מכתב נובמבר 2013

By | נובמבר 3, 2013

שלום לך,

חודש אוקטובר היה חודש טוב בשווקים. ההחלטה של הפד להמשיך את תוכנית הרכישות עזרה מאד לשוק המניות כמו כן הדוחות שיצאו בחודש אוקטובר היו טובים ברובם.

עדכונים בתיק ההשקעות:

התיק שלי התקדם יפה מאד גם באוקטובר כאשר החברה שתרמה הכי הרבה לתשואה היא חברת עבוט אנגלית HAT.L  שעלתה בסביבות ה30% בחודש האחרון. כן מדובר באותה חברה שהזכרתי במכתב הקודם (נפלה 15 אחוז ישר אחרי שקניתי את המניות הראשונות בחברה). סך הכול בניתי שם פוזיציה של בערך 5% מהתיק בשער ממוצע של 135 פני.

הרעיון בהשקעה זאת פשוט: החברה התרחבה יותר מדי בשנים האחרונות בגלל עסקי הזהב המשגשגים. לחנויות החדשות יש זמן של שנתיים שלוש עד שהן הופכות לרווחיות ולכן החברה הציגה תוצאות פושרות בשנה האחרונה כאשר גם הירידה במחירי הזהב תרמה רבות לשפל הרווחים. מה שיקרה בשנים הקרובות (וגם מנהלי החברה דיברו על כך בשיחת הוועידה)זה או שחנויות חדשות תעבורנה לרווח תפעולי או שהחברה תסגור חלק מהחנויות. התחום של עבוט הוא תחום עם שולי רווח גבוהים לכן אין שום סיבה שחברה לא תציג שולי רווח נקי של לפחות 10% בשנים הקרובות. בעבר החברה הציגה שוליים נקיים של מעל 15 אחוז. לכן אפילו בהנחה שמרנית של הכנסות בסביבות ה 100 מיליון פאונד החברה צריכה להרוויח 10 מיליון פאונד בשנה או מכפיל רווח של 5-6. עוד דרך להסתכל על תמחור החברה הוא לראות מה היה מצבה בעבר לפני פעילות קניית הזהב. בשנת 2007 החברה הרוויחה בסביבות 5.5 מיליון פאונד על 89 חנויות כאשר עכשיו לחברה יש 186 חנויות ולכן סביר לדרוש מהחברה להרוויח פי שניים מאשר ב2007.

חברה נוספת שהזכרתי באחד הפוסטים בעבר היא חברת תעופה בריטית DTG.L. החודש נפלו מניות החברה בערך 20 אחוז וניצלתי את הירידה בשביל להגדיל את הפוזיציה במניה לסך של 4% מהתיק. מי שרוצה לקרוא עוד על החברה יכול למצוא את הסקירה במכתבים הקודמים ששלחתי.

 רעיונות חדשים

כרגע אני פתחתי פוזיציה קטנטנה (1.5% מהתיק) בחברת COCO. החברה פועלת בתחום של For Profit Education והגעתי לחברה בעקבות הבלוג של עדו מרוז. התמחור של החברה הוא מאוד זול הבעיה היא שכל התחום נמצא בירידה מתמדת. כרגע אני חוקר את החברה ואת כל התחום בכלליותו ואשתדל לעדכן יותר במכתב הבא

פתיחת בלוג

לאחר שמספר אנשים פנו עלי לגבי פתיחת בלוג-הקמתי בלוג השקעות שהדומיין שלו:              www.follow-value.com. כל המכתבים ששלחתי עד עכשיו הועלו לאתר. הבלוג מיועד לפרסום רעיונות חדשים, שיתוף מידע והעלאת שאלות מהקוראים. כמו כן עם אתם נהנים מקריאת הבלוג (והמכתבים) ויש לכם מכרים שמתעניינים בשוק ההון אתם יותר ממוזמנים להפנות אותם לבלוג זה. אני חושב שתוכן איכותי תמיד יכול למצוא קוראים נלהבים במיוחד בתחום כמו שוק ההון.

 הקרת תודה

אני רוצה להגיד תודה מיוחדת לשותפי יולי פישקיס שעוזר רבות בניסוח ועריכת המכתבים ובלעדיו המכתבים לא היו נראים כה מקצועיים כמו שהם כיום

בברכה

מרק

 

3 thoughts on “מכתב נובמבר 2013

  1. מיקי

    שלום מרק,
    ברכות על הבלוג והאתר.
    קודם כל אני נאלץ להיות נודניק ולהעיר על שגיאת כתיב: “רעיונות חדשים” ולא “ראיונות חדשים”.
    לעניין, גם אני קורא נלהב של עדו מרוז ובדקתי את עניין קוקו. אני די עוקב אחרי התחום של ה For Profit Edu ועשיתי קופה יפה על ESI השנה. לגבי קוקו הדוח שהם הוציאו לאחרונה די חלש ולאחר שפתחתי פוזיציה במניה דיללתי אותה לרמה של 2% מההון המושקע שלי. קוקו נותנת תחזית רווח של 10-15 סנט למניה ב 2014 (השנה הפיסקלית שלהם מתחילה ביולי כך שרבעון אחד ב 2014 מאחורינו). כלומר שווי שוק היום מבטא מכפיל 15 במקרה הטוב והחברה עדיין מדווחת על הפסדים. בנוסף תשואה על ההון בהינתן רווח שכזה היא פחות מ 2%. אני לא רואה איך חברה שלא מגיעה ל 2% תשואה על ההון יכולה להיסחר במכפיל רווח 15 (או 20 על פי תחזית מחמירה יותר).
    לשם השוואה, ESI היתה בערך באותו מצב לפני 9 חודשים. הפסד ברבעון ראשון של 2013 אבל צפי לרווח בהמשך השנה. ההבדל הוא ששווי השוק שיקף מכפיל רווח 3 או 4 באותו זמן!
    נקודת האור היחידה היא מכפיל המכירות הנמוך ומכפיל ההון הנמוך והם הסיבה שלא סגרתי את הפוזיציה לגמרי. אני מקווה שהרבעון הבא יסמן את תחילת השינוי בקוקו וש 2015 תהיה מאוד מוצלחת כדי להצדיק את המשך הפוזיציה.

    Reply
  2. מרק ש.

    שלום מיקי,
    תודה על ההערה.
    לשאלתך לגבי COCO,
    ברגע שהחברה במשבר הרווחים בדרך כלל נראים רע. זה קורה בהמון חברות למשל גם ב HAT.L שהזכרתי הרווחים צנחו בחדות ולכן המכפיל התרחב. לנסות להלביש מכפיל רווח על רווחי שפל לא אתן תמונה אמיתית על מצב החברה בעתיד. לדוגמה גם STEWART בזמנו הפסידה כסף ועדיין היה ברור שמדובר בחברה סופר זולה.
    החוכמה בCOCO היא לנסות להעריך מה יקרה כאשר תהיה התייצבות בכמות הסטודנטים, וחברה תתאים את עצמה תפעולית למצב החדש שנוצר. כאשר מכפיל מכירות כה נמוך לחברה מרווח תמרון גדול בהרבה משאר החברות בתחום.
    אני חושב שבחברות מסוג זה , גם שיפור קל במצב יקפיץ את מחיר המניה לפחות בפי 2 אז אפשר להתייחס למניות מסוג זה כה אופציות. אם באמת יחול שיפור תרוויח הרבה כסף ואם לא אז לא תפסיד הרבה (המחיר כבר מאוד נמוך).
    אני רוצה להסתייג ולומר שבגלל שבאמת קשה לדעת איפה תיגמר ההידרדרות של COCO,ומדובר בתחום שנמצא בהידרדרות קשה שמתי רק 2% מההון שלי במניה זו.

    Reply
  3. מיקי

    מרק, תודה על התשובה.
    אני מסכים שהמכירות נראות טוב למרות המשך הירידה במספר הסטודנטים. אני גם תמים דעים שמעבר לרווחיות וקיצוץ חד בהוצאות (שמאוד גבוהות כרגע ולא מאפשרות אפילו רווח גולמי חיובי) יכולות לתת זריקת מרץ למניה. למרות זאת, אני בדעה שלפחות עד עמוק לתוך השנה הפיסקלית של 2015 (סוף 2014) לא נראה גדולות ונצורות מהמניה. אני אפילו חושב שבטווח הקצר יש כאן דאון סייד לא קטן ולכן גם אני מחזיק 2% בלבד מההון שלי במניה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *