מכתב ספטמבר 2013

By | אוקטובר 19, 2013

שלום לך,

כפי שהסברתי במכתבים הקודמים כמידי כל חודש אעדכן על נושאים מעניינים בשוק ההון.

עברה כבר חצי שנה מאז שהתחלתי לשלוח את המכתבים החודשיים. הרבה אנשים שאלו שאלות במהלך חודשים אלו ואני מאמין גם שלמדו הרבה דברים חדשים.

עדכונים בתיק

שתי חברות חדשות נכנסו לתיק ההשקעות שלי במהלך חודש אחרון ( EBIX ו (HAT.L וכמו כן הגדלתי את ההשקעה בחברת CNRD.בשביל לממן את הרכישות הללו מכרתי חלק קטן ממניות וולס פארגו (WFC). וולס פארגו עדיין חברה שאני מאוד אוהב והיא תופסת חלק גדול בתיק ההשקעות שלי ואני מאמין שזה אשאר כך בשנים הקרובות. הסיבה שמכרתי חלק ממניות וולס היא שאני מאמין ששתי ההשקעות (EBIX ו HAT.L) יכולות להניב תשואה גבוהה מאוד תוך זמן קצר.

  • EBIX- אחד ההשקעות המעניינות שנחשפתי עליהן בשנים האחרונות. מדובר בחברה שמספקת פתרונות תוכנה לחברות ביטוח. בעזרת התוכנות הנייל סוכנים יכולים לבחור את הביטוח הזול והטוב ביותר עבור לקוחותיהם. בנוסף לחברה יש מספר מוצרים משלימים לחברות ביטוח. החברה צמחה בקצב מהיר מאוד בשנים האחרונות (בעיקר על ידי רכישות חדשות) והציגה שולי רווח של 40%. לחברה אם נתונים כאלה מגיעה מכפיל 12 לפחות (כאשר השוק בדיכאון טוטאלי) ומכפיל של 18-20 בשוק סביר. אני קניתי את מניות החברה במכפיל רווח של 6!!! –אתם בטח שואלים איך זה יכול להיות??? ופה מתחיל הסיפור המעניין והמעט דמיוני. בערך לפני שנה התחילה מתקפה אנונימית של כותבים באתר Seeking Alpha  על החברה. אותם כותבים טענו שממדובר בחברה שמרמה את המשקיעים שלה. המניה הגיבה אם ירידה של 24% ביום למחרת. הסיפור המשיך אם עוד שתי מאמרים באותו אתר. בערך לפני שלושה חודשים החברה הייתה צריכה להימכר לGoldman Zacks תמורת 20 דולר למניה כמעט כפול ממחיר המניה היום. העסקה נפלה ברגע האחרון כנראה בגלל החשש של גולדמן להיכנס לערכאות משפטיות. אחרי שקראתי את דוחות החברה די בעיון והתכתבתי על החברה אם עוד מספר אנשים אני לא חושב שיש פה עניין של תרמית אלה מקסימום תכנוני מס אגרסיביים(לחברה סניפים בכל העולם וזה מאפשר תכנוני מס). אני גם חושב שהחברה כן תשלם איזה שהוא קנס אבל זה לא ישפיעה מהותית על מצב החברה.

  •  HAT.L – החברה פועלת באנגליה והעסק העיקרי של החברה הוא מטן הלוואות כנגד משכון חפצים בעיקר תכשיטים (עסקי עבוט). הלקוח ממשכן את החפץ לתקופה של חצי שנה תמורת ריבית חודשית גבוהה (בסביבות 4% בחודש ברוטו) ובסיום התקופה הלקוח יכול לפרוע את ההלוואה או להאריך אותה בעוד חצי שנה, שבסיומה הלקוח צריך להחליט האם לסגור את ההלוואה או שהחברה מוכרת את החפץ.בנוסף לחברה מספר חנויות לקניית זהב וכמו כן פעילויות נוספות כמו הלוואות קצרות טווח כנגד ציק בטחון או תשלום מאוחר יותר בכרטיס אשראי.

החברה פרסמה דוחות כספיים חלשים מאוד שבועיים אחרי שהתחלתי לקנות את המניה והמניה הגיבה בירידה של 20 אחוז. ירידה זו לא כל כך הדאיגה אותי וקניתי עוד ממניות החברה. חשוב מאוד להבדיל האם הירידה במחיר המניה היא בגלל משהו מהותי שקרה בעסק או הרווחים נפגעו באופן זמני בלבד. אני מאמין שרווחי החברה נפגעו באופן זמני בלבד ולא בגלל שינוי מהותי בעסק. החברה פתחה הרבה חנויות חדשות בשנתיים האחרונות והחנויות הללו עוד לא הגיעו לרווחיות.

בנוסף החברה בעלת מאזן חזק ביותר פועלת בתחום שהוא רווחי ביסודו ונסחרת במכפיל 7 לרווחי שפל. אני חושב שלחברה אין עוד הרבה לאן לרדת בגלל המאזן החזק ומצד שני הפוטנציאל לעליה הוא גדול.

שתהיה שנה טובה לכולם (תשע”ד –תהיה שנה עליות דרסטיות)

בברכה

מרק

4 thoughts on “מכתב ספטמבר 2013

  1. איתי

    מדוע המכירות של HAT ירדו כ”כ ב 2012 ו 2013? אני מבין שפתיחת חנויות חדשות יתרמו לרווח רק בעוד שנתיים שלוש, אבל מדוע הירידה כרגע במכירות?
    בנוסף, החברה חשופה למחירי הזהב ברוב הסגמנטים שלה, והיא אומרת במפורש שהחציון השני של 2013 לא יאיר לה פנים. ברווח של 9 פני למניה, ובהנחה שהיא תרוויח אפילו פחות מזה בחציון השני, בשער של 155, מכפיל הרווח הוא 8 במקרה הטוב.
    מה שכן, לחברה יש מאזן חזק: סה”כ רכוש קבוע פחות כל ההתחיבויות בערך שווה ערך לשווי החברה.

    Reply
  2. מרק ש.

    איתי,
    המכירות של 2012 לא ירדו מה שירד זה שולי הרווח הגולמי בגלל ירידה בפעילות של קניית זהב.
    במחצית הראשונה של 2013 הייתה ירידה בפעילות של קניית הזהב וגם ירידה במכירות של חנוית התכשיתים (שאגב השתפרה מאוד הרבעון השליש).
    החברה לא חשופה (כמעט) למחירי הזהב בסגמנטים העקריים של עסקיה. כמו שהסברתי באחד המכתבים הקודמים העסק העיקרי של החברה הוא מתן הלוואות כנגד משכון -ועסק זה כמעט ולא מושפע ממחירי הזהב.
    המכפיל כרגע לא רלוונטי שכן החברה (וגם כל התעשייה) נמצאת עכשיו ברווחי שפל לא מייצגים ולכן אני חושב שהרווח שיהיה ב2013 הוא רווח לא מייצג.
    מאזן חזק הוא אחד הסיבות שאני השקעתי בחברה. אם תקופת השפל תימשך זמן מה לחברה יש את היכולת לשרוד וכמו כן הרבה מאוד מתחרים ינשרו בדרך (אתה יכול לראות מה קרה ל מתחרה העיקרי של החברה ABM.L )

    Reply
  3. יעל

    בשנת 2008 החברה עשתה 50M הכנסות עם 105 חנויות.
    בחציון הנוכחי החברה עשתה 50M עם 193 חנויות, או בראיה שנתית, החברה עושה 100M הכנסות. אני לא משווה לשנים האחרונות, כי בהן היתה פעילות זהב חזקה מאד הגדילה מאד את ההכנסות.

    כלומר, החברה הכפילה את כמות החנויות (בערך, גם הזנחתי את החלוקה הפנימית של כל חנות מה מוכרים שם), וגם הכפילה את ההכנסות. הבעיה שהרווחים התפעוליים מכל חנות הם נמוכים, כי לרוב הסגמנט אין בכלל עלות מכר.
    הבעיה איננה בהכנסות שצריכות לגדול, אלא בחנויות שצריכות לייצר רווחים, שכרגע אינן עושות זאת.
    כלומר, צריך לקוות שהחנויות ייצרו יותר רווחים ושגם ההוצאות התפעוליות שלהן תרדנה

    Reply
  4. מרק ש.

    יעל,
    בגלל שחברה פתחה הרבה חנויות חדשות בשנים האחרונות החנויות הללו עדיין לא עברו לרווחיות, אני מאמין שזה יקרה בשנים הקרובות ונראה שיפור ברווחיות של החברה.
    עכשיו המצב שהרבה שחקנים פחות חזקים בתעשייה נכנסים לקשיים וצריכים להגביל את הפעילות שלהם (ALBEMARLE&BOND) שזה יכול ליצור הזדמנויות חדשות לחברה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *