אופציות למה ואיך ?

By | נובמבר 27, 2014

שלום לך,

כמה אנשים פנו אלי במייל ושאלו למה לא שלחתי מכתב בחודש שעבר. האמת היא שהתחלתי לכתוב פוסט כלכלי על החובות של הציבור הישראלי לבנקים ועל מה שאני חושב שיקרה בשוק הדיור בישראל,  ובכלכלת ישראל בכלל כאשר הריבית תתחיל לעלות ביחד עם המיסים, אבל אחרי שקראתי את הפוסט מספר פעמים הבנתי שהוא פסימי מדי והחלטתי לגנוז אותו. אני לא מומחה מקרו ולא מתיימר להיות כזה מה שכן כל ההתנהלות הכלכלית בישראל לא נראית לי לאחרונה ולכן אני ממעט להשקיע בחברות הישראליות.

רק בשביל האנקדוטה בנושא נדל”ן: לפני כמה חודשים חבר שלי שכנע אותי לבוא לשמוע קורס יזמי נדל”ן. היו מעל 100 אנשים בקורס שהקשר שלהם ליזמות מקרי לחלוטין אבל יש להם 100 אלף שקל שהם רוצים להשקיע. בהפסקה הם סיפרו איך שכן שלהם קנה דירה ,איך הנדל”ן בישראל רק עולה, ולמה נתיבות ועפולה זה הדבר הבא, ואני שואל אתכם זה לא נשמע מוכר?

טוב אחרי מספר מילים על המקרו אפשר לחזור למה שאני באמת יכול לתרום בו, בפוסט למטה אני אדבר על אופציות על חברות שנסחרות בארה”ב.

אופציות למה ואיך ?

לאחרונה ביצעתי לא מעט פעולות באופציות Call ו PUT. אתם בטח מרימים גבה, משקיע ערך ואופציות? אז לפני שנדבר על הלמה בואו נראה איך עושים את זה…

אופציות CALL

כאשר אנו רוכשים אופציית CALL אנו מניחים שהמניה תעלה ורוצים להרוויח מכך. ניתן דוגמה לצורך המחשה:

לדוגמה אני חושב שמניית BAC זולה היום וצריכה לעלות לפחות 50% בשביל להגיע לשווי האמיתי שלה ואני מעוניין לשים כסף על ההנחה הזו, אז אני הולך לאתרYahoo Finance ובודק איזה אופציות יש:

לדוגמה נסתכל על האופציה הבאה של בנק אוף אמריקה:

: BAC Jan 2016 17.000 call (BAC160115C00017000)

  1. תאריך פקיעת האופציה 15 לינואר 2016
  2. מחיר הסטרייק (מחיר המניה שבו האופציה נכנסת לכסף) -17 דולר
  3. האופציה היא אופציה CALL
  4. מחיר האופציה נכון ל23.11.2014 -1.7$. (צריך לזכור שכאשר רוכשים אופציה בעצם קונים חוזה של 100אופציות כלומר המחיר יהיה 170 דולר לחוזה אחד)

מהדוגמה למעלה ברור שבשביל שהאופציה תהיה שווה את המחיר ששילמנו עבורה אז מחיר המניה צריך להיות לפחות 18.7$ (17+1.7) או עליה של 10% מהמחיר של מניית BAC היום. אם מחיר המניה של BAC יהיה בעוד שנה וחודשיים פחות מ17$ אז האופציה לא שווה כלום והפסדנו את כל הכסף. מצד שני אם BAC יצמצם את פערי התמחור משאר הבנקים ויסחר במכפיל הון מוחשי של 1.5 המניה תהיה סביב ה22$ ואופציה תסחר במחיר של 5 דולר (תשואה של 200%)

אופציות PUT

כאשר אנו רוכשים אופציית PUT אנו מניחים שהמניה תרד ורוצים להרוויח מכך.

לדוגמה נסתכל על אופציות של VALE;

VALE Jan 2016 10.000 put (VALE160115P00010000)

  1. תאריך פקיעת האופציה 15 לינואר 2016
  2. מחיר הסטרייק (מחיר המניה שבו האופציה נכנסת לכסף) -10 דולר
  3. האופציה היא אופציה PUT
  4. מחיר האופציה נכון ל23.11.2014 -2$. (כאמור יש לזכור שכאשר רוכשים אופציה בעצם קונים חוזה של 100אופציות כלומר המחיר יהיה 200 דולר)

מהדוגמה למעלה אפשר לראות שהאופציה נכנסת לכסף כאשר מחיר המניה של Vale מתחת ל10$.

למה להשקיע באופציות?

עד לפני שנתיים לא השקעתי בכלל באופציות ועדיין עשיתי תשואות מאוד יפות. בשביל להרוויח באופציות אתה צריך להיות לא רק צודק לגבי התזה אלה גם לגבי התזמון. מה שבא מעט לעזרתנו הוא שבארה”ב אפשר לקנות אופציות לתקופה ארוכה יחסית (של שנתיים) ולכן לתזה יש זמן להבשיל. יש כמה תסריטים שבהם כדאי לשקול להשקיע באופציות אבל בכל מקרה אני לא ממליץ להשקיע מעל 10% מהתיק באופציות.

  1. אנו מזהים שהשוק פסימי בצורה קיצונית לגבי מניה מסוימת וחושבים שכאשר המגמה תשתנה פערי התמחור יסגרו במהרה –למשל מניית Goldman Zacks נסחרה בקיץ 2012 במכפיל 0.7 על ההון.
  2. אנו רוצים להמר על ירידה של מניה מסוימת אבל לא רוצים לעשות שורט גדול (אני אכתוב בעתיד פוסט נפרד על השורטים). לדוגמה לפני כמה חודשים אחרי שמחירי הברזל ירדו בצורה רצינית, השוק עוד לא הפנים שחברות של כריית הברזל הולכות לדמם, החלטתי להיות מעט יותר אגרסיבי לגבי מניית VALE. בשלב זה עמדו לפני שתי אופציות או להגדיל את השורט בצורה משמעותית (ואצל הברוקר הישראלי צריך לשמור בטחונות לשם כך) או לקנות פוטים. ההחלטה לקנות פוטים השתלמה בגדול ותוך חודשיים הפוטים עלו ב150%. קניתי פוטים ב3% מהתיק ולכן הרווח לתיק היה 4.5%. בשביל להגיע לרווח כזה בשורט הייתי צריך לעשות שורט של 10% מהתיק מה שיכול להיות מסוכן מאוד.
  3. מצבים מיוחדים שבהם אין לנו וודאות של 100% לגבי צדקתנו אבל אנו בכל זאת רוצים להרוויח מהמצב ( EBIX,COCO,OCN). במצבים מיוחדים אנו לא רוצים להקצות סכום גדול שכן אנו יכולים לחטוף, ולכן אופציות יהיו תחליף הרבה יותר זול להימור. אם אנו צודקים יש מספיק זמן לעננים לחלוף מעל החברה ולמחיר המניה לחזור לקדמותו ואם טעינו אז ההפסד יהיה מוגבל. לדוגמה לפני כמה חודשים אחרי שעשיתי את המחקר על EBIX ותזות השורט של Gotham, הייתי משוכנע בוודאות מאוד גדולה שEBIX לא מרמים בדוחות שלהם אלא שלכל היותר יש להם בעיית התנהלות בחברה. החברה ירדה הרבה מאוד אחרי שGotham צדקו בתזת שורט שלהם לגבי חברה אחרת (Gowex) ולכן החלטתי לקנות אופציות CALL במקום המניה.

15 thoughts on “אופציות למה ואיך ?

  1. יאיר

    מרק, תודה על המידע.
    אשמח לעזרתך או לעזרת מגיבים אחרים:
    אני נכנס לקנות אופציות והעמלה היא 4 דולר לאופציה, אבל זה אבסורד שאני קונה אופציה בחצי דולר והעמלה היא 4 דולר.
    עכשיו אחרי הפוסט שלך יאני מבין שיתכן וטעיתי ולמעשה זה 4 דולר ל-100 אופציות?
    האם תוכל להבהיר את העניין?
    תודה

    Reply
  2. מרק ש.

    יאיר כבל עסקה באופציות קונים חוזה של 100 אופציות
    כלומר אתה משלם 4 דולר ל100 אופציות

    Reply
  3. מלכה

    מרק שלום,
    כמה הערות על הרישא של דבריך
    קודם כל, הרי אמר ידידנו באפט להתעלם מהמקרו! זה הבהיל הרבה אנליסטים של מקרו ועשה טוב להרבה משקיעים.
    כלכלת ישראל לדעתי היא במצב טוב מאוד למרות יש עוד הרבה נושאים שטעונים שיפור.
    תקרא את הסיכום המדליק של אדם רויטר על 30 השנה האחרונות בישראל:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4573275,00.html

    חוץ מזה הנה ביצועי תא100 כולל דיב והם לא פחותים מאלה של אס אן פי 500:
    22 שנים אחרונות, תשואה שנתית ממוצעת של 12.2%
    26 שנים, 9.5%
    33 שנים, 8%
    וזה כולל את כל המשברים שהיו בדרך…

    אני יושבת על קרן אמנות מחקה פסיבית של תא100 בשקט ובלווה.

    Reply
  4. מרק ש.

    הי מלכה,
    יש לא מעט חברות ישראליות נהדרות שבחלקן אני גם משקיע עכשיו
    אני גם מסכים איתך לגבי ההתעלמות מהמקרו בדרך כלל. גם אין ספק שכלכלת ישראל נמצאת במקום טוב נכון להיום, וגם בלי לקרוא את הסיכום אני יודע שהיא צמחה בצורה מדהימה בשלושים שנה. אז מה? גם סין צמחה בצורה מדהימה והיא בדרך הבטוחה למשבר.
    הבעיה לפי דעתי שישראל צמחה בשנים אחרונות בגלל נדל׳׳ן. בטווח הקצר בום נדלני טוב לכלכלה- הוא מעלה את גביית המיסים וכמובן מעשיר את קופת המדינה. בטווח היותר ארוך למחירי נדל׳׳ן גבוהים יש השפעה לרעה- זה משאיר פחות כסף לצריכה.
    יכול להיות כמובן שאני טועה וכלכלת ישראל תמשיך לצמוח בצורה מדהימה, אבל מעניין מה יקרה ברגע שהריבית תתחיל לעלות.

    Reply
  5. מלכה

    סין לא מדאיגה כל כך. אני משוכנעת שאם הייתי מושקעת מהותית במדד הסיני כמשקיעה לטווח ארוך הייתי מרוויחה יפה כולל המשבר שכנראה יבוא (ולכשיבוא ישפיע על רוב העולם!). משברים מהווים זרז למשקיעים חדשים כולל השקעות מתמשכות של משקיעים ש”מופסדים” על הנייר ומשקיעים לטווח ארוך כמשקיעים פסיביים במדדים.
    מה שמדאיג זה תופעה כמו יפן. זה משבר מתמשך שמסרב להתאושש. אולי זה קשור לגידול האדיר באוכלוסיית יפן בעת החדשה ולקיטון האוכלוסיה בה בשנים האחרונות. בהיבט הזה המהלכים הדמוגרפיים בישראל די הפוכים למתרחש בעולם שלא לדבר על כניסה הולכת וגודלת למעגל העבודה של חרדים וחרדיות.
    לא ברור לי למה אתה משייך את התפתחות הכלכלה שלנו בשנים האחרונות לנדלן דוקא. תא100 שהוא 70% בערך מהתמג הישראלי מכיל 9% חברות נדלן. היתר הם תרופות 20% בנקים 20% נפט וגז ותקשורת ובטחוניות ותוכנה ואינטרנט וקמעונאות ומזון ועוד.
    להערכתי, יהיה משבר נדלן בארץ כשהריבית תתחיל לעלות, (והיא תעלה אגב לדעתי בארה”ב קודם) או מסיבות אחרות. אך שוב למשקיע פסיבי ארוך טווח זה דווקא יתרון כי זה מאפשר עוד הזדמנויות כניסה “זולות” למדד תא100. המודל היפני הוא זה המטריד והוא זה שיגרום לי בשלב מסוים להפסיק הזרמת כספים לקרן נאמנות מחקה תא100 (על כל יתרונותיה!!) ולהסיטם להשקעות גלובליות.

    Reply
  6. מיקי

    שלום מרק,
    ראיתי שהתייחסת ל OCN, האם כוונתך ל OCWEN שנמצאת בעסקי mortgages servicing?
    אשמח אם תוכל לפרט קצת על התזה מאחורי הרעיון.
    אני עוקב אחרי התחום לא מעט זמן, ובעיני אגב, המתחרים, Nation Star סימול NSM, השקעה יותר טובה.

    Reply
  7. מרק ש.

    הי מיקי כן הכוונה ל Ocwen. לא השקעתי בOcwen אלה רק נתתי אותה בתור דוגמה בתור חברה שהשווי שלה צריך להיות הרבה יותר גבוה אם לא התערבות הרגולטור. אגב כל מה שהרגולטור מצא זה כמה מכתבים שנשלחו בתאריך לא נכון ולא השפיעו בכלל אל התוצאה הסופית.מה שכן אני חושב שאקוון היא חברה הטובה בתחום הזה.
    פתחתי פוזיציה לא גדולה באלטיסורס (asps ) – זו חברה שנותנת שירותים לאוקוון.
    החברה במכפיל מתואם בסביבות 6 וקונה הרבה מניות בחזרה. אני חושב שהיא פחות חשופה לרגולציה וגם יש לה עסקים נוספים חוץ משירות משקנתאות.למשל יש לה אתר אינטרנט טוב מאוד לנדל’׳ן מעוקל ( hubzu) . אני חושב שהרגולטור הגזים לגמרי עם החקירות של כל התחום הזה ואחרי השהאבק ישקע נמצא חברות טובות במכפילים נוחים

    Reply
  8. מיקי

    הי מרק,
    אני מסכים לחלוטין לגבי הסקטור הזה ושהוא חשוף לחקירות פופוליסטיות של הרגולטור והחברות שם מתומחרות בחסר אפילו עמוק כתוצאה מכך.
    שים לב אגב שרוב האש הגיע מכיוון של סנטור ניו יורקי (Lawsky אם אני זוכר נכון) שבינתיים פרש מתפקידו. הסנטור הזה היה אחראי לשליחת מכתבי האזהרה ל OCN שמחשיד אותם בבק-דייטינג למכתבים שנשלחו לחייבי משכנתא, דבר שבעצם על פי האשמה גרר חילוט בתים מחייבי משכנתא שלא בצדק, האשמה די רצינית. בנוסף הסנטור עצר עסקאות של רכישת תיקי משכנתא של OCN מוולס פארגו ובכלל עשה לחברות שם חיים קשים.
    אני אגב לא מסכים איתך לגבי אוקוון שהיא החברה הטובה בתחום. ל NSM יש מודל סרוויסינג מאוד חזק שמשיג בערך 11 BPS על יתרת תיק המשכנתאות שלהם (UPB). בנוסף רמת שביעות הרצון של הלקוחות שלהם מהגבוהה בשוק ויעיד על כך שהסנטור הבעייתי לא עצר עסקאות שלהם בניגוד לאוקוון, ובנוסף יש להם את SolutionStar, חטיבת מכירת הבתים שעובדת בשוליים יפים מאוד.
    מחזיק בפוזיציה קטנה ב NSM.

    Reply
  9. דורון

    מה בקשר לפקיעה של אופציות?
    מה בדיוק קורה שם? האם אתה מקבל את הכסף אוטומטית לחשבון או שאתה בעצם באמת קונה / עושה שורט בהתאם לסוג האופציה call / put?
    ובכלל, האם עדיף לדעתך לחכות ממש עד הפקיעה או לממש קצת לפני, כדי להיות פחות תנודתי בסוף?

    Reply
  10. מרק ש.

    דורון הי שאלת שאלות טובות מאוד,
    אז בקצרה:
    כאשר מגיע מועד הפקיעה בדרך כלל הברוקר מתקשר ושואל מה אתה רוצה לעשות עם האופציות.
    ברירת המחדל של הברוקר היא לקנות מניות (או למכור עם זה Put) ולקחת כסף מהחשבון.
    אני משתדל לא להתקרב למועד הפקיעה מכיוון שככל שאתה מתקרב למועד זה נהיה יותר ויותר הימור.
    אני אוהב לקנות אופציות כמה שיותר רחוקות שיהיה מספיק זמן לתזה להבשיל אבל המובן שבסופו של דבר זה עניין גם של תמחור.

    Reply
  11. אלן

    תיזהרו מפקיעת אופציות!!!..בארה”ב הפקיעה מלווה בקניית מניות בגובה האופציות..היו לי 100 אופציות על KO,לפני שנתיים,האופציות פקעו בתוך הכסף!!!..ופתאום אני רואה 800000$ בחשבון ני”ע זרים במינוס!!!!!!!!!!..ראו הוזרתם שווה מעקב.

    Reply
  12. תם

    שאלות תם

    1. האם בקנית אופציות יש פחות סיכון מאשר כתיבה ?
    2. מה יותר מסוכן לכתוב PUT או CALL ?
    3. האם אופציות בארץ הם מוגבלות זמן או שניתן להאריכן עוד ועוד מצד המוכר ?
    3. נניח שאני חושש מנפילה במדד הנדלן או תא 100, איזה סוג אופציה כדאי לרכוש אם בכלל ?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *