מכתב מאי 2015

By | מאי 19, 2015

“סוגרים את המפעל בואי נלך הביתה…”

החודש התבשרתי שאחד הבלוגרים הטובים בתחום השקעות הערך (עדו מרוז) מפסיק לפרסם את הרכב התיק שלו ולכתוב על חברות ספציפיות. זאת בגלל שהרבה אנשים משתמשים בתיק שלו בתור המלצות קנייה מבלי לנתח את החברות בעצמם. לפי דעתי מדובר באבידה גדולה לקהילת הערך בישראל, שכן עדו הוא אחד המשקיעים הטובים שיצא לי להכיר ועקבתי באדיקות אחרי הבלוג שלו אי שם מ 2009-10  וזה גם המקום להגיד לו תודה על כל ההשקעה שלו שכן במרוצת השנים, למדתי המון מהבלוג שלו.

חודשים האחרונים היו פוריים מאוד מבחינת רעיונות השקעה ובניתי כמה פוזיציות מאוד מעניינות. מה שמדהים אותי כל פעם מחדש בשוק ההון, זאת העובדה שיש חודשים שחונים שאתה לא מוצא שום רעיון השקעה מעניין, ואז יש איזה חודש שאתה נפגש עם כמה משקיעים על כוס בירה ויש לך מספר רעיונות שכל אחד יש לו פוטנציאל לא מבוטל. בשביל להצליח לאורך זמן בשוק ההון חשוב שלמשקיע תהיה את הסבלנות בחודשים הפחות פוריים לא להתפשר על איכות ההשקעה. זה מאוד קשה לשבת על מזומן ולראות את השוק עולה ועולה. תמיד יש את ההרגשה שהשוק בורח אבל במשך הזמן למדתי שתהיינה עוד הזדמנויות ולא צריך לרדוף אחרי השוק.

 השוק יעיל ( בדרך כלל)

אי שם בחודש אפריל קרה משהו מוזר. מניית VALE קיבלה תנופה בלתי מוסברת. פתאום בכמה ימים עלתה המניה ב50%. לא יכולתי לא לנצל הזדמנות זו וקניתי פוטים בכסף לשנת 2017 בסכום די רציני. מה שהיה הכי מוזר זה שVALE הוציאה דו”ח מאוד גרוע, אבל בגלל שיחת אנליסטים שבה אמרו שהם יקצצו את תפוקת הברזל המניה קפצה.

מה שמדהים שתוך פחות מחודש המניה עלתה 50% וירדה כבר כמעט את כל הדרך בחזרה בלי שום שינוי במצב החברה ובלי קשר  לדיווח כלשהו.  והמרצה לשוק ההון בפקולטה למהל עסקים בטכניון ימשיך לטעון שהשוק תמיד יעיל ושהשוק מתמחר חברות בצורה נכונה בכל פרק זמן. אז מה המחיר הנכון למניית VALE, זה של היום? או זה של לפני שלושה שבועות? הרי שום הודעה מהותית לא יצא בפרק זמן זה.

 השקעות פשוטות תשואות יפות

הטיפ הראשון שנתתי כאשר התחלתי לכתוב את המכתבים אי שם לפני שנתיים היה חברת ….. חילן

וזה מה שכתבתי:

כמה מכם מכירים את מניית חילן? אני מהמר שרק אילו שסיפרתי להם על מניה זו. החברה כמעט ולא נמצאת בחדשות ולא תמצאו אותה במדורים הכלכליים. החברה שמתמחה בהפקת תלושי שכר ושרותי IT היא חברה מאד יציבה עם מאזן חזק ביותר, והדובדבן הוא דיבידנד של 8%!!! בשנה.

 

בימים ההם מניית חילן נסחרה במכפיל 8. זו גם חברה שמאוד פשוטה להבנה ועם מאזן מעולה. זו גם השקעה שאפשר לשים שם חלק משמעותי מתיק ההשקעות ולישון בשקט. מניית חילן הניבה מעל מאה אחוז לא כולל דיווידנדים בתקופה זו של שנתיים וחצי, ומכרתי את המניות האחרונות שנשארו לי לפני כמה ימים. השקעה זו מלמדת שלא צריך לחפש דברים מסובכים (מישהו אמר אלטיסורס?) אלא דברים פשוטים שנסחרים בזול. אני מאוד מתחבר לעיקרון של פיטר לינץ’ שאם אתה לא יכול לתאר במספר דקות איך החברה מרוויחה כסף ומה היא עושה בשביל זה אל תשקיע בחברה ותעבור הלאה. לפעמים אני נוטה לשכוח כלל חשוב זה וגם בדרך כלל מפסיד כסף בהשקעות אלו.

בעוד כמה שבועות אני אשתדל לכתוב על חברה ישראלית מאוד מעניינת שעוברת טרנספורמציה עסקית והעסק שלה גם מאוד פשוט.כרגע אני מנסה לבנות פוזיציה בחברה וברגע שאסיים אשתדל לכתוב על החברה.

9 thoughts on “מכתב מאי 2015

  1. שלומי

    בתקופה ש-VALE עלתה גם מחיר הברזל עלה, אז זה לא היה מגוחך לגמרי. בימים האחרונים מחיר הברזל ירד חדות.

    Reply
  2. גולש

    אבל אם אתה מרוצה מחילן למה אתה בורח אחרי שעלתה?
    אתה מנחש שהיא לא תעלה עוד? ואם תמשיך לעלות והפסדת עוד 100%?

    Reply
  3. חבר

    אי אפשר להזכיר את חילן בלי להתייחס לרכישה של נס.
    זו פשוט לא אותה חברה עכשיו.
    בכל מקרה תודה על הפוסט ובהצלחה.

    Reply
  4. מרק Post author

    שלומי אתה צודק כמובן אבל גם לאחר עליית המחירים Vale עדיין לא הייתה רווחית. אם המניה הייתה עולה 10-15 אחוז זה היה סביר אבל 50 אחוז בשבוע זה היה בלי קשר לשום נתון פיננסי.
    לגבי חילן אני חושב שיש אפסייד של20-30 אחוז אם הם מצליחים לייעל את נס. בתחום הIT תחרות קשה ולכן אין וודאות טובה שזה יקרה.
    כמובן הדיסקליימר -אני לא יועץ אין לי שום ניסיון בשוק ההון ויכול להיות שכל ניתוח שלי מוטעה ביסודו

    Reply
  5. אלדד

    אני יודע למה זה עלה 50 אחוז ולא 10-15 אחוז אבל לא אגיד כי לא אישרת לי את התגובה בפוסט של ה”הפופוליזם הזול”.

    Reply
  6. ZAFOD

    הי מרק החברה הישראלית העוברת טרנספורמציה מתחילה באות ת’?
    סתם סקרן אם אנחנו באותו כיוון
    🙂

    Reply
  7. אריאל

    תגיד למרצה שלך שיקרא את המשקיע הנבון.
    כבר אף אחד לא חושב שהשוק יעיל בטווח קצר. רק בטווח הארוך. אולי רק מרצים שנפלטו משוק ההון
    טווח קצר – להיות יעיל זה לדעת לחזות את העתיד במדויק. זה רק עידו מרוז אולי יכול.

    Reply
  8. חבר

    בקשר לחילן, אם, כמו שכתבת, הם יצליחו לייעל את נס ולהביא אותה למשל לאזור המספרים של מטריקס (נניח רווח תפעולי של בערך 9% מהמחזור), אז הם כמעט ויכפילו את הרווח התפעולי של החברה מלפני הרכישה.
    במקרה כזה האפסייד הוא לדעתי יותר מ-20-30% ויותר באזור של 50-100% מהיום.
    אבל נכון שזה “אם” גדול הייעול בנס, מצד השני הפוטינציאל לגמרי שם.
    אגב, גם אם לא יצליחו לייעל יותר מדי, המחיר כרגע הוגן (אולי אפילו טיפה זול?) אז הדאונסייד לא נראה מאיים.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *