מכתב מאי 2013

By | אוקטובר 19, 2013

שלום לך,

כפי שהבטחתי במכתב הקודם, בערך פעם בחודש אעדכן אתכם במצב השווקים בעולם ואעלה נושאים מעניינים בשוק ההון.

בעקבות המכתב הקודם רבים מהקוראים הרימו גבה עקב תשואה שנתית הגבוהה שהשגתי וטענו שתשואה זו הושגה עקב לקיחת סיכון רב. היו אפילו כאלו שטענו שסיכון זה יכל לגרום לאובדן חלק ניכר מההון העצמי.

בשביל להפריך את הטענות הללו נתחיל בהסבר קצר. הרבה מאוד אנליסטים ואנשי אקדמיה מגדירים את הסיכון בתור האות β (שבבסיסו מגדיר תנודתיות). אחרי הגדרת התנודתיות אותם האנליסטים הולכים למודל ה CAPM(או מודלים יותר מתקדמים כמו פמה ופרנץ) וטוענים שעל סמך המודל , תשואה גבוהה יותר מהמדד המייצג תושג רק עקב לקיחת סיכונים נוספים ביחס למדד.

זה מאוד נחמד ומעניין, למדתי על זה בתואר שני במנהל עסקים, קראתי על זה כמה ספרים ,אבל אין לזה שום קשר לסיכון או להצלחה בהשקעות. במכתב השנתי שפרסם וורן באפט למשקיעים(ממליץ מאוד על קריאת המכתבים) בשנת 2011, הוא כתב “הסיכון של ההשקעה לא נמדד על ידיβ כמו שנוהגים חלק מהאנליסטים לחשוב, אלה על ידי הסיכוי לאיבוד ממשי של כוח קנייה עתידי. מניות יכולות להיות מאוד תנודתיות ולא מסוכנות ולהיפך נכסים לא תנודתיים (פק”ם,אג”ח החזקת מזומן בבנקים) יכולים להיות מאוד מסוכנים”. אני מקווה שהסבר של וורן באפט סיפק אתכם, (בכל זאת האדם מבין דבר או שניים בהשקעות J )

בהתייחס לתיק שלי שלוש מניות שאחראיות לרוב התשואה היו Stewart Information (STC) , בנק דיסקונט, וגולדמן זאקס. אף אחת מהחברות הללו איננה מסוכנת אלא להיפך אלה הן חברות מאוד יציבות,ללא חוב משמעותי וללא סיכוי ממשי לפשוט רגל .הן נסחרו מאוד זול באיזה שהוא שלב במהלך השנה כלומר ה β (תנודתיות) שלהן באמת גבוהה אבל כמו שהסברתי אין לזה שום קשר לסיכון.

באופן כללי, הכלל הכי חשוב בהשקעות הוא להפנים ,שירידה במחיר המניה היא לא סיכון אלא סיכוי. סיכוי לרכוש עסק מעולה במחיר טוב .אין שום ערובה שמחירי המניות בטווח הקצר לא ירדו 30 ,40 ואפילו 50אחוז. אבל מבחינת המשקיע הנבון זו הזדמנות. כשרק התחלתי לפני כמה שנים להתעסק בתחום ההשקעות, הירידות במחירי המניות מאוד הפחידו אותי. למשל בשנת 2011 ירד פתאום שווי התיק שלי ב 20 אחוז שבזמנו נראה קצת מפחיד(אז עוד לא הספקתי לקרוא את המכתבים של באפט J ). פתאום, בחודש מסוים יש לך 20% פחות בהון העצמי. אבל אני יכול להגיד לכם שבשוק יורד יש הזדמנויות נדירותלקנות חברות מעולות במחירים מצחיקים.ירידות אלו של שנת 2011 תרמו הרבה מאוד כסף להון העצמי שלי בסופו של דבר .כמה מכם אמרו שאני צריך להתחיל לכתוב בלוג. למען האמת חשבתי על זה ובמהלך השנה אני אעבוד על בלוג או אתר אינטרנט. בזמנו התחלתי לכתוב בלוג ברוסית, והפעם אני רוצה לכתוב בלוג/אתר שיתורגם לאנגלית,עברית ורוסית. ברגע שזה יעלה לאוויר אעדכן אתכם כמובן.

לבסוף, אני רוצה לתת קרדיט לחברי ולשותפי להשקעות יולי פישקיס על תרומתו ועצותיו המחכימות והמעניינות.

המלצה קטנה לסיכום:

ההחזקה הכי משמעותית שלי( וגם של באפט) כרגע הוא הבנק של וולס פארגו ( WFC ( .מדובר בחברה מעולה עם הנהלה סופר איכותית. בחברות פיננסיות ההנהלה הוא אולי הדבר החשוב ביותר בהצלחת החברה.השקעה בחברה זו תניב לפי דעתי בסביבות ה 15% שנתי ,בחמש-שבע השנים הקרובות(סכום הכסף שיופקד היום יכפיל את עצמו בעוד חמש שנים).

בברכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *