואה להון ,מכפיל רווח, מכפיל הון …הספר מדבר על כך שבהשקעה של  שעתיים-שלוש בשבוע כל אחד יכול להשיג תשואה של לפחות 15 אחוזים (הספר עושה אידיאליזציה להמון נושאים).  הדבר הכי מועיל שיצא לי מהספר הוא היכרות אם שיטת הערך. הייתי ממליץ על ספר זה למתחילים בעיקר בשביל להכיר את המושגים.

הספר הקטן שמכה את השוק- ספר קליל של פרופסור גרינבלט (פרופ’ גרינבלט עצמו השיג תשואה של 40% שנתית בקרן הגידור שלו). הספר מאוד קריא, סיימתי לקרוא אותו ביום אבל עדיין ספר מאוד מועיל. הספר ממליץ לקנות מניות על פי נוסחת הקסם שיש היגיון מאחוריה ובעבר הראתה ביצועים טובים. אני אישית פחות מתחבר לשיטות סטטיסטיות למיניהן אבל יכול להסכים שלנתונים שפרופסור גרינבלט הציג יש בסיס.

אמצע הדרך– אחרי היכרות בסיסית עם שוק ההון הגיע הזמן לעבור לדברים האמיתיים

  1. המשקיע הנבון (בנג’מין גרהם) –תנ”ך ההשקעות. ספר חובה לכל משקיע בשוק ההון. בעיקר פרקים 8 ו20. אני אישית קראתי את הספר לפחות פעמיים וכל פעם שאני קורא אותו, אני שם לב לנקודות חדשות.
  2. ניתוח ופירוש של דוחות כספיים (בנג’מין גרהם ופרנק דוד) –ספר בסיסי בהבנה וניתוח דוחות כספיים. הספר נכתב לפני 50 שנה ועדיין מאוד רלוונטי.
  3. ספריו של פיטר לינץ (One up on WallStreet, Beating the Street) –ספרים מומלצים מאוד מאת מנהל קרן הגידור פידלטי פיטר לינץ.

 

בשלב הזה בערך עשיתי גם את התואר במנהל עסקים. חד משמעית התואר לא ילמד אתכם להשקיע בשוק ההון אלא יכול לחדד מספר נקודות בניתוח חברות ואסטרטגיות שמאחורי כל חברה.

בנוסף התואר ביאר לי מספר דברים בניתוח דוחות כספיים ועזר לי להבין איך מחברים אותם.

באופן כללי הקורסים הפיננסים שנלמדו בתואר הם לא ברמה  גבוהה וכמעט ולא תרמו לידע שיש לי בשוק ההון.

  השקעות בתור מקצוע נוסף

אחרי שצוברים לא מעט ידע צריך פשוט להתחיל לנתח חברות. זו בהחלט עבודה לא קלה. בהתחלה מומלץ לנתח חברות פשוטות שיש להם תחום פעילות אחד. תוך כדי ניתוח חברות מומלץ גם להבין  את תחומי פעילות של החברות (בנקאות,קמעונאות,הייטק…) וכל הזמן להתמקצע וללמוד דברים חדשים.

 

הייתי ממליץ לקרוא גם את הספרים הבאים למי שמחליט להפוך את שוק ההון

למקצוע בעתיד:

 Security Analysis – של בנג’מין גרהם. מדובר בספר היסודי ביותר בהשקעות שנתקלתי בו. הספר סוקר המון תחומים בניתוח חברות ומדגים ניתוח דקדקני ביותר.  אני אישית קראתי אותו כבר פעם אחת והוא חידד לי המון נקודות קטנות. הספר קשה ביותר לקריאה גם מבחינת הגודל שלו וגם מבחינת היסודיות וכמות המידע שבו.

  1. From Graham to Buffet– ספר טוב מאוד. בעיקר אהבתי את ההתמקדות במושג כח הרווח והתאמות מאזן.

מפת הרשת שלי

אני קורא את הבלוגים של עידו מרוז ואסף נתן (מדובר בכותבים ומנתחים איכותיים ביותר)

  • www.Lichyot.com
  • Assafnathan.com www.

האתרים הכלכליים שאני משתמש:

  1. Yahoofinance.com
  2. Morningstar- אני מאוד אוהב את הScreener  שלהם. (אני משלם 50 שקל בחודש תמורתו)
  3. Bizportal.co.il

יש עוד המון חומר שאפשר לקרוא ורשימת הספרים והבלוגים  שציינתי היא סך הכל רשימה קצרה מסך כל מה שקראתי בשנים האחרונות.

עדכונים בתיק

הרבה מהחברות שאני מחזיק פרסמו דוחות החודש. סך הכול הדוחות היו טובים והתיק התקדם יפה מאוד.

החלק הזה של המכתב יהיה קצת קשה להבנה לחלק מהקוראים, משום שבו אתאר בקווים מאוד כלליים את השיקולים הפיננסיים מאחורי מניות שבתיק שלי

Wells Fargo – הדוח היה טוב מהצפוי. החברה הרוויחה 98 סנט ברבעון השני של 2013 ועקפה את רוב התחזיות. אני אישית מחזיק את המניה מעל שנתיים ועדיין חושב שיש עוד upside  במניה  (ובעיקר בכתבי האופציות). כוח הרווח העתידי של החברה טמון בהעלאת הריבית. מה שבולט בדוחות של וולס פארגו הוא שקצב הפיקדונות גדול יותר מקצב ההלוואות. כלומר לוולס יש עוד הרבה כסף להלוות וגם אם ילוו אותו בריביות של היום מדובר ברווח נוסף של 6 מיליארד לפני מס (20% תוספת רווח לפני מס). אנליסטים רבים נתנו המלצה נייטרלית לוולס פארגו בחודשים האחרונים. הסיבה העיקרית היא שהם חוששים שעסקי המשכנתאות של וולס פארגו (שכל כך שגשגו בסביבת הריביות הנמוכות) יפגעו. בסקירות הרבות שהוציאו אותם האנליסטים לא הסכמתי עם החשבון שלהם בחישוב כח הרווח של וולס פארגו . עסקי המשכנתאות אחראים לרווח של 11 מיליארד לפני מס. כל שינוי של חצי אחוז בריבית שווה בערך ל6-7 מיליארד רווח בשנה. אז ברור שאם הריבית תעלה ועסקי המשכנתאות יספגו פגיעה, הרווח מהעלאת הריבית יפצה על כך.

Goldman Sachs– הרווח של גולדמן היה גבוה ב 25% מציפיות האנליסטים. מה שלא הפריע לוול סטריט להוריד את המניה יום למחרת. בכלל יש תחושה שאנליסטים לא אוהבים את גולדמן. כל הזמן מדגישים את הדברים הרעים ומתעלמים מדברים חיוביים. ריכזתי למטה את המחיר שבו גולדמן נסחרה ביחס להון מוחשי (P/Tbook) , תשואה על ההון המוחשי ,והמינוף בשנים עברו. אז אפשר לראות שגולדמן זאקס נסחרת היום במכפילים נמוכים היסטורית על אף שהתשואה על ההון המוחשי עלתה בשנים האחרונות והמינוף נמוך משמעותית משנים עברו. אני אישית מעדיף את גולדמן זאקס היום, במינוף יותר נמוך.

Dart Group– מניה שעלתה הכי הרבה (25%) בחודש האחרון בתיק שלי היא DART GROUP . החברה היא חברת תעופה בריטית שנסחרת בלונדון. מה שיפה בחברה שעל אף שהיא פועלת בשוק תחרותי ביותר היא מצליחה להשיג תשואה גבוהה על ההון ולצמוח. כאשר קניתי את החברה היא הייתה במכפיל 8 והיום המכפיל הוא כבר 12 שזה נמוך אבל לא נמוך מאוד.

חברה חדשה שהוספתי לתיק היא חברה  Pawn Brokers H&T שנסחרת בלונדון. ארחיב על החברה בפוסט הבא.

 בברכה

מרק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *