סיכום רבעון 3 של 2014

By | אוקטובר 1, 2014

שלום לך,

2014 פנינו לאן?

לפני שאני אדבר על התשואות שהתיק שלי השיג מתחילת השנה אני רוצה לדבר בכלליות על מצב השווקים בעולם. הרבה אנשים שואלים אותי לאחרונה האם אני לא חושב ששוק המניות גבוה מדי? האם לא כדאי לחקות שיהיה משבר ורק אז להכנס? אז קודם כל את השאלה הזאת אני שומע כבר מתחילת 2013. אין ספק שאם הייתי יכול לתזמן את השוק ולדעת מתי יהיה משבר החיים שלי היו הרבה יותר קלים וגם הייתי הרבה יותר עשיר. לצערי אין לי (ולאף אחד בעולם) את יכולות התזמון ולכן מבחינתי השאלה הזאת לא רלוונטית.

אבל יש כלי שאני כן משתמש בו (קצת) בשביל לקבוע את החשיפה הרצויה למניות. אני מסתכל על שילר PE לתמחור השוק. (כרגע התיק שלי הוא בחשיפה של 70% למניות והשאר נזיל במט”ח)

הגדרת -Shiller PE – היחס בין שווי של כל החברות בS&P500 מחולק ברווחים ב10 השנים האחרונות של החברות (מתואם לאינפלציה)

מה אומר היחס? – כאשר היחס נמצא מעבר לממוצע הרב שנתי, התשואה שנו יכולים לצפות לה נמוכה מהתשואה הממוצעת בשוק המניות. במילים פשוטות כאשר מדד שילר מעל הממוצע שלו השוק יקר מהממוצע הרב שנתי, ואנו צופים לתשואה שנתית נמוכה מהממוצע הרב שנתי שעומדת סביב ה8%.

היום היחס עבר כבר את ה26 ולכן ברור שהשוק יקר מהממוצע וכנראה שתשואת הS&P500 ,תהיה נמוכה מ8% בשנים הקרובות, אבל צריך לקחת את היחס הזה בעירבון מוגבל שכן הוא לא מתייחס לריבית ארוכת הטווח. כמובן שלריבית ששוררת במשק יש השפעה מכרעת על שוקי המניות ולכן קשה להגיד האם ה26 היום הוא יותר גבוה מה21 בתחילת שנות ה2000.

צריך לזכור שמה שמעניין אותי בתור משקיע ערך הוא האם אני מצליח למצוא חברות זולות גם כאשר השוק יקר.אם כן אני אמשיך לקנות בלי קשר לרמות המחירים של S&P500 או שאר המדדים. לפי דעתי בנוסף לאמור מעלה כאשר השווקים נמצאים בשיא דווקא בחירת מניות זולות הרבה יותר כדאית מקניית תעודות סל על המדדים.

לאחר שעשינו את הסקירה על מצב השווקים אז מה קרה ב9 החודשים הראשונים של השנה?

אף על פי שאף פוזיציה גדולה לא הניבה תשואה משמעותית התיק בכללותו הניב תשואה סבירה בהשוואה למדדים בעולם.

התיק שלי הניב 15% בהשוואה לתעודות סל של:

תא 100- 8.3% ; S&P500 – 14.5% ; FTSE- %4.8

על אף פרשת COCO (שמאוד פגעה בתשואה- בערך 8% מהתיק) בגלל כמה דברים.

1. התחזקות הדולר במהלך השנה עזרה מאוד לתשואה שהתיק שלי השיג השנה בערך 4%. אבל חשוב להבין שההשפעות של התחזקותהחלשות המטבע מתאזנות בסופו של דבר ולכן אין טעם לדון בהם יותר מדי. כמו שב2013 התשואה שהשגתי נפגעה בגלל החלשות הדולר כך ב2014 ההתחזקות עזרה לתשואה.

2. תזמון טוב במכירה של נאוי ושל VSEC ובקנייה של מניית BAC.

3. מספר מניות קטנות כמו XPEL וHAT שעלו יפה במהלך השנה.

4. קניית אופציות על BAC – אני ארחיב בפוסט הבא קצת יותר על האופציות .

5. פתיחת שורט גדול בתזמון טוב על RIO&VALE וקניית פוטים על VALE.

שינוים בתיק ההשקעות בחודשים האחרונים:

1. מכרתי חלק ממניות HAT.L במחיר 180p כאשר מחיר הקנייה היה סביב ה145p . אני חושב שהחברה עדיין זולה וגם התחרות תרד בשנים הקרובות אבל מצאתי חברה (בתחום הצעצועים) יותר זולה בלונדון שנסחרת במכפיל 7-8 וגם צומחת.

2. מכרתי את מניות XPLT בטווח המחירים של 2.5-2.8$. כאשר קניתי את המניות לפני פחות משנה במחיר של 1.4$ וגם כתבתי על החברה בבלוג. בכסף שהתפנה קניתי מניות של חברה קטנטנה בארה”ב. החברה עוסקת בתחום של מוצרי אבטחה ואולי אני אכתוב עליה בעתיד. כרגע אני לא אציין את שם החברה מכיוון שהחברה ממש לא סחירה ואולי אני ארצה להוסיף למניה.

3. מכרתי את רוב האחזקה ב EBIX סביב ה15$ ובכסף שהתפנה הגדלתי משמעותית את הפוזיציה בנאוי סביב ה18.5שקל וכמו כן בימים האחרונים בניתי שוב פוזיציה קטנה בVSEC.

שתהיה שנת תשע”ה טובה לכל הקוראים

9 thoughts on “סיכום רבעון 3 של 2014

    1. מיקי

      מרק, אם אתה מתכוון לתעודת סל שקלית כלשהי שהתשואה שלה שונה מהותית מהתשואה הנומינלית של מדד S&P 500, אולי כדאי שתציין זאת במפורש. התייחסות ל S&P 500 כאילו עלה 14.5% ללא כל ביאור מטעה ונראה כמו שגיאת הקלדה 😉
      יש עדכון אגב של תיק המניות?

      Reply
  1. ZAFOD

    היי מרק, תוצאה טובה, כל הכבוד על הזיהוי של XPLT -ראיתי,בחרתי לוותר ועכשיו נותר רק להתחרט 🙂
    כשיש לך זמן תעדכן את דף תיק ההשקעות ,יהיה מעניין לראות איך התיק בנוי כעת

    Reply
  2. מרק ש.

    הי זאפוד
    רק לשם הגילוי הנאות הגילוי הראשוני של Xplt היה של חברה מ עדן אלפא
    אני רק כתבתי על הרעיון לאחר בדיקה לעומק
    לגבי עדכון התיק אין שינוים מיוחדים

    Reply
  3. מרק ש.

    מיקי,
    בדיווחים הקודמים ציינתי זאת וגם הפעם אמרתי שאני משוואה לתעודות סל.
    לגבי עדכונים בתיק:
    אתמול הוספתי עוד לוורנטים של Jp סביב ה17 דולר
    וקניתי גם Vsec לפני שבוע בערך סביב ה 49 דולר
    הקטנתי את השורט על ריו סביב ה48 דולר
    זהו, חוץ מזה אני מנסה לבנות פוזיציה יותר גדולה בחברה קטנה שנסחרת בלונדון.

    Reply
    1. מיקי

      מרק,
      תודה על העדכון. סליחה על ההיתקטננות, אבל לא ברור איזו תעודת סל. מה השם שלה? מי שרואה את התשואה של 14.5% שייחסת ל S&P 500 לא רואה את הדקות. ביאור נוסף היה עוזר.

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *