למה מחיר המנייה של פיסבוק נחתך?

By | דצמבר 16, 2018

מחיר מניית חברת פיסבוק, שהייתה חביבת המשקעים בשנים האחרונות, הגיע לקראת סוף יולי לשיא של 218$ למניה ומאז מחיר המניה צלל כ 40% לאזור ה 132$ בתחתית.

פיסבוק הינה חברת צמיחה שלרוב זוכה למכפילים נדיבים, לאחרונה מחיר המניה ירד בצורה משמעותית וכמובן שכתבות שליליות שהופיעו בעיתונות הכלכלית רק העצימו את החשש והתמחור הפך לממש מפתה, על מנת להבין האם מדובר ברעיון השקעה טוב חשוב לי להבין את המודל העסקי של החברה ואיפה היא צפויה להיות בעוד 5 עד 10 שנים.

המודל העסקי של פיסבוק.

92% מההכנסות של פיסבוק מגיעות מפרסום במכשירי המובייל, ובשנים האחרונות החדירה של מכשירי המובייל  לאוכלוסיית העולם רק מעמיקה. בנוסף, הזמן שאנו משקיעים כל יום במכשירי המובייל הולך וגדל, כך שכנראה שוק הפרסום במובייל ימשיך לגדול ויגזול נתח שוק מאפיקי פרסום אחרים.

פיסבוק מורכבת ממספר שירותים: “פיסבוק” , “אינסטגרם” , “וואטצאפ” , “מרקטפלס” ו”מסנגר”. חלק ניכר מהכתבות מדברות על נטישה המונית ושהרשת הזו כבר אינה רלוונטית, אבל כשבוחנים את הנתונים הרשמיים של פיסבוק מגלים תמונה קצת שונה. סה”כ המשתמשים באפליקציות השונות על בסיס חודשי עבר את 2.2 מילארד משתמשים, כשליש מאוכלוסיית העולם, ומספר המשתמשים על בסיס יומי נושק ל 1.5 מיליארד משתמשים, ומספר זה כל הזמן במגמת צמיחה. פיסבוק מספקת את הנתונים בחלוקה ל4 אזורים גאוגרפיים. במהלך הרבעונים האחרונים ישנו קיבעון במספר המשתמשים בארה”ב וקנדה לדעתי אזור גאוגרפי זה הגיע לרוויה. באירופה ישנו קיטון קטן וכנראה זמני שמוסבר על ידי החברה בשינוי ברגולציה, לעומת זאת במזרח ובשאר העולם ישנו גידול מתמיד מרבעון לרבעון בכמות המשתמשים היומיים. כנראה שמתי שהוא בעתיד, גם באזורים הללו נראה סוג של סטגנציה אבל זה כנראה יקח עוד מספר שנים טובות.

החלק השני במודל העסקי של פיסבוק, זו ההרשאה שכל אותם משתמשים נותנים לפיסבוק עבור המידע האישי שלהם, הרגלי הגלישה והצריכה שלהם. בכך המשתמשים מאפשרים לפיסבוק גישה למידע עצום לגבי תחומי העניין של כל משתמש באופן אישי, ופיסבוק מצידה משתמשת במידע הזה על בסיס קבוע על מנת לפלח את קהל היעד למפרסמים השונים. מה שלמעשה הופך את הפרסום באפליקציות השונות לאפקטיבי יותר.

קשה לראות איך המפרסמים בעולם מוותרים בכזו קלות על רשת שמכילה בתוכה כ שליש מאוכלוסיית העולם עם רמת דיוק טובה בקהל היעד. מצד שני המשתמשים בטח שלא ישנו את ההרגלים שלהם או יותר נכון את הצרכים הפסיכולוגיים שלהם בנושא הרשתות החברתיות.

מה המשקיעים לא אהבו שגרם להם להיפטר ממניות פיסבוק?

במהלך חודש מרץ השנה התפוצצה פרשת ” Cambridge Analytica ” , לב הפרשה היה פריצת אבטחה שגרמה לזליגת מידע אישי של כ 50 מיליון משתמשים. בעקבות הפרשה גרמו המשקיעים למחיר המניה שעמד על כ 184$ לפני פרסום הפרשה לרדת ל 152$, אבל כמו בשוק ההון המשקיעים שכחו מהר מאוד את הפרשה וכבר בסוף יולי מחיר המניה קבע שא חדש של 218$.  עם פרסום תוצאות הרבעון השני, חברת פיסבוק הודיעה שקצב הצמיחה שעמד על כ40% לשנה ירד, ובמקביל ההשקעות בפיתוח שירותים חדשים ומערכות אינטילגציה מלאכותית לצד השקעות בחדרי שרתים יגדלו. מה שיוריד את שולי הרווח התפעוליים מסביבת ה 50% לשנה לאזור ה 40% לשנה, זה כבר היה יותר מידי עבור השוק, ומחיר המניה נחתך עד לשפל של כ 132$.

אפשר להסתכל על ההשקעות שפיסבוק עושה ברבעונים האחרונים כסוג של שיפורים תפעוליים וטכנולוגיים והכנה לעתיד, סוג של השתדרגות במחזור החיים התפעולי והעסקי של החברה. הרי רוב המפעלים היצרניים שיש להן מכונות יצור כאלו ואחרות נכנסים אחת לתקופה לתהליך של חידוש המכונות, החלפת מכונות ישנות בחדשות והגדלת כמות המכונות על מנת להגדיל את כושר היצור ולשפר את היעילות. לדעתי זה בדיוק מה שפיסבוק עושה, פיסבוק מכינה את עצמה לשלב הבא במחזור העסקי שלה.

אלו מנועי צמיחה יש לפיסבוק?

שוק הפרסום בסלולר גדל בשנים האחרונות על חשבון מדיות פרסום אחרות, ופיסבוק בהחלט מנצלת גידול זה על מנת לצמוח. קחו לדוגמה את הבחירות לרשויות המקומיות שהיו לאחרונה בארץ. אם לפני כעשור בתקציב הפרסום של כל מועמד לא היה סעיף של פרסום על גבי הסלולר, בתקופת הבחירות האחרונות לא היה יום שלא הופיעה  לי פרסומת בחשבון הפיסבוק שלי מכל מועמד ברשות בה אני גר, ומצד שני לא קיבלתי ולו פרסומת אחת של מועמד מרשות שאני לא גר בתחומה.  עכשיו דמיינו שזו תופעה דומה בכל הערים של כל המדינות שפיסבוק נמצאת בהם.

אפליקציית הוואטסאפ שנרכשה בזמנו ב 18 מילארד  דולר לא מניבה לפיסבוק הכנסות, ויחד עם זאת פייסבוק ממשיכה להשקיעה באפלקציה  זו כספים והיא פיתחה את וואטאספ לעסקים, אמנם הרשת מלאה בכתבות שאין מקום פיזי לפרסומות באפליקציה הזאת אך תארו לעצמכם שפיסבוק תהפוך את האפליקציה לאמצעי תשלום כפי שקיים ועובד בסין באפליקציית המסרים WeChat  הפופולרית.

כמה שווה מניית פיסבוק?

פיסבוק הינה חברה נטולת חוב והיא מכונה משומנת שמייצרת תזרים מזומנים חופשי, שיצר למאזן מזומן בשווי של כ 14$ למניה. בדרך קבע פיסבוק קונה את מניותיה בחזרה על מנת לאזן את התגמול במניות שמקבלת ההנהלה. בתקופה האחרונה קצב רכישת המניות הוגבר כך שהוא למעשה מקטין את מספר המניות הקיים.

בתרחיש אופטימי אפשר להניח שפיסבוק תחזור לצמיחה של 40% בשנה עם שולי רווח תפעולי של 50%, או בתרחיש פסימי שפיסבוק לא תצמח וכל ההשקעות שהיא מבצעת היום לא יתגמלו את החברה בעתיד עם צמיחה כלשהיא, אני מעדיף לבחור את התרחיש בין שתי תרחישי קיצון של המשך צמיחה שנתי ברמה של 20%-30% עם שולי רווח תפעוליים של 45% – 40%, מה שיגזור רווח למניה למעל 10$ בשנים הקרובות.

בסביבת מחיר של 135$ למניה אני מקבל חברה מובילת שוק עולמי, צומחת, שמייצרת מזומנים, בעלות של חברה בינונית אלומת שם.

נכתב ע”י דני שוורץ,

חשוב לציין שאיני לא יועץ השקעות ומרבה לטעות בניתוחים שלי. בנוסף לי ולקרן קפלר יש אחזקה בחברת פיסבוק.

33 thoughts on “למה מחיר המנייה של פיסבוק נחתך?

  1. גידי

    יש רק לציין מאמר שפורסם לא מזמן וקבע שהחברה קונה בייבק במחיר גבוה וממי היא קונה במחיר זה ??
    ממישהו שנקרא מרק צוקרברג ומייתר חברי ההנהלה.

    מממ..

    Reply
  2. משקיע בערך

    מכפיל עתידי של 13-14? מה טוב בזה? אין שום סיבה לקנות מפלצות במכפילים כאלה עבור רווח *עתידי*. גם לא הבנתי מאיפה הנחת צמיחה כזו. אפשר גם להניח שלא תהיה צמיחה בכלל. ואיך חישבת 10$ למניה? אני אשמח להבין.
    אני לא זוכר בע״פ את המספרים אבל נשמע לי שאפל כבר יותר זולה ועם חפיר יותר עמוק.

    לא מבין מה יש לק. גידור קטנה לחפש בחברה כזו. אני באופן אישי כמעט לא משתמש בפייסבוק, בטח לא מקליק על פרסומות.

    Reply
    1. אלון ר

      זה יחס סיכון סיכון מעולה. יש לך מכונת מזומנים צומחת 20-30% בשנה ונסחרת במכפיל נמוך (ביחס לצמיחה).
      בנוסף, יש לה פוטציאל משוגע כשהמטרה שלהם היא לאט לאט להכניס את האינטרנט לפלטפורמות שלה. דייטינג, סטרימינג, מרקטפלייס ועוד (לדוגמא, לא מזמן הם קנו זכויות לשידורי הליגה אנגלית במזרח. דמיין פרסומות מתואמות אישית בשירותי טלויזיה). ולזה תוסיף את אינסטגרם שיש לו פוטנציאל אדיר שרק מתחיל להתבהר.
      לדעתי עם פייסבוק יש פוטנציאל אדיר להכפיל את הכסף שלך תוך 2-5 שנים בסיכון מאוד נמוך.

      Reply
    2. עומרי

      הדאטה מראה שהשימוש בפייסבוק יציב. הפלטפורמה השיקה כמה פיצ’רים מאוד מוצלחים בשנתיים האחרונות שמחזקים את מעורבות המשתמשים ואת התועלת שהם מפיקים.
      רק במרקטפלייס יעברו השנה פי 4-5 יותר אנשים משעברו באיביי.
      מה שלעתים רואים בתקשורת זה ציטוט של *סקרים*. לא דאטה ששאוב מהאינטרנט ומאפליקציות.
      החברה סובלת מסנטימנט תקשורתי שלילי סטייל הונאות כמו ואליאנט,או אוייבי ציבור כמו בריטיש פטרוליום, זה מופרך ומנופח וזה יוצר השקעת ערך פר-אקסלנס, גם אם פיינשמעקר של deep value כמוך מעקם את האף (נכתב בחיבה כן? 🙂 )

      אתה מקבל את אחד המודלים העסקיים, והחפירים, החזקים בעולם סביב מכפיל השוק ttm. אשמח לדעת כיצד אתה “מצליח” להניח אפס צמיחה בחברה שרק ברבעון האחרון ירדה ל-33% צמיחה בהכנסות, כאשר חלק ניכר מהירידה הוא כנראה מכוון בעקבות שינויים שהם יוזמים בפיד ובפלטפורמה.
      הARPU בארה”ב ואירופה יכול להמשיך לצמוח עוד שנים, הוא עדיין נמוך משמעותית מההכנסה פר-צופה של רשתות הטלווזיה למשל.

      ועוד לא התחלנו לדבר על אינסטגרם שתצמח 80-100% ב-2018. ועל האופציה בווטסאפ.

      Reply
  3. דני שוורץ

    גידי , ממליץ לך בחום לקרא כתבות/מאמרים בעיתונות עם מסננת מסוימת ולא לאכול את כל מה שכתוב שם או לפחות לקרא בקריאה ביקורתית, פיסבוק נוהגת לאורך שנים לתגמל את ההנהלה שלה גם במניות ולפעמים התגמול במניות זה החלק העיקרי, כך שזה די טבעי לראות את המנהלים של פיסבוק מוכרים את המניות שהם קיבלו, אני מניח שלא הוזכר בכתבות שקראת שהמנהלים מכרו מניות גם ב 2017 וגם ב2016, ופיסבוק רכשה את מניותיה גם בשנים הללו שמחיר המניה היה נמוך מהמחיר היום.

    Reply
  4. דני שוורץ

    משקיע בערך, מכפיל של 13 ו 14 לחברה מובילה עולמית עם צמיחה ללא חוב שלרוב זוכה למכפילים גבוהים יותר, זו חברה זולה מאוד לטעמי, אתה כותב “רווח עתידי” מישהו עוד עשוי לחשוב שפיסבוק מפסידה כסף. זה שאתה לא משתמש הופך את המדגם למייצג? גם שלושת ילדיי עזבו את הפיד בפיסבוק אך מנגד כמות המשתמשים הולכת וגדלה מרבעון לרבעון וכנ”ל ההכנסות והרווחים, וזה שאתה לא לוחץ על הפרסומת גורם לפיסבוק לא לקבל את התשלום? אני לא חושב שאתה באמת מכיר את המודל העסקי שלהם. לשמחתי ישנה כמות אנשים כדוגמתך שחושבים אחרת ולכן מידי פעם נוצרות הזדמנויות גם בחברות גדולות, קרן קפלר משקיעה בהזדמנויות שהשוק מייצר תוך כדי התעלמות מדעות מוטות וכתבות אפנתיות, הקרן שאני מנהל לא מוגבלת בכל מיני בירוקרטיות והטעיות, אנחנו מקפידים לקנות חברות זולות ,רווחיות עם מאזן חזק שמייצרות תזרים מזומן קבוע.

    Reply
    1. משקיע בערך

      אתה צודק, אני לא מכיר את המודל העסקי שלהם. מה שאני לא מבין זה איך חישבת *רווח עתידי* של10$ למניה. אני אמשח להבין את החישוב, כי לא נתת הסברים. החברה מובילה עולמית? זה לא אומר שהיא תיתן לך תשואה עודפת. כל החברות “המובילות” בד”כ מתומחרות במחיר גבוה מדי. אני מעדיף לחפש מצב טוב, מאשר חברה (מובילה) טובה.

      שוב, להניח שהחברה תצמח, זו הנחה נחמדה בהינתן שיש לה בסיס, ושוב, לא הבנתי למה הנחת שתהיה צמיחה. ואם אתה צריך צמיחה כדי לקבל מכפיל טוב של 13, זה נשמע לי יקר מדי. אני לא רואה שום דבר חיובי בלקנות חברת צמיחה במכפיל דו ספרתי, אלא אם יש לה תשואה על ההון אדירה, מה שאני גם לא מבין מהו. יכול להיות שהוא דו ספרתי מפולפל, אבל היה נחמד אם היית מציין.

      Reply
  5. מרק Post author

    הי משקיע אני אוהב את צורת ההשקעה שלך, אבל לא אהבתי את התגובה הקודמת אז בחרתי לא לענות אבל התגובה הזאת היא מאוד ענינית אז ככה:
    לגבי רווח עתידי של 10$ זה לא יקרה בשנה הקרובה (2019) אולי אולי ב2020 . מה שאני חושב שהיא תרוויח סביב 8 דולר למניה ב2019 אבל לפי דעתי זה רווח שהוא מדופרפרס. כלומר החברה משקיעה המון בצמיחה ולכן מעסיקה המון כוח אדם יקר שהוא לא נחוץ לתפעול עסק אם אין צמיחה חזקה בר קיימא.
    את האמת אני אישית גם בהתחלה לא התלהבתי מפייסבוק עד שהתחלתי לחקור את החברה. כל עסק שדיברתי איתו בארץ ובחו”ל אמר שאין כמו פייסבוק בפרסום ובנוסף אי אפשר לוותר על עמוד פייסבוק. דיברתי עם אנשים מתעשיות שונות שכולם אמרו שהם לא יודעים להעריך את הROI לעסק שלהם מפרסום בפייסבוק אבל הם ימשיכו לפרסם שם ולפי דעתם זה אפקטיבי בהרבה מפרסום בגוגל. גם מחקרים הראו שפייסבוק הרבה יותר אפקטיבית בפרסום מגוגל.
    עכשיו לגבי תמחור – החברה נסחרת במכפיל 13 בניקוי מזומן (קצת פחות אולי) ל2019. לפי דעתי זה מאוד זול. זה לא סומוטו או אפילו פלוס זאת חברה שיש לה חפיר עצום שתי פלטפורמות עם מיליארדי משתמשים שעוד לא מרוויחות כסף. אני מעדיף אישית לשלם 13 על פייסבוק מאשר 4-5 על סומוטו אבל זה כבר כמובן כל אחד והעדפה שלו.

    Reply
    1. משקיע בערך

      אני בטוח שבתחילת השנה אם היו שואלים כל אדם ממוצע, הוא היה מעדיף את פייסבוק ע״פ סומוטו, אבל סומוטו נתנה תשואה נאה השנה ועוד 23% תשואת דיבידנד בזמן שפייסבוק ירדה. זה ״הגיוני״ לחשוב שפייסבוק זו חברה עם סיכון נמוך וסומוטו עם סיכון גבוה (לא שאין סיכון בסומוטו. יש, והוא לא מבוטל בכלל). תבדוק בבקשה כמה אינסיידרס קונים בסומוטו, כאלה שיש להם כבר יותר מ5-6% מהחברה, וקונים על בסיס קבוע בזמן שמנהלים של פייסבוק מוכרים מניות…

      אני לא בא לריב איתך, אבל למה אתה לא רושם איך חישבת 10$ למניה רווח עתידי? אני אשמח לדעת מהו החישוב…עכשיו אתה כותב בעצם שאתה צופה 8$ ל2019. זהו מכפיל 16 על המחיר הנוכחי לאחר הירידות, מה שאומר שכנראה שקנית במכפיל הרבה יותר גבוה. נכון, יש מזומן, אבל במבט מהיר בדוחות אני רואה שכמות המניות של החברה לא זזה בכלל השנה. אני לא יודע מתי הם התחילו רכישה של מניות אבל אחת הסיבות מדוע אינני אוהב חברות טכנולוגיה, זה כי הן משלמות הרבה במניות לעובדים, מה שבא על חשבון בעלי המניות. מילא, אם היית מדבר פה על חברה במכפיל 6-7, אבל זה לא המצב. לדעתי ההנחה המפולפלת שחברות הטכולוגיה תמשכנה להשיא תשואות גבוהות כפי שנתנו בשנים האחרונות נסמכת על מדיניות ריבית נמוכה ששינתה את כיוונה ולכן נתנה מכפילי רווח גבוהים (מדי) לחברות הטכנולוגיה.

      אני ממש לא מבין מה ההתלהבות הגדולה למשקיע ערך קטן מחברה בגודל מפלצתי שכזה. אם כבר, יש לך את גולדמן סאקס במכפיל הרבה יותר קטן, ואני בטוח שאם תרצה למצוא חברות בגודל כזה, תוכל למצוא כאלו שהן יותר זולות. פייסבוק זו חברה לקרן גידור שמנהלת מאות מליונים ומתקשה לחפש מיקרו ונאנו קאפ.

      יכול להיות שאני טועה, אבל הסיכון פה גדול מדי. אפשר להניח שתהיה צמיחה, אפשר להניח שלא. הרבה אנשים יעיפו את הווטסאפ בשניה שהיא תגבה כסף על פרסומות, ואני לא חושב שהחפיר שלה כ״כ עמוק. זו סה״כ אפליקציה במובייל שנקנתה בסכום הזוי. הרבה אנשים לדוגמא משתמשים בכלל בטלגרם או wechat. נכון, אני לא מכיר את פייסבוק לעומק. אני גם לא רוצה. מכפיל 16 על שנה הבאה? לא תודה. מה הסיכוי שתכפיל את הכסף שלך בפייסבוק בתוך 2-3 שנים? לדעתי נמוך. אבל אני בהחלט מאחל לך בהצלחה.

      Reply
      1. מרק Post author

        לגבי פייסבוק קנינו בערך במחירים האלו. אני עדיין חושב שזה זול. חשוב לזכור שרוב התיק הוא עדיין חברות ערך של מכפיל 5-6 עם צמיחה אבל ככל שבדקתי את פייסבוק אהבתי יותר. מציע לך לקרוא ספר פלטפורמות והשפעה שלהם על העסקים (https://www.amazon.com/Platform-Revolution-Networked-Markets-Transforming/dp/0393249131)
        אני חושב שפייסבוק עושה disruption להמון עסקים לכן אני טוען שבסירות גבוהה היא תרוויח יותר עוד 3-5 שנים. כמה יותר אני לא יודע אבל ברור לי שיותר. הם יכולים להיכנס לתחום הe-commerce באינסטגרם, תשלומים בואצאפ…

        לגבי ואצאפ – אני חושב שבדיעבד הם שילמו מחיר סופר זול. טוויטר נסחרת ב22 מיליארד. סנאפ נסחרת ב8 מיליארד – אני חושב שעוד כמה שנים ואצאפ תעבור טרנספורמציה ואז יהיה ברור למה שילמו עליה כל כך הרבה.
        לגבי סומוטו -שמע גם אריה טרבילסי מסופרקום אם תוכנית אישית אגריסיבית לרכישת מניות -אז מה? עשיתי הרבה עבודה על סומוטו וגם השקעתי שם אפילו (בעקבות הבלוג שלך -ותודה זה רעיון שעבד טוב) אבל לאחר עבודה הנוספת שעשיתי בהלתבטות האם להגדיל את ההשקעה, החלטתי שזה עסק מאוד חלש ובגלל זה מכרתי.

        Reply
        1. משקיע בערך

          הרבה “אם ואם” נשמע לי מסוכן. אם אינסטגרם תצמח, ואם יהיו פרסומות בווטסאפ. אתה צריך צמיחה אדירה כדי לקבל מכפיל כ”כ גבוה!

          ו*אם* אתה משווה בין סומוטו לבין סופרקום, מראה שאתה לא מכיר את סומוטו ולא ישבת עם ההנהלה. היה להם רבעון נפל אחד שלא חזר שנתן לך מחיר חלומי לפני שנה. הם מעולם לא שיקרו לקשרי משקיעים או הלנו לכאורה תשלומים לעובדים. איך אפשר להשוות בכלל? הרי המנהלים של פייסבוק מוכרים מניות!!! טרבלסי, יש נגדו תביעות של עובדים.
          סומוטו מאד שקופה כלפי בעלי המניות ומדווחת פעמיים ברבעון עם תשואת דיבידנד אדירה ועסקים שצומחים עם שיט לואוד של מזומן.

          עוד לא הבנתי איך הגעת לרווח של 10$ למניה. נתת חישוב, תסביר מאיפה החישוב.

          ממתי משקיע ערך צריך צמיחה בלבד בשביל להצדיק שווי עתידי?
          אין מה להשוות בין טוויטר לבין ווסאטפ. טוויטר היא פלטפורמת מיקרו בלוגינג, וסנאפצ’ט, חוץ מהקרשדיאנס אני לא חושב שמישהו משתמש בזבל הזה. זה שהן בשווי גבוה, מעיד עד כמה השוק נתן מכפילים גבוהים מדי.

          אתה שואל בכותרת “למה מחיר המנייה של פיסבוק נחתך ?” אני אגיד לך למה: כי היא יקרה מדי והמכפיל שלה גבוה מדי. אתה צריך לשאול את עצמך מדוע באפט שהוא האלוהים של ההשקעות משקיע חברת טכנלוגיה עם סמל התפוח ולא בפייסבוק?

          אני אגיד לך למה. כי היא יקרה מדי. וגם אם היא לא יקרה מדי, הסיכוי שפייסבוק תכפיל את השווי שלה בעוד 5 שנים לשווי של כ 700 בייליון נראה לי מופרך, וגם אז זה ייתן לך 18% בשנה, זה לא רע, אבל זה לא יקרה.

          Reply
          1. מרק Post author

            זה בדיוק העניין חברה תזרימית שנסחרת במכפיל 13 על רווח בניקוי מזומן לא צריכה צמיחה חזקה בשביל להצליח. מדד הS&P נסחר במכפיל 16-17 והרווחים יצמחו שם אולי 5-7% אחוז קדימה? פייסבוק לא יותר אטרקטיבית מחברה ממוצעת במדד ? לפי דעתי ברור שכן
            ישבתי עם כל המנהלים של סומוטו -עם בן גירון בזמנו כמה פעמים, וגם עם אסף דיברנו לא מעט פעמים לא השתכנעתי -אבל זה בסדר בינתיים הם עושים תשואה טובה אז שיהיה בהצלחה.
            הדוגמה של סופרקום באה להראות שלא תמיד קניה של בעל עניין היא סיבה טובה להחזקה. ברור שיש שמיים וארץ בין הנהלת סומוטו לסופרקום -שהם רמאים והמקום שלהם מאחורי הסורגים.
            לגבי אפל -אני חושב שהיא גם זולה ומבין למה באפט קונה מניות. זה שהוא לא קונה מניות פייסבוק לא אומר שהחברה לא זולה .

          2. עומרי ולורט

            איפה ה-“אם”?
            אינסטגרם צמחה 80-100% השנה, אתה טוען שהיא תעצור בחריקת בלמים לאפס?
            שפייסבוק כולה תעצור בחריקת בלמים מ-33% ל-0?
            בזמן שיש Runway אדיר של שיפור בARPU באסיה ואפריקה, מספר המשתמשים היומיים ממשיך לעלות ו-180 מיליארד דולר בשנה עדיין זורמים לפרסום מסורתי בטלוויזיה.

            ולא התחלנו לדבר על פלטפורמות אי-קומרס עם מאות מיליוני משתמשים. אתה טוען שאין כסף באי-קומרס?
            הנהלת פייסבוק הדגימה בעשור האחרון שהיא שניה רק לאמזון בהוצאה לפועל של מונטזציה.

            אתה מודה שאתה בור לגבי החברה, מטיעוניך עולה שאתה אכן כזה, אבל בכל זאת נחרץ שמכפיל נמוך מהשוק הוא גבוה מדי עבורה.
            הדיון הזה לא מוסיף לך כבוד מה אני אגיד לך.

            ואז אתה עובר להשוואת פייסבוק לסומוטו. אחד החפירים החזקים בעולם בתמחור נמוך מהשוק מול עסק שנשען על כרעי תרנגולת רבע-עוף. C’mon

  6. נועם

    תודה דני כתיבה מעולה כרגיל. לא מחזיק כרגע פייסבוק ורק בגלל שהשוק כולו קרס אז לא בטוח שזה מספיק זול ביחס לאחרות שאני מחזיק, אבל נראה כמו סיכוי סיכון מצוין מפה ומאוד קשה להתעלם מפייסבוק ב125 דולר.
    2 שאלות..
    1. מה דעתכם על הפיצ’ר החדש בווטסאפ שנותן לך אפשרות לראות וידאו של פייסבוק וככה משאיר אותך בתוך ווטסאפ וגם בפייסבוק. זה יתחיל לייצר הכנסות גם מווטסאפ או שאני טועה?
    2. איך פייסבוק תיראה בזמן משבר/ מיתון..? אמנם ה roi למפרסמים מצוין אבל אולי הרווחים היום זה חלק מכלכלה חזקה ואין לנו מדגם למה קורה במשבר כמו 2008 9.. מה יקרה לרווחים במצב כזה ? כמובן שהמאזן חזק והם יצלחו כל משבר אבל זה יכול לגרור את המניה תקופה לא מבוטלת..

    Reply
    1. עומרי ולורט

      מספר המפרסמים בפייסבוק מתקרב ל-6 מיליון. סביר שמעל 95% זה עסקים וגופים קטנים. חיתוך תקציב פרסום של פרוקטר אנד גמבל במיתון לא ישפיע עליה כלל. הביזור על מיליוני עסקים בכל כך הרבה גאוגרפיות ועם כוח תמחור מוכח אמור להפוך אותה לעסק שיסתדר טוב במיתון.
      בנוסף, במיתון לאנשים יש יותר זמן לשרוף באינסטגרם…

      Reply
  7. דני שוורץ

    משקיע בערך, איך אפשר להתייחס לתמחור של חברה כזאת או אחרת בלי להבין/להכיר את המודל העסקי שלהם? אחד יכול להניח צמיחה X ושני יכול להניח קיטון במכירות, שלא לדבר על איזה הנחות יסוד יינתנו לשולי הרווח. אתה טוען שהזמן של פיסבוק חלף, ואני חושב שהם מכינים את עצמם לשלב הבא, אתה מאמין שצריך להקליק על הפרסומת בשביל שפיסבוק תקבל כסף אך המציאות אחרת, על מנת להצדיק את התמחור של 10$ למניה הנחות הבסיס שלי זה שפיסבוק יחזרו לצמוח בשנים הקרובות בקצב הנמוך במקצת מנתוני העבר שלהם, הוצאות התפעול ירדו עם הזמן מה שיחזיר לפיסבוק את הרווחיות כפי שהייתה בעבר.
    משמח אותי לדעת שאתה חושב אחרת, אתה מפספס את המטרה ברשומה הזו, הרשומה לא נועדה לשנות את דעתך או לספק לך טבלאות ומודלים, הרשומה נועדה לשתף את דעותיי האישיות לגבי פיסבוק, לגבי צמיחה בעתיד מציע לך לחזור ולקרא שוב את הפוסט שמדבר לפחות על שני מקורות צמיחה למרות שאילו הייתה מכיר את החברה היית מבין שיש עוד מספר מנועי צמיחה. לגבי האם מכפיל 13 יקר או זול , אני חושב שאתה מספיק מנוסה לדעת שעניין המכפילים הוא עניין יחסי.

    Reply
    1. מיקי

      דני, אתה כותב שהרשומה נועדה לשתף את דעותיך האישיות, אבל עם כל הכבוד, אין הרבה ערך בדעות המניחות צמיחה מטאורית אם אינך יכול לבסס תזה מסוימת התומכת בהן.
      לדעתי הסיבה העיקרית לפוסטים בבלוג הזה וגם באחרים היא לעורר דיון שמתקף תזה מסוימת על ידי דעת המונים. איך אפשר לקיים אותו אם אתה לא מוכן להסביר למה פייסבוק תצמח ב 20% בשנה?
      להניח 40% צמיחה כתרחיש אופטימי ולקחת 20% כנקודת אמצע, זה ממש לא לעניין.
      כמובן שאתה רשאי לכתוב ככל העולה על רוחך, אבל אם אתה רוצה לנהל דיון אמיתי ולהגן על התזה שלך הייתי מצפה שתביא נתונים שתומכים בה.

      Reply
  8. דני שוורץ

    נועם, תודה לך, לגבי הכנסות מוואטאפ – לדעתי בתוך הסרטונים הללו נראה גם פרסומות אך אני מאמין שהאפליקציה הזו תהפוך עם הזמן לאמצעי תשלום מה שיאפשר מקור הכנסה מהותי יותר.
    לגבי משבר, מן הסתם, תקציבי הפרסום במדיות השונות יקטנו, קצת קשה לי לומר בוודאות איזה מדיה תיפגע יותר, אני מוכן להמר על העיתונות הכתובה, אבל ללא ספק שכולם יפגעו מי יותר ומי פחות, לגבי פיסבוק עם שולי רווח גבוהים שכאלו אז כנראה שהיא תרוויח פחות.

    Reply
  9. שלומי

    פייסבוק לא מסוגלת לצמוח ב 20-30 אחוז במהלך 5 -10 השנים הקרובות, לפייסבוק כיום כבר חלק ניכר משוק הפרסום, לשוק הפרסום הכללי(הכולל און ליין ואוף ליין) יש מגבלה מסויימת! הוא תמיד היה ותמיד יישאר ברמה הנוכחית ביחס ל GDP.
    לפי הנחת הצמיחה שלך פייסבוק בעוד 5-10 שנים תהיה חברת הפרסום היחידה בעולם…
    פרסום במובייל יגדל? אולי, אבל זה יבוא על חשבון פרסום באונליין …זה לא כל כך משנה ..פייסבוק אולי יכולה להיות מניית ערך במחיר מסויים אבל כבר לא יכולה להיות מניית צמיחה.

    Reply
    1. עומרי ולורט

      פייסבוק יכולה לצמוח 20-25% לשנה בממוצע ב-5 השנים הקרובות בקלות. יותר קשה לבסס טיעון מדוע תיכשל בלעשות זאת.
      פרסום אונליין ימשיך לצמוח הרבה יותר מהר מ-GDP עוד שנים ארוכות. למה? כי פרסום אונליין זה גם תקציב שכר הדירה בקניונים של פעם, לא רק תקציב הפרסום של פעם. בנוסף, בארה”ב יש אנומליה בשנים האחרונות – תקציב הפרסום בטלוויזיה המשיך לצמוח למרות ששעות הצפייה נחתכו בעשרות אחוזים. זה ישתנה.

      כמה אנקדוטות:

      אינסטגרם צמחה 80-100% בהכנסות ב-2018, לסביבות 13-15 מיליארד דולר.
      מספר המשתמשים באינסטגרם צמח בכ-50% ב-18 החודשים האחרונים.
      לאחרונה קראתי מנכלית חברת אופנה שאישרה ש-70% ממכירות החברה מתחילות בשיווק באינסטגרם. פייסבוק החלה לאחרונה לאפשר לשלב לינקים לרכישת מוצרים היישר מפוסט באינסטגרם.
      ההכנסה הממוצעת למשתמש בפייסבוק צמחה מעל 20% השנה, גם בארה”ב ואירופה. בארה”ב היא עדיין פחות ממחצית מההכנסה הממוצעת פר-צופה טלוויזיה, תלוי איך מחשבים.
      ההכנסה הממוצעת למשתמש בצפון אמריקה גבוהה פי 9 מזו בדרום מזרח אסיה.
      למרות כותרות הניו-יורק טיימס, מספר המשתמשים היומיים בפייסבוק דווקא צמח ב-9% ברבעון האחרון, בעיקר באפריקה ואסיה.
      לפני שנתיים פייסבוק השיקה את מרקטפלייס בהשקה שקטה. השנה השתמשו בו 800 מיליון משתמשים חודשיים – פי 5 מאיביי.

      לווטסאפ יש 1.5 מיליארד משתמשים שלא מכניסים לה שקל ו-210 מיליון משתמשיה בהודו יקבלו אפשרות לערוך עמה תשלומים כבר בחודשים הקרובים. ווטסאפ לעסקים כבר זמינה בחנות האפליקציות וגוררת תגובות מצוינות.

      Reply
  10. דני שוורץ

    מיקי, אני בעד דיון ושמח לשמוע דעות שונות, אך על מנת שהדיון יהיה עיניני ההיתי מצפה משני הצדדים להכיר את החברה מעבר לכתבה באיזה עיתון.
    לגופו של עיניין, לעוגת תקציבי הפרסום העולמית יש מספר פרוסות ואחת מהם הינה הפרסום באינטרנט ובמובייל, אמנם כל העוגה לא גדלה בשיעורים ניכרים אך פרוסת הפירסום באינטרנט והמובייל גדלה על חשבון ייתר הפרוסות כבר מספר שנים, ובאופן אישי אני חושב שזה לא הולך לעצור בשנים הקרובות, ופיסבוק גדלה יחד עם העוגה הזאת, בנוסף פיסבוק משקיעה כספים רבים על מנת לייצר הכנסות גם ממקומות שאין בהם הכנסות מספקות וגם ממקומות שלא יצרו הכנסות כלל, ציינתי כמה שכאלו ברשומה ויש עוד מספר דוגמאות טובות בדיון לרשומה הזאת, עכשיו כפי שאני רואה את התמונה יש שלוש אפשריות בשורת המכירות: צמיחה , סטגנציה וקיטון.
    כמובן לו נראה קיטון בשורת המכירות אני אפסיד בהשקעה הזאת, ולו נראה צמיחה אז כנראה שאראה רווח, אני מאמין שנראה צמיחה, זמנים יגידו.
    לגבי סטגנציה בשורת המכירות, פיסבוק מייצרת תזרים מזומנים חופשי ממש חזק שהולך בעיקר לקופת המזומנים ולרכישת מניות. כך שבעוד מספר שנים מי שייחשב מכפיל רווח בניכוי מזומנים למניה יקבל את ההשפעה של יצור המזומנים והקטנת מספר המניות עובדים יחד לאותו הכיוון, כנראה שבאופציה זו לא אפסיד ואולי ארוויח קצת.
    מבחינתי שניים מתוך שלוש האפשרויות שעובדות לטובתי זה סיכוי סיכון יותר מסביר.

    Reply
    1. מיקי

      דני,
      אני לא מתיימר להכיר את החברה, אבל אחד העקרונות שלי הוא לא לשלם עבור צמיחה, ובמכפיל 16 או אפילו 13 אתה מהמר בגדול כאן. כמובן שזה יכול להצליח אבל זה לא סוג הסיכון שהייתי לוקח על חברת לארג׳ קאפ. איפה מרווח הביטחון כאן? 20% צמיחה?
      אם כבר מרחרחים באזור, אני מציע לך להשוות לווסטרן דיגיטל (WDC), חברת הדיסקים הניידים שמזמן המציאה את עצמה מחדש.
      שים לב לנתונים ה״יבשים״ ותשווה מול פייסבוק:
      מכפיל 5 על הרווח הנקי (ללא צמיחה)
      5.5% דיבידנד
      מכפיל 3 על תזרים תפעולי
      מכפיל 5 על תזרים חופשי.
      והשוס, 5 מיליארד דולר בתוכנית בייבאק שהוכרזה באוגוסט (על שווי שוק כיום של 10מיליארד). לזה אני קורא כסף על הרצפה, או יותר נכון מרווח ביטחון מספק. אני לא נכנס כאן בכלל לשאר הביזנס ומנועי הצמיחה וההכנסה של החברה. אני רק מציין שיש חברות הרבה יותר זולות מפייסבוק היום שכל סקרינר יכול למצוא בקלות

      Reply
      1. מרק Post author

        הי מיקי,
        לגבי לא לשלם על צמיחה – זוכר את פיטר? הוא דווקה אמר שלשלם על צמיחה וזה אפילו מאוד שווה אם היא גבוהה ממכפיל הרווח. אני חושב שפייסבוק תצמח יותר מ13-16 אחוז בשנה
        לגבי WDC – לא מכיר טוב ותודה על רעיון אבדוק אותו. מ5 דקות הסתכלות בבוקר ראיתי שיש שם מינוף של 6 מיליארד ואז זה שם אותך במכפיל EV/PE של 7.5-8 לא יקר אבל כבר צריך להבין את העסק

        Reply
      2. עומרי ולורט

        ווסטרן דיגיטל נראית כמו משהו שצריך לבדוק על בסיס התמחור הנמוך אליו הגיעה. אבל אנחנו מדברים על חברה עם חוב גבוה, בעסק מתדרדר, מוצרים שעוברים קומודיטציה שהלכה וקנתה עוד חברה בסטגנציה/הידרדרות במחיר מפולפל (סנדיסק).
        חפיר ספק אם יש פה ובמכפיל EV/EBITDA כזה לחברה ממונפת אפשר לקבל היום גם מגוון חברות כבלים למשל.

        עכשיו, היא בהחלט יכולה להתברר כהשקעה יותר אטרקטיבית מפייסבוק, אבל כסף על הרצפה זה ממש לא.

        Reply
      3. אמיר

        מיקי,

        בלי להכנס לשאלה איזו השקעה עדיפה היום – פייסבוק או ווסטרן דיגיטל (כי אין תשובה חד משמעית), נראה לי ראוי לציין שהרווח למניה של ווסטרן ייחתך ב-50% השנה לעומת שנה שעברה, ($7 למניה לעומת יותר מ-$14), וזאת על פי תחזיות ההנהלה. בפייסבוק, הרווח למניה היה $5.4 בשנה שעברה וצפוי להיות $7.4 השנה. זאת צמיחה של 37%.

        עכשיו אני אשאל אותך, האם אתה מצפה לשלם את אותו מכפיל עבור שתי החברות? האם אתה חושב ש”איכות” הרווח של פייסבוק, פלטפורמת הפרסום הכי אפקטיבית בעולם שצומחת בקצב מסחרר, דומה לאיכות הרווח של ווסטרן – חברה הפועלת בתחום ציקליקלי במיוחד שחצי מהעסק שלה דועך כבר מספר שנים?

        אין לי פוזיציה באף אחת משתי החברות אבל עצם ההשוואה מקוממת. אולי ווסטרן במכפיל 5 עדיפה על פייסבוק במכפיל 15, אבל אולי גם אמזון במכפיל 60 עדיפה על שתיהן. לך 5 שנים אחורה ל-2013, גם אז יכולת לקנות את ווסטרן במכפיל 5. אם היית עושה את זה התשואה המצטברת שלך עד היום הייתה שלילית (כולל דיבידנדים). לעומת זאת אם היית קונה אמזון במכפיל 100 היית עושה פי 4 על הכסף (על פייסבוק היית עושה “רק” פי 3).

        מה לעשות השקעות זה קצת יותר מסובך מלהשוות מכפילי P/E או FCF ולקנות את מה שזול.

        Reply
        1. מרק Post author

          אמיר קודם כל כיף לארח אותך בבלוג. ואני מסכים שיש למשקיעי ערך “מחלה” וסטיגמות כמו “לא לשלם על צמיחה”, לא לשלם יותר ממכפיל 8 אגב אני גם הייתי ככה. אגב ככל שחקרתי על משקיעים שמצליחים לאורך שנים כולם ואני מדגיש כולם עשו את הטרנספורמציה ממשקיעי Deep Value לקניית עסקים איכותיים במחיר סביר. סתכל את RV , Greenheaven John Huber ועוד כמה. שוב אני בדעה שאני בא לעשות כסף ולא להיות מקורי אם אני חושב שאני אעשה כסף בפייסבוק אני אקנה את המניות שלה.

          Reply
        2. מיקי

          אמיר,
          ההשוואה שלך בזום אאוט של חמש שנים מקוממת לא פחות.
          זה שקול למישהו שיבוא אחרי המשבר ב 2008 ויגיד שהשקעה ב S&P 500 היא גרועה כי תראה איזו תשואה קיבלת מ 2003… כל אחד יכול למצוא בדיעבד את המספרים שנוחים לו.
          בשש שנים ווסטרן עלתה עד 100 דולר ב 2014, חזרה וירדה ל 40, עלתה שוב ל 100 בערך, ושוב נפלה. אני יכול לבחור איזה טווח זמן שאני רוצה ולהראות איזו תשואה שבא לי כדי להדגים כל טענה מול כל חברה. השקעה לפעמים לוקחת שנתיים ולפעמים ששה שבועות.
          אני לא מצפה לשלם את אותו המכפיל עבור שתי החברות, ואני אישית לא אוהב להשקיע זמן ומחקר בחברה של 350 מיליארד דולר במכפיל 16, כי אני צריך להיות סופר צודק. איפה מרווח הביטחון פה?

          Reply
  11. מיקי

    אם אתה מתייחס ל PEG, אז אוקיי, כי אתה מניח צמיחה של 20%. אני לא. אתה צריך להיות מאוד בטוח בצמיחה הזו אם זה מה שמצדיק עבורך מכפיל כזה. זה סוג של ריברס אנג׳נירינג שהייתי מאוד נזהר ממנו. בהצלחה.

    Reply
  12. דני שוורץ

    מיקי , תודה על ההזהרה, בה נסכים שלא להסכים לגבי פיסבוק ,על כל פנים ימים יגידו. לגבי המספרים היבשים של WDC , לחברה יש חוב נטו של כ 6.5 מילארד דולר, ושולי רווח נקי חד סיפרתי נמוך מאוד, כך שבסביבת עליית הריבית עם חוב גדול שכזה, WDC עשוייה למצוא את עצמה עם שולי רווח נמוכים יותר וקרובים ל “0”.
    לגבי מכפיל תזרים חופשי, מאחר ויש להם חוב שכזה לדעתי עדיף להסתכל על היחס בין התזרים החופשי לשווי הפעילות של החברה, במקום לשווי השוק.
    עכשיו תחשוב לרגע מה יקרה לרמת החוב לו הם יוציאו אל הפועל את תוכנית הבייבק שלהם ב 5 מילארד דולר.
    בתקופות הללו אני מעדיף חברות עם מזומן נטו ולא עם חוב נטו שעשוי עוד לגדול.

    Reply
    1. מיקי

      אני לא נכנס לניתוח כאן, אבל לגבי החוב אני מציע לך לבדוק שוב מתי החוב שלהם בכלל מגיע לפירעון. בנוסף התזרים התפעולי והחופשי גבוה מאוד ומאפשר הרבה חופש. הבייבאק הוכרז באוגוסט, כשהמניה הייתה ב 70 דולר בערך. עם זאת, כשדברים משתנים אני מצפה מחברה להתאים את עצמה, ובמקרה הזה לקנות חוב חזרה ולא מניות.
      שוב, הנקודה שלי הייתה שיש מספיק חברות, במיוחד אחרי דצמבר המדמם, הרבה יותר זולות שקופצות לעין מאשר פייסבוק. ווסטרן הייתה רק דוגמא.

      Reply
  13. מרק Post author

    משקיע עם אתה מתעקש על החישוב של 10 דולר למניה וברור שההתעקשות באה ממקום של התרסה מסוימת שכן כאילו זה מספר שבא משום מקום אז לפי דעתי:
    פייסבוק תצמח ב2019 סביב 27% בהתאם לתחזיות ההנהלה (בדרך כלל הם מעל התחזיות) וב2020 ב20% שוב מעל התחזיות. כלומר ב2020 הם יעשו סביב 85 מיליארד הכנסות ונניח התקווצות בשוליים תפעוליים לאזור ה36% (היום סביב 42) נקבל ב2020 (שזה שנתיים מהיום) חברה שעושה תפעולית סביב 31 מיליארד אני מאמין שפייסבוק תוריד את כמות המניות ב5% זה יתן לך רווח למניה של 10.05 דולר לפני ניקוי מזומן
    לפי תחזיות אנליסטים הם יעשו ב10 דולר ב2021 אני חושב שזה יקרה ב2020
    בהצלחה

    Reply
  14. עומרי ולורט

    הפייננשל טיימס חושף קצת מההתקדמות של ווטסאפ בהודו – 210 מיליון משתמשים שצומחים דו ספרתי, כלי התקשורת המרכזי של עסקים קטנים, מיליון טרנזקציות תשלומים בחודש במסגרת פיילוט שיהפוך להשקה בהמשך השנה, מותגים שכבר משלמים על תקשורת עם משתמשים. Clearly bearish 🙂

    https://www.ft.com/content/e045cdd2-0503-11e9-99df-6183d3002ee1

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *