מכתב יוני 2013

By | אוקטובר 19, 2013

שלום לך,

כפי שהסברתי במכתבים הקודמים כמידי כל חודש אעדכן על נושאים מעניינים בשוק ההון.

 קודם כל ברכות למצטרפים החדשים למכתב החודשי. מאוד מחמיאות לי התגובות שלכם למכתבים שפרסמתי עד כה והתוצאה הישירה כמות גדולה של אנשים חדשים שהצטרפו לתפוצה החודש. כמובן שאם יש לכם מכרים,חברים שמתעניינים בשוק ההון והשקעות אשמח לצרף אותם לרשימת התפוצה.

בנק או בית השקעות?

בעקבות המכתבים הקודמים הרבה אנשים פנו עלי ושאלו איפה אני מנהל את תיק ההשקעות שלי ואיזה עמלות אני משלם?

אני אישית מנהל את תיק ההשקעות בבית השקעות IBI (שנוסד ב1973) שדרכו אני מבצע את כל פעולות הקנייה והמכירה.בית ההשקעות מחזיק את הכספים שאני מפקיד בחשבון נאמנות בבנק הפועלים ולכן הכסף מוגן כמו בבנק.

 למטה אני אפרט את העמלות שאני משלם ,אבל צריך לזכור שכאשר פתחתי את החשבון לפני שלוש שנים בערך ,הסכום שהפקדתי היה נמוך יחסית ומאז לא ישבתי עם בית ההשקעות אל שיפור תנאים ולכן כנראה אפשר להשיג תנאים טובים יותר על סכומים יותר משמעותיים. בכל מקרה מדובר בסכומים מאד נמוכים שאני מוציא על עמלות מדי חודש, שכן כמות הפעולות שאני מבצע בחודש היא די נמוכה.

אפשר כמובן לקבל תנאים טובים גם בבנקים אבל צריך ללחוץ עליהם ולהתמקח איתם.לפני חצי שנה עזרתי לאמא שלי לארגן את חשבון ניירות הערך שלה בבנק הבין לאומי והצלחת אחרי מספר פגישות להגיעה לעמלות שמאוד קרובות למה שאני משלם בבית ההשקעות וההסדר חסך אלפי שקלים בשנה רק על תשלום עמלות.

העמלות בIBI

  1. עמלת קנייה בישראל-0.1%
  2. עמלת קנייה בחוייל (ארהייב) cent1 למניה, עמלת מינימום בעסקה 6 דולר
  3. ריבית על הכסף בחשבון  (עובר ושב) -2.25%ריבית פריים
  4. תשלום של 15 שקל בחודש דמי ניהול חשבון

משחק המטבעות וההימור נגד הין היפני

נחשפתי לתזת ההימור נגד הין היפני בערך לפני שנה. מכיוון שאני ממש לא מתלהב ממסחר במטייח ויש המון רעיונות השקעה שאני נחשף עליהם ביום יום ,די התעלמתי במהלך השנה מכל הנושא. עד שיום אחד עיינתי באחד הבלוגים הכלכליים וראיתי את המצגת של קייל באס (הבחור הימר בזמנו בהצלחה על משבר הסב פריים בארהייב). התברר לי שיפן מדפיסה המון כסף וחוב כאחוז מהתוצר הוא הגבוה ביותר בעולם (יותר מיוון,פורטוגל ואפילו זימבבואה). לא רק זה ביפן כבר המון זמן שוררת דיפלציה (ירידת מחירים) וממשלת יפן החדשה החליטה לפעול בתקיפות ולהדפיס עוד ועוד כסף על מנת להחליש את הין ,לעודד יצוא ולגרום לאינפלציה נמוכה של        1%-2%. כל זה גרם לי לקחת את הסיכון ולהמר נגד הין ב 1% אחוז מהתיק של בערך לפני חודשיים.

איך עושים את זה?

  1. פותחים חשבון באחת מחברות הפורקס הרבות (אני בחרתי בAtrade). היתרון בפורקס למי שלא מכיר, הוא המינוף החינמי שהחברה נותנת.אפשר לבחור מינוף של עד 1:200 כלומר על כל דולר שמשקיעים, החברה נותנת 200 דולר משלה שאפשר להשקיעה אותם.
  2. בוחרים את צמד המטבעות הרצוי USD/JPY  ובוחרים פעולה BUY.כלומר אתם קונים דולרים ומוכרים ינים.
  3. בוחרים את המינוף הרצוי-אני בהתחלה בחרתי מינוף של 1:15-כלומר אם הין יתחזק ב6% אני יפסיד את כל הכסף שהפקדתי אם הין יחלש ב6% אני ירוויח פי שניים ממה שהפקדתי.

סיכונים

  1. כמו בכל השקעת מטייח ובשונה מהשקעות ערך מדובר בסופו של דבר בהימור. הסיכון הוא סיכוי ממשי להפסד של כל הכסף המושקע. הסיכוי הוא לרווח מאוד גדול.

ניסיון אישי

אני התחלתי את ההימור בערך לפני חודשיים כשה הין היה בסביבות ה94ין לדולר. הפקדתי בערך ב1% מהתיק שמראש הבנתי שאני מוכן להפסיד אותם ולא יגרם נזק משמעותי לתשואה שלי השנה. בהתחלה ההימור הלך נגדי וכבר הייתי מופסד בערך 40% מהכסף שהפקדתי. עד ששר האוצר היפני הודיעה על הגברת תוכנית התמריצים והתחילה החלשות דרסטית של הין מול הדולר. הסכום שהפקדתי גדל פי 3.5 וכבר היה מדובר בהרבה מאוד כסף. הבנתי שקשה לי עם המחשבה שאני יפסיד 3.5% אחוז מהתיק ולכן החלטתי להוציא קצת יותר מחצי הסכום שנצבר (הסכום שהפקדתי X2) ולהגדיל את המינוף. אישית אני מאוד מאמין בהחלשות הין בתווך הארוך אבל צריך להבין שבסופו של יום מדובר בהימור והין יכול גם להתחזק לטווח הקצר.

 עדכונים

 בחודש הבא אני אפרסם עדכון חצי שנתי על מצב התיק שלי ותשואה שהתיק הניב במהלך חצי השנה האחרונה. בעדכון הנייל אפרסם את מירב המניות שאני מחזיק וכמו כן אתחיל להדכן החל מהחודש הבא את מצב התיק והתשואה בתדירות של פעם ברבעון.

 בברכה

מרק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *