היסטריה,שוק הרכב ופיאט

By | פברואר 24, 2016

נראה שבשבועות האחרונים מר שוק התחיל לתמחר תסריט של מיתון קשה בעולם אחרת קשה להבין את השחיטה של חברות הרכב והבנקים בארה”ב.

לאחר שנת שיא במכירות והרווחים של חברות הרכב ב – 2015, מצב הרוח של מר שוק החל להשתנות. תוך חודש וחצי השוק הוריד את מניות של GM  ו Ford ב15-20%. אבל כל זה היה משחק ילדים לעומת מנית פיאט שירדה במעל 30%!!! אחרי הספינאוף של פרארי. אחרי הירידה הזאת פיאט כמעט חזרה לשווי השוק שהיה לחברה בשיא המשבר באירופה ב 2011-2012 . מה שעוד יותר מעניין הוא שמדד המניות באיטליה (פיאט היא חברה דואלית שנסחרת גם בארה”ב וגם באיטליה) ירד יותר מכמעט כל  מדד אחר באירופה. כל זה לא כל כך מתיישב עם הנתון של הכלכלה הריאלית באיטליה. אחוז הבלתי מועסקים מתחיל להראות סימני שיפור וכך גם סנטימנט הצרכני.

כמובן כמו בכל תהליך ירידות אנליסטים אטו על הטרף וניסו להלביש הסבר סביר למהלך הירידות. וכך שמענו שוב את המנטרות  הבאות בקשר לחברות רכב ובפרט לפיאט:

  1. שוק הרכב בארה”ב נמצא בשיא ומפה נראה רק ירידה
  2. סין במשבר וחברות רכב הולכות לדמם שם
  3. אירופה לא יוצאת ממיתון
  4. דרום אמריקה במיתון קשה
  5. מודל חדש של מכונית ללא נהג קורם עור וגידים

אני רוצה להתייחס למטה לחלק מהטענות של האנליסטים להסביר איך אני רואה את התמונה ותוך כדי גם להציג את חברת פיאט .

שוק הרכב בארה”ב 

ביקוש עצור

בשנת 2015 מכירות הרכב בארה”ב הגיעו לשיא של תחילת שנות האלפיים. אבל צריך לזכור שבין השנים 2008-2010 חוותה ארה”ב את המשבר הקשה ביותר ב – 100 השנה האחרונות, וכך נוצר בין השנים 2008-2013 ביקוש עצור של כמעת 20 מיליון רכבים. אם נניח ממוצע מכירות של שנה סבירה 15-16 מיליון רכבים אז בחמש השנים עד 2020 היינו אמורים לראות גדילה במכירות  של עוד 4 מיליון רכבים בשנה רק בשביל להדביק את הפער של הביקוש. אולי הנחה זו אופטימית ועדיין לא הייתי בונה על זה ששוק הרכב לא ימשיך לשבור שיאים בשנים הקרובות כפי שראינו בחודש ינואר 2016 , במיוחד כאשר הגיל הממוצע של הרכבים בארה”ב נמצא בשיא. בנוסף  צריך לזכור שהריבית האפסית והנפט הזול נותנות  גם הן פוש מאוד רציני לגידול במכירות.

פעילות פיאט בארה”ב

לאחר שנת שיא ב2015 כאשר החברה מנפצת את כל התחזיות (גם האופטימיות ביותר) הכריז מנכ”ל פיאט סרג’יו מרקיאוני שהחברה תעשה מיקוד בסגמנט ה  SUV על חשבון יצור מכוניות סדאן משפחתיות. הוא הדגיש שבשל מחירו הזול של הנפט יש תזוזה של ביקוש לכיוון של מכוניות יותר גדולות.  האנליסטים שלא מחבבים את המנכ”ל יתר על המידה, ביקרו את ההחלטה וציינו שסרגיו קנה לעצמו כדור בדולח, שזה הימור על הכל או כלום ושההחלטה נראית הזויה בעידן של מכוניות חסכוניות.

אם לומר את האמת, אני לא מבין את הביקורת. המותג JEEP הוא המותג החזק של פיאט שמאפשר לחברה להרחיב את השוליים התפעוליים (בגלל שפיאט מרוויחה יותר בסגמנט הSUV) ומאפשר לחברה להחזיר את החוב טרם הזמן. בזכות הגידול בסגמנט, פיאט שיפרה את שולי הרווח התפעולי בארה”ב לאזור 7% מ3.5% בשנה שעברה.  מכירות JEEP  גדלו מ270 אלף ב2009 לסביבות מיליון ב2015 ובאחוזים הגדילה הזאת מתורגמת ל250%, הרבה מעבר לגידול של150% של סגמנט הSUV של שאר היצרניות.

 אז איפה פה הבעיה?

האנליסטים טוענים שפיאט מנסה לתזמן את השוק. לפי דעתי זו טענה מגוחכת שכן הביקוש היה שם כבר כאשר מחירי נפט היו ב100 דולר וברור שבטווח הנראה לעין אנו לא נחזור למחירים הללו ולכן גם עם נפט יגיע ל50 דולר לחבית הביקוש ימשיך לגדול.

לפי דעתי החלטה של הנהלת פיאט נבונה ביותר להכות בברזל בעודו רותח . בנוסף מרקיאוני ציין במפורש שבמתכונת הנוכחית לחברה יש בעיית יצור לעמוד בביקוש לJeep שכן כל מפעלי היצור עובדים 24\7 וזה בעצם אחד הסיבות לשינוי שהחברה עושה.

שוק הרכב בסין

כמות הרכבים שנמכרת בסין כמעט והכפילה את עצמה משנת 2009. בשנת 2015 מכירות הרכב בסין עמדו סביב ה23 מיליון בשנה. האנליסטים של IHS Automotive צופים גדילה מתונה ב2016 וגדילה יותר חזקה בשנים 2017-2018. בגלל שסין נכנסת להאטה לא הייתי בונה על המספרים האלה וגם התחרות בסין לא פשוטה מצד היצרניות המקומיות אבל…….

פיאט היא שחקן קטן מאוד בסין בניגוד לGM ופורד. הרווח לפני מס בשנת 2015 עמד על 50מיליון בסין (כאשר הרווח של פיאט לפני מס בשנת 2015 היה 5.3מיליארד). המותג שנמכר הכי חזק בסין היה JEEP כמובן עם יותר מ50% מכלל המכירות.

מה שמעניין הוא שהסיפור של סין הולך להשתנות מבחינת פיאט בעתיד הקרוב. בגלל שסין מטילה מס על יבוא רכבים בשביל לעודד את היצור בסין, רכבי הJEEP   נמכרים במחירים גבוהים משמעותית ביחס למתחרים שכן לפיאט לא היה מפעל יצור בסין.  זו גם הסיבה העיקרית לירידה במכירות בין 2014 ל2015.

במחצית השניה של 2016 פיאט תתחיל לשווק רכבי JEEP שיוצרו בסין במחיר הנמוך יותר מחצי מהמחיר שהמכוניות שווקו ב2015. אין לי ספק שהיו לא מעט אנשים שדחו את הקנייה שלהם תוך כדי המתנה להנחה. המהלך הזה גם ירחיב משמעותית את קהל היעד של JEEP  ואם אני צריך להמר אנו נראה גדילה מאוד גדולה במכירות החברה מסוף 2016 בסגמנט זה.

 שוק הרכב באירופה.

אחרי המשבר שפקד את אירופה בשנים2011-2012, אירופה מתחילה להראות סימני חיים. פיאט שחקן חזק באירופה במיוחד באיטליה והתאוששות של הכלכלה שם אמורה לעזור לחברה להגדיל את המכירות. ב2015 החברה סוף סוף גם הרוויחה כסף בסגמנט זה לאחר ההפסדים בשנים הקודמות.

בינואר 2016 שוק הרכב באירופה המשיך עם ההתאוששות כאשר המכירות של פיאט עלו 14% ביחס לממוצע של 6% לכלל חברות הרכב. חשוב להדגיש גם שמכירות של מותג ה JEEP עלו במעל ל30% מה שיעזור לחברה  להרחיב את שולי הרווח כמובן.

מעניין מאוד גם להסתכל על הגרף למטה על האחוז של רכבי 4X4 באירופה כאחוז מכלל המכוניות

4x4 Sales

אפשר לראות שגם בשנים שהנפט היה ב100 דולר עדיין הסגמנט הזה צמח בצורה יפה. אין לי ספק שבמחירי הנפט הנוכחיים הסגמנט הזה יראה גדילה הרבה יותר גדולה מהממוצע של כלל הרכבים , ולכן מובנת עוד יותר ההחלטה של מנכ”ל פיאט ללכת בכל הכוח על הסגמנט הזה.

 

אז למה להשקיע בפיאט?

  1. מחיר -לפני כמה שבועות פיאט עדכנו את התחזית החמש שנתית שהם שחררו ב2014. לפי התחזית ב2018 פיאט תרוויח בסביבות 9מילארד לפני מס וריבית ( EBIT) ורווח נקי של 5מיליארד. אם ניקח מכפיל EBIT 5 אז נקבל שפיאט תהיה שווה 45 מיליארד. אם ניקח מכפיל רווח נקי 5 (שזה מאוד נמוך) ל2018 אז פיאט תהיה שווה 25 מיליארד. שווי שוק של פיאט היום עומד על 8 מיליארד יורו.

בהנחה שפיאט תהיה במזומן נטו ב2018 אנו מדברים בלפחות לעשות פי 3 על הכסף בתסריט הלא מאוד אופטימי.

  1. המנכ”ל –אני חושב שלפיאט יש את ההנהלה הטובה ביותר מכלל חברות הרכב. סרג’יו מרקיאוני איטלקי שרמנטי שלשמוע אותו מדבר זה תענוג צרוף. צריך לזכור שהוא לקח את פיאט מהקרשים ב2004 ויצר קונצרן מתקדם כמו שהוא היום. הוא היה שם כבר בכמה וכמה  משברים ויודע איך לתמרן בהם. הוא הצליח לדחוף לאיחוד עם  קרייזלר בשיא המשבר של 2009 כאשר הוא לקח את החברה מפירוק על חשבון הממשל של ארה”ב ובעלי האג”ח. והשלים את ההשתלטות על החברה בשנת 2014.

אבל מה יקרה עם משהו ישתבש?

בגלל ששוק הרכב קשור מאוד למאקרו, תמיד משהו יכול להשתבש. אני מניח לפי איך ש2016 נפתחה לא נראה ירידה השנה במכירות רכב ולכן פיאט תעמוד בתחזית לשנה זו. זה אמור להספיק להוריד את חוב נטו של החברה לאזור 2 מיליארד יורו. החברה גם חוסכת השנה עלויות ריבית בגלל שהיא שילמה את האג”ח של קרייזלר מהרכישה ובמחצית השניה של2016 תהיה לחברה גישה למזומן של קרייזלר.

לכן גם אם ב2017 ניכנס למיתון קשה, פיאט אמורה לשרוד אותו בלי בעיה והמחיר הזול שבו החברה נסחרת היום הוא מגן הטוב ביותר למקרה קיצון.

צריך לזכור שכמו שהחברה עשתה ספין אוף לפרארי היא יכולה למכור עוד שני נכסים במקרה של מיתון קיצוני. מזראטי – שמעריכים את המותג סביב ה3 מיליארד יורו וכמו כן את יצרנית הרכיבים מגנטי מוראלי סביב ה3 מיליארד יורו מה שמגבה כמעט את כל שווי השוק של פיאט היום.

בגלל שאני לא רציתי להפוך את פיאט לפוזיציה מאוד גדולה החלטתי לקחת חלק מההימור על ידי אופציות לשנת 2018.

 חשוב להדגיש שאני לא יועץ השקעות וגם לא רוצה להיות יועץ, יש סיכוי סביר שאני טועה בניתוחים שלי ואין לראות בשמות של החברות שמוצגות בבלוג המלצה כלשהי. לי ולשותפות שאני מנהל יש אחזקה בחברת בפיאט

 

 

13 thoughts on “היסטריה,שוק הרכב ופיאט

  1. albertyaron

    מעניין.
    בעכבות הפוסט חיפשתי קצת חומר על המנכ”ל.
    יש כתבה מעניינת מ-60 דקות. אבל בעיקר התרשמתי ממענה שהוא נתן בסרטון הבא:
    https://www.youtube.com/watch?v=8U_mkqG9rC8
    החל מ: 1:02:51.
    מענה אינטלגנטי.

    הקיצר בהחלט מעניין, ויש עוד פוטנציאל לאפסיידים.

    Reply
  2. ZAFOD

    מרק, איך אתה רואה את סוגיית הUnderfunded Pension Plan?
    זה מלווה את כלל תעשיית הרכב האמריקאי בכללי ו FIAT נראה שיש 5.1B יורו חוב (הרב בגין פנסיות לעובדי קרייזלר)
    ייתכן תרחיש בו וסרג’יו, ללא ספק דמות מרשימה בעלת שיעור קומה, מצליח לעמוד בכל היעדים אבל תזרים המזומנים והרווח נדרשים לטובת מימון ההתחייבות הפנסיונית
    מה המחשבות שלך בנדון?

    Reply
  3. מרק Post author

    הי זאפוד,
    שאלה טובה מאוד. אפשר היה להתייחס להתחייבות הזאת בתור חוב רגיל (זה מה שחלק מהאנליסטים עושים) אבל חשבתי על זה לא מעט והחלטתי לא להחשיב את זה בתור חוב רגיל. ההתחייבות הזאת תלויה מאוד בתשואה שהחברה תשיג על נכסי הפנסיה. בגלל הריביות הנמוכות כנראה שהתשואות יהיו נמוכות ממה שחשבו לפני כמה שנים, ולכן לכאורה החברה תצטרך לכסות את הבור אבל … אני חושב וזה נכון לכלל חברות רכב (וזה נכון כמובן לכלל החברות) יהיה פה משא ומתן שבו יצטרכו כנראה לעשות תספורת לפנסיות עם הריבית לא תעלה.
    אני כמובן גם לא יודע מתי יבקשו מפיאט לכסות את הפער הזה. זה יכול להיות גם בעוד 5-10 שנים
    באופן כללי על אף שההתחייבות הזאת לא קטנה היא עדיין רווח של שנה -שנתיים אז זה לא אמור ממש לפגוע בחברה גם במקרה שמחייבים את החברה לכסות את החוב באופן מיידי -מה שכנראה לא יקרה שכן אז המון חברות יהיו בבעיה.

    Reply
  4. ZAFOD

    הי מרק, תשובה טובה מאוד 🙂
    אני סבור שנכון להסתכל על ההתחייבות הפנסיונית כחוב ואפשר לעשות דיסקאונט לחוב בהתאם לרמת השמרנות של המשקיע.
    במקביל אני חושב שזו בעיה מערכתית של התעשייה אז ייתכן עתיד אפשרי בו יימצאו פתרונות כוללים לתעשייה אם המציאות הכלכלית לא תאפשר לחברות לעמוד בהתחייבות הפנסיונית (ההיסטוריה הוכיחה ב 2008 שהממשל האמריקאי לא ייתן לחברת רכב אמריקאית להיעלם).

    Z

    Reply
    1. מרק Post author

      הי Zafod אני חושב שמדובר בסערה בכוס מים.
      פיאט מוכרת מעט רכבי דיזל ובעבר הנתונים שהם פרסמו היו גרועים משמעוטית משאר היצרניות אז אני לא חושב שהם באמת יפגעו מהחקירה הזו.
      אז מה יש פה? ניסיון של הגרמנים ללחוץ על הרגולטורים בארה”ב ולהראות שכולם מרמים בגלל שיש התדיינות על גובה הכנס שהחברה צריכה לשלם (הם גם מצאו שאופל מרמה ולא סתם הם הולכים על חברות עם זיקה אמריקאית GM ופיאט) תזכור שהממשל הגרמני הוא בעל מניות בוולקסווגן ולא סתם הם פותחים פתאום בחקירה הזאת.
      נ.ב
      דיברתי עם איזה משקיע גדול בחו”ל ובתור בדיחה אמרתי לו שצריכים לשנות את הסימבול של המניה לJEEP. רק המהלך הזה בטח ישליש את שווי המניה ):

      Reply
      1. יהונתן

        היי מרק,
        האמריקאי זה אולי סקוט מילר מ GreenHaven capital? או אולי אדם ווידן?

        Reply
        1. מרק Post author

          הי יהונתן,
          לא הצלחתי להבין לאיזה חלק בפוסט התייחסת

          Reply
  5. ZAFOD

    מעניין, אולי זו הסיבה שמנהלי CFAU סרבו להיפגש עם הרגולטור הגרמני- הם רואים בזה תרגיל פוליטי שקשור לסקנדל סביב וולקסווגן

    Reply
  6. שלומי

    היי מרק,

    איפה אני יכול לראות את התחזיות לרווחים בשנים הבאות שהחברה מפרסמת?

    האם התחזיות עודכנו למעלה מאז הפוסט?

    Reply
  7. מרק Post author

    הי שלומי,
    הם מדברים על תחזיות בכל שיחת וועידה שאתה יכול לראות את הTranscript שלה באתר seeking alpha
    https://seekingalpha.com/article/4065765-fiat-chrysler-automobiles-nv-fcau-q1-2017-results-earnings-call-transcript
    בגדול הם טוענים שהם הולכים לעמוד במטרות שהציבו לעצמם ב2014. בתחזיות שלהם הם גם לקחו בחשבון את הירידה בשוק הרכב בארה”ב -אז יש סיכוי לא רע שיעמדו בתחזית.
    אולי אפילו צפוי שיפור בסגמנט הפרימיום שכן אלפא גיוליה מכונית מדהימה וגם הSUV של מזראטי נראה ממש טוב אז נראה

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *